خط لوله‌ها، از خطوط انتقال نفت پالایشگاه‌ها تا لوله‌های انتقال برق، در مکان هایی قرار می‌گیرند که دسترسی نیروی انسانی برای بازرسی و تعمیر آن‌ها در برخی مواقع ناممکن است. این‌جاست که پیگ‌ها به میدان می‌آیند. ربات‌هایی که با قابلیت‌هایی چون انتقال صدا، تصویر و امکان ترمیم، کار را برای ترمیم یا مشاهده این خطوط طویل آسان می‌کنند.

پیگ‌های موجود در بازار که مورد استفاده صنایع قرار می‌گیرند، دارای ابعادی هستند که ممکن است در هر لوله‌ای قابل استفاده نباشند. به ویژه در خطوط لوله‌ باریک که انحناهای 90 درجه دارند امکان حرکت یا چرخش پیگ‌های موجود نیست. یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از فناوری بومی، زمینه را برای کوچک شدن ابعاد این پیگ‌ها فراهم کرده و توانسته است امکان حرکت پیگ‌ها را در خطوط لوله کم‌تر از 4 اینچ فراهم کند.

 

احسان بهروزی مدیرعامل صنعت‌کاران الکترونیک مراغه با بیان این‌که این ردیاب قابلیت ردیابی انواع پیگ‌ها را داراست گفت: دستگاه یادشده با با قابلیت عبور از زانوی ۹۰ درجه لوله چهار اینچ قابلیت‌های منحصر به فردی را در پیمایش داخل خطوط لوله کم‌تر از 6 اینچ به همراه آورده است.

 

مدیرعامل این شرکت دانش ‌بنیان با بیان این‌که صنایع زیرساختی از جمله صنایع نفت، گاز و نیرو از این محصول دانش‌بنیان بهره می‌برند، ادامه داد: این محصول دارای ابعاد بسیار کوچک با قابلیت ردیابی انواع پیگ چهار اینچ گیر کرده در عمق ۶ متری مدفون در زیر خاک است.

 

این فعال فناور، بهره‌گیری از فناوری تقویت میدان مغناطیسی برای به کار بردن در اعماق زیاد و ابعاد کم‌تر را ویژگی این محصول ایران‌ساخت دانست و گفت: نمونه های مشابه داخلی و خارجی محصول دارای ابعاد بسیار بزرگتر و در نتیجه قابلیت استفاده در خطوط تغذیه شهری چهار اینچ با قابلیت عبوز از زانویی ۹۰ درجه را ندارند.

 

بهروزی، تامین نیازمندی های فنی و الکترونیکی کشور با سامانه‌های ایران‌ ساخت را یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیت صنعت‌کاران الکترونیک مراغه عنوان کرد و گفت: با ثبت چند اختراع وارد این عرصه شدیم و توانمندی‌هایمان را به صنایع نفت، گاز، نیرو و دیگر حوزه‌ها ارائه کردیم، بسیاری از این تولیدات، با استانداردهای بین‌المللی روز دنیا مطابقت دارند و ساخت آن‌ها زمینه‌ساز جلوگیری از خروج ارز و رفع نیازهای تحریمی شده است.

 

کلمات کلیدی : معاون علمی و فناوری رییس جمهوری,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,جشنواره ایران ساخت

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code