زیست ‌فناوری حوزه‌ای متکی به پژوهش است و آزمایشگاه‌ها نقشی مهمی در توسعه خدمات، محصولات و دانش این حوزه ایفا می‌کنند. یکی از آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی، با ارائه خدمات مورد نیاز پژوهشگران و فناوران، راه را برای توسعه و پیشرفت این حوزه فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، محمد رضا بهشتی زاده مدیر آزمایشگاه شرکت آزما اکسیر پژوه هدف از فعالیت این مجموعه را توسعه زیست‌ فناوری، ژنتیک و نانو زیست‌ فناوری عنوان کرد و ادامه داد: این مجموعه آزمایشگاهی به عنوان واحد فناور مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و آزمایشگاه مجاز غذا و دارو فعالیت می‌نماید.


این فعال فناور به محورهای اصلی فعالیت شرکت آزما اکسیر پژوه اشاره کرد و گفت: محصولات آزمایشگاهی مانند کیت‌های استخراج DNA و RNA، انواع مسترمیکس PCR و Real Time PCR و انواع کیت های تشخیص تقلبات غذایی، تراریخته و میکروارگانیسم ها از محصولاتی است که این مجموعه آزمایشگاهی به پژوهشگران ارائه می‌کند.

 

بهشتی‌زاده با اشاره به نقش آزما اکسیر پژوه در ارتقای سلامت مواد غذایی گفت: این شرکت به عنوان آزمایشگاه مجاز غذا و دارو و همچنین آزمایشگاه معتمد اداره استاندارد در زمینه تقلبات غذایی و محصولات تراریخته فعالیت دارد. وی با بیان این‌که بخش عمده فعالان این شرکت در حوزه‌های دانشی خاص خود تخصص دارند، ادامه داد: در حال حاضر دو دانش‌آموخته دکتری ژنتیک مولکولی، چهار فارغ‌التحصیل مقطع دکتری سلولی و مولکولی و نانوبیتکنولوژی و یک متخصص دارای مدرک دکتری میکروبیولوژی مواد غذایی در این مجموعه فعالیت می‌کنند.

 

وی با بیان این‌که با تولید بیش از 20 نوع کیت استخراج اسید نوکلئیک و محصولات مولکولی دیگر سعی داریم تا سهم خود را در به اجرا رساندن و عملی کردن جهش تولید ایفا کنیم، افزود: کیت استخراج DNA و RNA اختصاصی، مسترمیکس PCR و Real Time PCR و همچنین کیت های بررسی بیومارکرهای زیستی در انواع بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت، MS در شرکت آزما اکسیر پژوه تولید می‌شود. 

 


بهشتی‌زاده با بیان این‌که بخشی از فعالیت شرکت آزما اکسیر پژوه در راستای آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی است، ادامه داد: تلاشمان بر پایه فراهم آوردن امکانات اختصاصی برای انجام موفق پایان‌نامه‌های دانشجویی و همچنین تعریف و تحقق پژوهش‌های نیازمحور استوار است؛ بر همین مبنا، در بیش از 500 پروژه دانشجویی و تحقیقاتی خدمات آزمایشگاهی را به دانشجویان، پژوهشگران و فناوران ارائه کرده‌ایم.

وی با اشاره به ساخت کیت استخراج Total RNA گفت: این کیت‌ها برای استخراج با کیفیت RNA توتال (تام) از انواع بافت‌ها و سلول‌های جانوری و گیاهی استفاده می‌شود. این کیت برای نمونه‌های آزمایشگاهی بسیار پرکاربرد است، زیرا هزینه تکرار آزمایشات را کاهش می‌دهد و به‌علت جداسازی موثر DNA از RNA در پروسه استخراج RNA نهایی، از کیفیت بالایی برخوردار است.

 

بهشتی زاده با اشاره به ترویج و آموزش به عنوان یکی دیگر از خدمات آزما اکسیر پژوه گفت: در هر ماه کارگاه های عملی استخراج اسید نوکلئیک، PCR و Real Time PCR در آزمایشگاه این شرکت، برگزار می‌شود. این کارگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی و ظرفیت محدود به صورت عملی میزبان مخاطبان هستند.


وی ادامه داد: شرکت آزما اکسیر پژوه علاوه بر برگزاری انواع کارگاه های آموزشی برای اساتید و دانشجویان این امکان را فراهم می‌آورد که محققین پروژه های تحقیقاتی خود را در محیط آزمایشگاهی و با نظارت مستقیم و پشتیبانی ویژه به انجام برسانند.

 

مدیر آزمایشگاه اکسیر پژوه، شبکه آزمایشگاهی را گامی مثبت در تعامل فعال و اثربخش میان محققین و آزمایشگاه ها دانست و گفت: حضور این شبکه در تسهیل ارتباط بین محققین و شرکت ها و آزمایشگاه های فعال و همچنین تسهیل ارتباط بین آزمایشگاه های همکار بسیار سودمند و کارآمد بوده است.

 

کلمات کلیدی : آزمایشگاه,تجهیزات و کیت‌های آزمایشگاهی,باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code