اعضای کارگروه تخصصی SPM شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، در دوازدهمین نشست تخصصی این کارگروه، ضمن تبادل ایده‌ها، تجربیات و یافته‌های تازه در این حوزه را به اشتراک گذاشتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، دوازدهمین نشست کارگروه تخصصی SPM شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی 23 آذرماه سال جاری با حضور 45 نفر از اعضای این کارگروه و به صورت مجازی برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست تخصصی، تبادل آخرین دستاوردها در راستای تقویت توان علمی کارشناسان و متخصصان این حوزه بود و شرکت‌کنندگان با تازه‌ترین دستاوردها و یافته‌های این حوزه آشنا شدند.

 

در ابتدای نشست، دکتر صدیقه صادق حسنی دبیر کارگروه SPM‌، ضمن مروری بر اهداف تشکیل کارگروه های تخصصی در شبکه آزمایشگاهی، بر اهمیت تولید و جریان دانش در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی تأکید کرد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به نقش کارگروه‌های تخصصی در توسعه دانش و فناوری تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی، کمک به ایجاد ظرفیت‌های جدید خدمات ‌رسانی آزمایشگاهی، حمایت از پژوهش‌های هدفمند در زمینه کاربری دستگاهی، ایجاد هم‌افزایی علمی و مهارتی میان کارشناسان آزمایشگاه‌ها و کمک به ایجاد محیط‌های خلاق علمی - آزمایشگاهی برای آموزش تربیت کارشناسان دانش‌آموخته و متخصص را از دیگر اهداف راهبردی کارگروه تخصصی SPM برشمرد.

 

دکتر صادق حسنی، سپس به معرفی برنامه‌های کارگروه از جمله گردش اطلاعات و به اشتراک گذاری تجارب کارشناسان از طریق ابزارهای ارتباطی دیجیتال و برخط پرداخت و به استفاده از ابزارهای ترویجی و فرهنگ‌ساز مانند تألیف کتاب و مقاله، تعریف پروژه، ترجمه استاندارد، برگزاری دوره های آموزشی و مشارکت در تعمیر و راه اندازی دستگاه‌ها به عنوان ابزارهای مکمل و کارآمد برای توسعه و پیشرفت این حوزه اشاره کرد.

 

دبیر کارگروه تخصصی SPM شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با اشاره به ضرورت ارتباط چندسویه میان فعالان این تجهیز آزمایشگاهی، بر اهمیت مشارکت هرچه بیش‌تر در راستای اجرای برنامه های کارگروه تأکید و ابراز امیدواری کرد شتاب‌بخشی این روند زمینه‌ساز توسعه دستاوردها و دانش‌افزایی مشارکت‌کنندگان شود.

 

آشنایی تخصصی با میکروسکوپ نیروی اتمی

در این نشست تخصصی به آموزش تخصصی کار با میکروسکوپ نیروی اتمی پرداخته شد و شرکت‌کنندگان با مبحث «نگاهی دقیق‌تر به میکروسکوپ نیروی اتمی: تصویربرداری و اسپکتروسکوپی از ویروس تا اتم های سطح نمونه» آشنا شدند. در این کارگاه آموزشی ضمن آشنایی با دستگاه میکروسکوپ تونل زنی روبشی (STM) سرفصل‌هایی چون مرور نیروهای بین اتمی، معرفی دستگاه AFM (میکروسکوپ نیروی اتمی)، اجزاء و حالت‌های آن ارائه شد.

 

همچنین جنبه‌های فنی SPM، میکروسکوپ نیروی اتمی دینامیکی، نحوه انتخاب کانتیلیور، نحوه ارائه نتایج و تفسیر تصاویر و معرفی میکروسکوپ نیروی کلوین-پروب ( KPFM ) در این کارگاه آموزشی ارائه شد.

 

کارگروه تخصصی دستگاه SPM شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، فعالان پژوهشگر و آزمایشگاه‌های فعال در حوزه این تجهیز آزمایشگاهی را گرد هم آورده است. فعالان این کارگروه تخصصی، زمینه تعامل و هم‌افزایی، انتقال دانش و به اشتراک‌گذاری تجربیات را با انتشار مقاله‌های علمی، برگزاری دوره‌های آموزشی، نشست‌های دوره‌ای و غیره در این حوزه فراهم می‌کنند.

 

کلمات کلیدی : برگزاری دوره آموزشی,آموزش,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,نشست کارگروه‌های تخصصی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code