کارگاه آموزش تئوری و عملی آنالیز گازهای مبرد (خنک کننده) توسط GC و GC-MS بر مبنای استاندارد ملی 10050 به میزبانی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در محل آزمایشگاه مرکزی این پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی، هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی شرکت کنندگان با فرآیند آنالیز نمونه و نحوه استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی برای تحلیل گازهای خنک‌کننده مورد استفاده در دستگاه‌های خانگی و صنعتی بود.


روش کروماتوگرافی گازی−اسپکترومتر جرمی یا GC-MS یکی از تکنیک‌های موثر و پرکاربرد در حوزه آنالیز مواد است. تکنیک GC-MS از ادغام تکنیک جداسازی با دستگاه GC و تکنیک تشخیصی قدرتمند MS برای آنالیز بهتر نمونه استفاده می‌کند. در این دستگاه در حالی که GC جداسازی ترکیبات فرار را بر عهده می‌گیرد، اسپکترومتر جرمی کمک می‌کند که تک تک اجزای جدا شده بر اساس خاصیت جرمی با دقت بالایی شناسایی شوند.

 

شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی ضمن آشنایی با اصول کلی کروماتوگرافی و اجزاء دستگاه GC-MS با نحوه کار با این دستگاه‌ آشنا شدند. همچنین نحوه آماده سازی و آنالیز نمونه های گازی، چگونگی ارائه گزارش و تفسیر داده ها به مخاطبان کارگاه ارائه شد.


اندازه‌گیری آب به روش کارل فیشر، اندازه‌گیری باقی مانده با نقطه جوش بالا، تعیین ذرات و مواد جامد، تعیین مقدار اسیدیته و اندازه گیری مقدار کلرید از دیگر سرفصل‌های این دوره آموزشی 2 روزه بود.

 

کلمات کلیدی : برگزاری دوره آموزشی,کارگاه,پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code