کارگروه تخصصی میکروسکوپ پروبی روبشی با پژوهش در خصوص این تجهیز فناور آزمایشگاهی و مکتوب کردن یافته‌های حاصل از آن راه را برای استفاده نوآورانه از این دستگاه، توسعه فعالیت‌های فناورانه و شناخت بهتر خواص نانو مواد هموار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، گسترش دانش و فناوری نانو، پای تجهیزات سنجشی و آزمایشگاهی پیشرفته را نیز به میدان گشوده است. میکروسکوپ نیروی اتمی ابزاری قدرتمند برای بررسی و مطالعه گستره مواد در مقیاس نانو را فراهم می‌کند.

 

صدیقه صادق حسنی مدیر آزمایشگاه پژوهشگاه صنعت نفت به اهمیت این تجهیز آزمایشگاهی برای سنجش مواد در ابعاد نانو مقیاس اشاره کرد و گفت: از ویژگی‌های قابل اندازه گیری با این دستگاه می‌توان به ریخت‌شناسی هندسی، توزیع چسبندگی، اصطکاک، ناخالصی سطحی، جنس نقاط مختلف سطح، خواص کشسانی، مغناطیسی، بزرگی پیوندهای شیمیایی، توزیع بارهای الکتریکی سطحی و قطبیت الکتریکی نقاط گوناگون نانومواد اشاره کرد.


به گفته دبیر کارگروه تخصصی SPM شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، این دستگاه با برخورداری از مزایای تهیه تصویر با توان تفکیک بالا، به کارگیری آسان، عدم نیاز به آماده سازی پیچیده نمونه، تهیه تصاویر سه بعدی و امکان بررسی توپوگرافی سطح به صورت ابزاری قابل قبول در حوزه‌های مختلف علوم و فناوری درآمده و کاربردهای بسیار گسترده ای یافته است.

 

صادق حسنی با بیان این‌که افزایش دانش کارشناسان، ارتباط اثرمند پژوهشگران و کاربران تجهیزات آزمایشگاهی مهم‌ترین هدف کارگروه تخصصی میکروسکوپی پروبی روبشی (SPM) است، ادامه داد: تلاش کردیم تا با بهره‌گیری از خرد جمعی متخصصین این حوزه برای کالیبراسیون و استفاده بهینه از دستگاه‌های موجود، قابلیت‌های جدید کاربری دستگاهی فعال شود.


این فعال حوزه پژوهش عنوان کرد: اعضای کارگروه با تلاشی موثر به شناخت قابلیت‌های دستگاه پرداختند تا با مکتوب کردن یافته‌ها مسیر برای سایرین و استفاده از ویژگی‌های مهم دستگاه هموار شود. در این راستا، یکی از کاربردهای مهم استفاده از این دستگاه، اندازه‌گیری نیروهای چسبندگی سطحی در سیستم‌های گوناگون است.

 

صادق حسنی به کاربردهای نیروی چسبندگی در علوم گوناگون اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در علوم دارویی، کنترل چسبندگی سطحی بین ذرات دارو با یکدیگر، ذرات دارو و حامل‌های دارو و نیروهای چسبندگی بین ذرات و مخاط دستگاه تنفس در سیستم‌های استنشاقی پودر، برای بررسی نقش ذرات ریز و مؤثر دارو در بدن، دارای اهمیت بسیاری است. در سیستم‌های دارویی جدید، دستیابی به ذرات دارویی ریز و نفوذ‌کننده به مواضع هدف، مورد تحقیق و بررسی قرارمی‌گیرد.

 

 

مدیر آزمایشگاه پژوهشگاه صنعت نفت گفت: این مجموعه همکاری خود را نخست با عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو آغاز کرد و با تشکیل شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، تمامی دستگاه‌های این حوزه به عضویت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی درآمد و تلاش شده است در حوزه‌های متنوع خدمات مطلوب و اثرمند به محققین ارایه ‌شود.

 

این فعال پژوهش با بیان این‌که شبکه سازی و ایجاد بستر تعامل میان مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه‌ها و شرکت‌ها زمینه‌ساز اشتراک‌گذاری ظرفیت های فکری، هم افزایی و جهش در تولید می‌شود، ادامه داد: با شبکه‌سازی، شرکت‌های مختلف و متنوع از سراسر کشور این فرصت را می‌یابند تا با به اشتراک گذاشتن امکانات، دانش و توانمندی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، علاوه بر اجتناب از انجام فعالیت‌های موازی، به پیشرفت‌های موثر و جهش تولید محصولات دست پیدا کنند. البته پیشرفت و تعالی خدمات فناورانه و آزمایشگاهی در این رهگذر مستثنی نخواهد بود و آثار و برکات ارزشمندی برای همه فعالان این عرصه به ارمغان می‌آورد.

 

کلمات کلیدی : میکروسکپ پروبی روبشی SPM,پژوهشگاه صنعت نفت,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,آزمایشگاه های نانو

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code