اعضای کارگروه تخصصی کروماتوگرافی شبکه آزمایشگاهی، در ششمین نشست تخصصی این کارگروه به تبادل ایده‌ها و تجربیات تازه در این حوزه پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ششمین نشست کارگروه تخصصی کروماتوگرافی با حضور 70 نفر از کارشناسان این کارگروه به صورت مجازی برگزار شد.

 

هدف از برگزاری این نشست تخصصی، تقویت همکاری و تعامل بین کارشناسان و متخصصان این حوزه بود و شرکت‌کنندگان ضمن مرور اهداف شبکه آزمایشگاهی از راه اندازی کارگروه های تخصصی، با حجم فعالیت‌ها و اقدامات صورت پذیرفته در این کارگروه آشنا شدند.

 

در ابتدای نشست، زهره فتاح، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ضمن معرفی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، به اهداف کلان شبکه جهت راه اندازی کارگروه های تخصصی اشاره کرد و افزود: «از مهم‌ترین محورهای فعالیت‌ کارگروه‌های تخصصی می‌توان به انجام پروژه‌های مشترک به منظور راه اندازی و استفاده از توانمندی‌های دستگاه‌ها، بررسی پیشنهادهای آزمایشگاه‌های عضو شبکه در زمینه نگهداری، تعمیرات و خرید تجهیزات جدید و ارائه دیدگاه‌های کارشناسی اعضای کارگروه برای ارتقای فعالیت آزمایشگاه های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی اشاره کرد.

 

وی افزود: کمک به استانداردسازی فعالیت‌های آزمایشگاه‌های عضو شبکه از طریق گردآوری، ترجمه و همکاری در تدوین استانداردهای ملی در حوزه تخصصی کارگروه از دیگر محورهایی است که اعضا در تلاش برای تحقق آن‌ هستند. 

 

بستری برای توسعه دانش و توانمندی در حوزه کروماتوگرافی

در ادامه این نشست مجازی، محمود نادری دبیر کارگروه تخصصی کروماتوگرافی‌ با اشاره به انواع حمایت های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی از فعالیت های اعضای کارگروه های تخصصی، ادامه داد: با تلاش اعضا کارگروه تخصصی کروماتوگرافی در مدت زمان نزدیک به یک دهه، فعالیت‌های اثربخش و گام‌های بلندی در مسیر بهبود خدمات آزمایشگاهی و توسعه توانمندی کارشناسان این حوزه پیموده شده است.

 

دبیر کارگروه تخصصی کروماتوگرافی ضمن مروری بر عناوین کارگروه‌های تخصصی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، به معرفی تجهیزات خانواده کروماتوگرافی پرداخت و افزود: این کارگروه از آغاز راه خود در خردادماه سال 1391 در مسیر توسعه دانش، تجربه‌ها و توانمندی‌های این حوزه گام‌های اثربخشی را برداشته و برگزاری 6 نشست تخصصی به منظور افزایش توانمندی اعضا از دیگر اقدام‌ها در همین راستا است.

 

وی ادامه داد: تالیف 21 مقاله، ترجمه و تالیف یک عنوان کتاب، برگزاری بیش از 50 دوره آموزشی تخصصی در سطوح مختلف مقدماتی تا پیشرفته، ترجمه 5 استاندارد تخصصی دستگاهی، تدوین 2 استاندارد تخصصی مشاغل از اقدامات این کارگروه به شمار می رود.

 

نادری با تأکید بر نقش‌آفرینی اعضای کارگروه کروماتوگرافی در راهبری، هدایت و جلب مشارکت آزمایشگاه‌های فعال در این حوزه گفت: اعضای کارگروه‌های تخصصی می‌توانند در محورهایی همچون تدوین و ترجمه مقاله، کتاب، برگزاری و شرکت در کارگاه های آموزش تخصصی در حوزه کروماتوگرافی (در سطوح مقدماتی تا پیشرفته)، ترجمه و ملی کردن استانداردهای دستگاهی، تدوین استانداردهای تخصصی دستگاهی مشاغل در حوزه کروماتوگرافی، اجرای پروژه های مشترک در راستای افزایش قابلیت تجهیزات کروماتوگرافی و غیره مشارکت و همکاری کنند.

 

ارائه تجربه‌ها و توانمندی‌ها

در ادامه ششمین نشست کارگروه تخصصی کروماتوگرافی که به صورت مجازی میزبان اعضا بود، در راستای هم افزایی علمی و مهارتی، هادی اصفهانی، از اعضا و متخصصین فعال کارگروه تخصصی کروماتوگرافی مطلبی را با عنوان « کمی سازی در روش آزمون - اعتبارسنجی روش (Quntification in test Methods-Mthod Validation) به حاضرین در نشست ارائه کرد.

 

با استقبال حاضرین از مطلب ارائه شده مقرر شد برگزاری این عنوان در قالب یک کارگاه آموزشی یک روزه در آینده‌ای نزدیک در دستوربرنامه‌های کارگروه تخصصی کروماتوگرافی قرار گیرد. حاضرین در پایان این نشست ضمن بیان دیدگاه‌ها و مطرح ساختن دغدغه‌ها و نیازها، درباره گسترش تعامل‌ها، انتقال تجربه‌ها و بررسی زمینه‌های ارائه خدمات کیفی و بهینه بحث و دیدگاه‌هایشان را تبادل کردند.

 

کلمات کلیدی : نشست کارگروه‌های تخصصی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,کارگروه‌های تخصصی دستگاهی,کروماتوگرافی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code