نخستین نشست کارگروه علوم و فناوری‌های شناختی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با حضور مدیران آزمایشگاه‌های فعال در این حوزه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، پس از تشکیل کمیته برنامه‌ریزی و نشست‌ هم اندیشی با حضور کارشناسان و مدیران حوزه علوم و فناوری‌های شناختی در اسفندماه سال گذشته، نخستین نشست کارگروه تخصصی حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، 26 آذرماه سال جاری برگزار شد.

 

ارتقای فعالان آزمایشگاهی حوزه شناختی

در ابتدای این نشست زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی، به معرفی دلایل و اهداف ایجاد شبکه آزمایشگاهی، ساز و کارها و برنامه‌های این شبکه پرداخت و گفت: یکی از اهداف شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، شکل‌گرفتن و حمایت از فعالیت کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های گوناگون تجهیزات و فناوری‌های راهبردی است.

 

فتاح با اشاره به ایجاد بستری برای تعامل، انتقال دستاوردها و تجربه‌های فعالان آزمایشگاهی و اعضای جدید کارگروه، ادامه داد: توسعه توانمندی‌های فعالان آزمایشگاهی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی و ارتقای کیفیت خدمات قابل ارائه به پژوهشگران و دانشگاهیان، از مهم‌ترین اهداف تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه های مختلف به شمار می‌رود.

 

بیان نیازها و دغدغه‌ها در حوزه شناختی

در ادامه این نشست، مدیران و نمایندگان آزمایشگاه‌های عضو کارگروه علوم و فناوری‌های شناختی، به بیان نیازها و چالش های خود در ارائه خدمات آزمایشگاهی این حوزه پرداختند و مهم‌ترین چالش موجود را عدم شناخت دانشگاهیان در رشته های دیگر، از این حوزه دانستند. یکی دیگر از نیازهای آزمایشگاه های حوزه علوم شناختی، ضرورت تربیت و نقش‌آفرینی کارشناسان ماهر در آزمایشگاه ها و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کاربری دستگاه های این حوزه و تفسیر نتایج بود.

 

در ادامه نشست درباره شناسایی استانداردهای فعلی در حوزه علوم شناختی و لزوم تدوین استانداردهای ملی روش آزمون برای یکپارچه سازی خدمات آزمایشگاهی در کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

 

ایجاد زمینه‌ای برای توسعه علوم و فناوری‌های شناختی

در پایان جلسه مقرر شد با هم‌اندیشی و تعامل تمامی اعضای کارگروه و تلاش برای فعال کردن آزمایشگاه های این حوزه، گام مهمی در توسعه این دانش و فناوری نوپا در کشور پیموده شود.

 

گفتنی است، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به منظور فراهم‌سازی امکان تبادل تجربه و ارتقای دانش فنی کارشناسان مراکز آزمایشگاهی، کارگروه‌های تخصصی را تشکیل داده است. در هریک از کارگروه‌های تخصصی، جمعی از کارشناسان یک خانواده از دستگاه‌ ها یا آزمون های آزمایشگاهی حضور دارند که با برگزاری کارگاه های آموزشی، نشست‌های تخصصی، انتشار مقاله و کتب تخصصی، تجربیات و دانش خود را به اشتراک می‌گذارند.

 

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,کارگروه‌های تخصصی,علوم شناختی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code