مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی با ارائه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران‌ حوزه نفت، زمینه را برای دستیابی محققان به دانش فنی 10 ماده شیمیایی استراتژیک مصرفی در صنعت نفت فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، صنعت نفت و فناوری‌های مرتبط با این حوزه عظیم و پیچیده، برای توسعه و کارآمدی بیش‌تر نیازی مبرم به آزمایش‎‌های دقیق و کارآمد دارند. وجود زیرساخت‌ها، توانمندی فنی و زیست‌بومی که آزمایش‌های دقیق را در اختیار مخاطبان قرار دهد، می‌تواند به دست‌یابی پیشرفت‌های ارزنده در این حوزه مهم منجر شود. حال یکی از آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی، با ارائه خدمات آزمایشگاهی به پژوهشگران در حوزه‌های گوناگون این زمینه را فراهم کرده است.

 

نجمه یزدانفر مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی با اشاره به دستیابی به دانش فنی 10 ماده شیمیایی استراتژیک مصرفی در صنعت نفت ادامه داد: با تلاش پژوهشگران این مجموعه دانش فنی تولید 3 کاتالیست استراتژیک مصرفی در صنعت نفت به دست آمده است.


مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی افزود: محققان این مجموعه به دانش فنی تهیه پایه کاتالیست گاما آلومینای کروی و کاتالیست‌های HDS، TGT، RCD و تولید انواع سیمان گوگردی دست یافته و در طراحی بهینه واحد کاهش میزان H2S نفت خام به 15 ppm، طراحی و ساخت و راه‌اندازی گلخانه مجهز به آب شیرین کن HD خورشیدی، طراحی و ساخت سیستم ترکیبی آب گرمکن- آب شیرین کن خورشیدی خانگی و روستایی موفق عمل کرده‌اند.

 

یزدانفر درباره دانش فنی در حوزه گیاهان دارویی نیز گفت: تدوین دانش فنی، تولید و خالص‌سازی عصاره های مایع و خشک آنتی اکسیدانی چای سبز و بیش از 30 نوع گیاه دارویی، همچنین تولید و خالص سازی شیرین کننده‌های گیاه استویا از دیگر دستاوردهای محققان پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی است.

 

وی با اشاره به پیاده سازی و دریافت گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ از مرکز تأیید صلاحیت ایران افزود: این مجموعه آزمایشگاهی گواهینامه آزمایشگاه مرجع ملی از ۸ سازمان نظارتی کشور را دریافت کرده است.

 

این فعال فناور، دستیابی به دانش فنی تولید سلنیوم سولفاید، افزودنی‌های صنعت نفت و رزین، گریدهای ارزان قیمت رزین‌های فنولیک را از دیگر دستاوردهای پژوهشگران این مجموعه به یاری آزمایش‌های کارآمد دانست و گفت: پژوهشگران و محققان همچنین توانسته‌اند دانش فنی دستگاه رطوبت زنی خاک را بومی‌سازی کنند.

 

یزدانفر به انتشار نشریات علمی- پژوهشی فارسی و انگلیسی شیمی و مهندسی شیمی به عنوان بخشی دیگر از توانمندی‌های این پژوهشکده اشاره کرد و افزود: ثبت اختراع 30 عنوان دستاوردهای پژوهشی، همچنین انتشار بیش از 150 عنوان مقاله ISI و علمی و پژوهشی، ارائه بیش از 250 عنوان مقاله در همایش‌های ملی و بین‌المللی و 4 عنوان کتاب تخصصی در زمینه صنایع شیمیایی راهبردی از دستاوردهای فعالان پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی به شمار می‌رود.


مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی تمرکز اولیه این مرکز را بر خدمت‌رسانی به طرح‌های پژوهشی در حال اجرای گروه‌های پژوهشی عنوان کرد و گفت: این مرکز آزمایشگاهی در ادامه راه خود با برگزاری دوره های آموزشی مهارت‌های آزمایشگاهی و ارائه خدمت آزمایشگاهی به دانشجویان دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی توسعه یافت.

 


یزدانفر با بیان این‌که مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی با ۵ واحد آزمایشگاهی تخصصی فعال به پژوهشگران ارائه خدمت می‌کند، افزود: بیش از ۲۰ نیروی انسانی متخصص دانش‌آموخته در مقاطع دکتری یا کارشناسی ارشد شیمی تجزیه و کارشناس شیمی با این مجموعه همکاری می‌کنند.

 

این فعال فناور، با اشاره به ارائه خدمات به گروه‌های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی پژوهشکده گفت: همکاری در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی و بنیادی و کنترل کیفیت محصولات تولید شده در پژوهشکده که حاصل دانش فنی طرح‌های پژوهشی هستند و اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت و تحصیلات تکمیلی از مهمترین فعالیتهای داخلی اعضا هیئت علمی مرکز آنالیز شیمیایی به شمار می‌رود.

 

وی همچنین به مهم‌ترین حوزه‌های پژوهشی و تجاری‌سازی در ارتباط با حوزه نفت اشاره کرد و گفت: تعلیق‌شکن نفت، ماده ضدخوردگی دوفازی و سه فازی، ماده کاهنده افت اصطکاک در خطوط لوله نفت، از حوزه‌هایی است که پژوهشگران مرکز خدمات تخصصی بر روی بومی‌سازی و تجاری‌سازی آن کار می‌کنند.

 

مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی از تدوین دانش فنی تولید افزایه های سیمان حفاری گفت و ادامه داد: افزایه ضد مهاجرت گاز، افزایه کنترل کننده کاهش سیال، افزایه کنترل کننده کاهش سیال در دمای بالا، افزایه سبک کننده دوغاب سیمان حفاری از دیگر حوزه‌هایی است که این پژوهشکده در آن‌ها به دستاوردهای درخور توجهی رسیده است.

 

وی از خدمات آزمایشگاهی قابل ارائه در این آزمایشگاه‌ها گفت و ادامه داد: خدمات آزمایشگاهی و آزمون در زمینه مواد غذایی و محیط زیست، انجام آزمون‌های مطابقت با استاندارد بیش از صد فرآورده در زمینه موادغذایی، کشاورزی، بسته‌بندی، تجهیزات پزشکی، مواد شیمیایی، انجام آزمون‌های خوداظهاری محیط زیست و مدیریت پسماند، پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب واحدهای تولیدی ، بیمارستان‌ها و و همچنین اندازه‌گیـری باقــی‌مانده سموم دفـع آفات نباتی (…,OCPs,OPPs) در مـواد غـذایی و محصـولات کـشاورزی از حوزه هایی است که می‌توانیم پژوهشگران را همراهی کنیم.


مدیر مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی تربیت نیروی انسانی خلاق، جوان و کارآمد را از ضروری ترین راه‌ها برای خودکفایی و توسعه تولیدات و خدمات دانست و گفت: مهم‌ترین راه‌کار ایجاد زمینه برای فعالیت جسورانه و خلاق این افراد است و در این مجموعه پژوهشی تلاش کردیم همواره محل رشد جوانان پر انگیزه و خلاق به عنوان منشا بسیاری از خدمات و دستاوردهای بزرگ در این زمینه باشیم.

 

یزدانفر شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی زا از رویش‌های پویای معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری دانست و گفت: این شبکه آزمایشگاهی به عنوان یک حامی و تکیه‌گاه توانسته است در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور که تحقیق و پژوهش از اولویت سبد مخارج اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها خارج شده است به یاری مراکز علمی بشتابد.


وی ادامه داد: مرکز آنالیز شیمیایی در بسیاری از زمینه ها از جمله شرکت پرسنل در دوره های آموزشی؛ پشتیبانی و سرویس تجهیزات؛ خریداری مواد مرجع آزمایشگاهی و استقرار استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ از حمایت‌های این شبکه استفاده نموده و بویژه از پاسخگویی منظم و همیشگی و دلسوزانه پرسنل و همکاران شبکه و دست اندرکاران امور کمال تشکر را دارد.

 

یزدانفر با بیان این‌که ایجاد شبکه آزمایشگاهی گام بلندی در زمینه افزایش تعامل علمی، تجهیزاتی و حتی فردی بین جامعه علمی کشور محسوب می‌شود، افزود: این شبکه قطعاً نتایج بسیار درخشانی در جهش تولید، توسعه و پیشرفت علمی و اقتصادی کشور ایفا می‌کند. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی به عنوان موفق ترین و پرجمعیت ترین شبکه آزمایشگاهی کشور الگوی بسیار خوبی برای سایر حوزه ها محسوب می شود.

 

کلمات کلیدی : جهاد دانشگاهی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,صنعت نفت,انواع کاتالیست ها

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code