مدیر آزمایشگاه مرجع اندازه‌گیری باقیمانده سموم موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور از تدوین پایگاه اطلاعاتی حداکثر باقی‌مانده مجاز سموم و آفت‌کش یا MRLهای ملی برای نخستین بار در کشور مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و ورود آنها به بدن انسان می‌تواند ایجاد مسمومیت نماید و عوارض ناخواسته‌ای مانند سرطان، ناباروری و بسیاری از عارضه‌های دیگر را در پی داشته باشد. پیشرفت فناوری‌ها و رشد روش‌های آزمایشگاهی به کمک سلامت آمده است و تدوین استانداردهای باقی‌مانده سموم، کیفیت فرآورده‌ها را افزایش می‌دهد.

 

آزمایشگاه مرجع اندازه گیری باقیمانده سموم موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور به عنوان یکی از مراجع کشور در این حوزه و عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی، در زمینه کاهش میزان سموم و راه‌اندازی پایگاه داده ملی این استانداردها گام برداشته است.

 

وحیده مهدوی مدیر آزمایشگاه مرجع اندازه گیری باقیمانده سموم موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور درباره اهمیت راه‌اندازی پایگاه MRL ملی توضیح داد: در هنگام مصرف محصولات کشاورزی، لازم است استانداردهای خاصی از نظر میزان باقیمانده سموم رعایت شود که اصطلاحاً حداکثر باقیمانده مجاز یا (MRL) نامیده میشود. این مؤلفه حداکثر باقی‌مانده آفتکش مجاز باقی‌مانده روی محصول را نمایش می‌دهد.

 

وی با بیان این‌که یکی از اولویت‌های اصلی کشورمان تعیین MRL ملی بود که خوشبختانه با موفقیت به سرانجام رسیده است، ادامه داد: ضروری است هر کشوری با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی خود نسبت به تعیین MRL های ملی اقدام کند.

 

عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور با بیان این‌که شاخصهای حداکثر مجاز باقیمانده سموم بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از تنوع واقعی مصرف آفتکشها و سبد غذایی کشور و طبق ارزیابی ریسک مورد تایید مجامع بین المللی در سال 2017، تعیین شد و در حال حاضر اطلاعات مذکور در سایت موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور به آدرس mrl.iripp.ir برای ذینفعان در دسترس است.

 

وی ادامه داد: در این سایت 2700 داده MRL برای 203 آفتکش در بیش از 80 محصول مختلف کشاورزی موجود است. طراحی این سایت مطابق سایت اتحادیه اروپا انجام گرفته و به کاربر این امکان را می‌دهد که به مقدار مجاز باقیمانده آفتکش موردنظر در محصول دلخواه به راحتی دسترسی یابد.

 


مهدوی با اشاره به اهمیت این‌که اکنون ایران نیز به جمع کشورهای صاحب MRL پیوست است، ادامه داد: این موضوع در محافل بین المللی حائز اهمیت بالایی است و دستاوردهای اقتصادی- اجتماعی گوناگونی را به همراه خواهد داشت. از جمله این دستاوردها می‌توان به تحقق یکی از الزامات مهم برای ارزیابی سلامت محصولات کشاورزی، زمینه سازی برای اصلاح الگوی مصرف آفتکش‌ها با اعمال MRL های ملی و ایجاد شاخص جهت ارزیابی کیفیت محصولات وارداتی اشاره کرد.

 

این فعال حوزه پژوهش ایجاد بستر لازم برای تاثیر گذاری بر مصوبات کمیته بین‌المللی کدکس باقیمانده آفتکش‌ها و همچنین تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی را از دستاوردهایی دانست که به دنبال افتتاح این پایگاه داده حاصل خواهد شد.


مهدوی استخراج باقیمانده سموم و آفت‌کش‌ها از تمامی محصولات کشاورزی، دامی و گیاهی را یکی از توانمندی‌های آزمایشگاه مرجع اندازه گیری باقیمانده سموم عنوان کرد و گفت: پایش همزمان بیش از صد آفت‌کش و همکاری در اجرای ده‌ها پایان‌نامه دانشجویی تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های تراز اول کشور بخشی از خدماتی است که به کمک 3 عضو هیئت علمی و کارشناس پژوهشی مستقر در این مجموعه آزمایشگاهی ارائه می‌شود.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,آفت‌کش,صنایع غذایی و کشاورزی,سموم کشاورزی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code