نشست تخصصی کارگروه زیست ‌فناوری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی با حضور 50 نفر از مدیران و کارشناسان آزمایشگاه‌های این حوزه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، در راستای توسعه توانمندی‌ها و به اشتراک گذاری تجربه‌های فعالان آزمایشگاهی حوزه زیست‌ فناوری، جمعی از کارشناسان این حوزه در قالب نشست مجازی به میزبانی شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

 

با توجه به حضور قابل توجه مراکز آزمایشگاهی حوزه زیست فناوری در شبکه آزمایشگاهی، برنامه ایجاد کارگروه تخصصی فعالان این حوزه در دستور کار شبکه قرار گرفت و این نشست مجازی در راستای گسترش تعامل‌ها و همکاری‌های اعضای کارگروه تخصصی زیست‌ فناوری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی برگزار شد.

 

زمینه‌ای برای انتقال و ارتقای تجربه‌ها

زهره فتاح کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی در آغاز این نشست ضمن تشریح اهمیت کارگروه های تخصصی و نحوه و زمینه های فعالیت آن‌ها گفت: از آن‌جا که زیست‌فناوری یک دانش میان‌رشته‌ای است و در حوزه‌های گوناگونی کاربرد دارد، برای رونق پژوهش‌ و نوآوری‌ها، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی، بستری برای انتقال دانش و تجربه میان فعالان و متخصصان این حوزه فراهم کرده است.

 

فتاح با اشاره به گستردگی بالای تجهیزات آزمایشگاهی فناوری ‌های حوزه زیستی ادامه داد: رد پای زیست‌ فناوری را می‌توان در حوزه‌های گوناگونی چون کشاورزی، مواد آرایشی و بهداشتی، غذا و دارو، محیط زیست، میکروبیولوژی، میراث فرهنگی و غیره دنبال کرد.

 

وی افزود: این حوزه همچنین از تنوع دستگاهی بالایی برخوردار است و ارائه یک دسته بندی مناسب برای حوزه های مختلف فعالیت آزمایشگاه ها، پیچیده است. بر همین اساس با نقش‌آفرینی کارشناسان این حوزه، دامنه فعالیت کارگروه تخصصی زیست فناوری شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی مشخص خواهد شد.

 

تنوع کاربردی تجهیزات آزمایشگاهی فناوری‌های زیستی

در ادامه نشست مجازی کارگروه تخصصی زیست‌ فناوری، دکتر محمدرضا نژادمقدم عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به سه دسته بندی کلی برای آزمون های حوزه زیست فناوری ادامه داد: نخستین دسته‌ می تواند بر کاربردهای گوناگون آزمون‌های بیوتکنولوژی و میکروبیولوژی در حوزه بهداشت، غذا و دارو، میراث فرهنگی و سایر صنایع متمرکز باشد. دومین دسته، تمرکز بر ساختار، عملکرد، نقشه، تغییرات ژنوم و بیان ژن دارد و دسته‌ سوم نیز کاربرد زیست ‌فناوری در شناسایی و تغییرات مولکول و پروتئین‌ها را در بر می‌گیرد.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا سپس به بیان آزمون ها، تجهیزات و توانمندی های مورد نیاز هر کدام از این سه دسته پرداخت و از کارشناسان حاضر در نشست خواست که نظر خود را در مورد این دسته بندی بیان کنند.

 

این فعال حوزه زیست فناوری، نقش شکل‌گیری کارگروه تخصصی زیست‌ فناوری در توسعه این حوزه را اثربخش دانست و ابراز امیدواری کرد با تشکیل چنین کارگروه‌هایی، کارشناسان آزمایشگاهی بتوانند تجربیات خود را در اختیار یکدیگر گذاشته و به رشد خدمات آزمایشگاهی کشور کمک کنند.

 

در پایان نشست هر کدام از افراد به بیان چالش ها و تجربیات در حوزه کاری خود پرداختند.

 

گامی برای توانمند شدن آزمایشگاه‌ها

گفتنی است، توسعه خدمات آزمایشگاهی در کشور یکی از برنامه های با اولویت بالا در شبکه آزمایشگاهی به شمار می‌رود و بر همین اساس، کارگروه های تخصصی از کارشناسان و متخصصان مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی در شبکه تشکیل شدند. اعضای این کارگروه ها، تجربه، دانش و آموخته های خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و به یکدیگر در حل مسائل و بهبود کیفیت خدمات، یاری می‌رسانند.

 

یکی از فعالیت هایی که در کارگروه ها دنبال می شود، آموزش اعضا در سطوح مختلف است تا بدین وسیله، کارشناسان، علاوه بر ارتقای دانش در تعامل با متقاضیان دریافت خدمت و ارایه خدمات با کیفیت، تنوع خدمات قابل ارایه در حوزه تخصصی خود را نیز افزایش دهند.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,نشست کارگروه‌های تخصصی,زیست فناوری,کارگروه‌های تخصصی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code