در نخستین روز این دوره شرکت‌کنندگان در کارگاه «بافت شناسی استخوان؛ کاربرد آنتروپولوژی در مطالعات باستانی» حضور یافتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، دومین کارگاه زیست شناسی در حوزه میراث فرهنگی با عنوان انسان باستان شناسی، با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی برگزار شد. این پژوهشکده، در حوزه های مختلف زیست‌شناسی و فناوری‌های این حوزه، فعالیت‌های چشمگیری انجام داده و از سال گذشته در کارگروه زیست فناوری شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی فعالیت های علمی خود را به طور مستمر آغاز کرده است.

 

این رویداد مجازی در قالب وبینار، میزبان 120 نفر از متخصصین در حوزه های زیست شناسی، باستان شناسی، دانشجویان و موزه‌داران بود. در دومین دوره وبینار تخصصی زیست‌شناسی در حوزه میراث فرهنگی که نخستین دوره آن با عنوان ژنتیک باستان، اسفندماه 1399 برگزار شد، محورهایی چون بررسی ساختار میکروسکوپی استخوان، مطالعات بافت شناسی استخوان، موارد مورد بررسی در تهیه شناسنامه اسکلت های باستانی، فیلوژنی و آنتوژنی و تکامل انسان، ساختار مفاصل بدن انسان، ساختار سیستم اسکلتی و اختلافات جنسیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

در نخستین روز این دوره شرکت‌کنندگان در کارگاه «بافت شناسی استخوان؛ کاربرد آنتروپولوژی در مطالعات باستانی» حضور یافتند. در این کارگاه، پرستو عرفان منش، مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت، به بحث و  بررسی در زمینه  بقایای زیستی یافت شده در محوطه های باستانی از جمله اسکلت ها و استخوان های باستانی پرداخت و در ادامه، تهیه شناسنامه تخصصی زیستی – باستانی با هدف پاسخ گویی به پرسش‌های کلیدی در محوطه‌های باستانی و بهره‌گیری از آن‌ها در ادامه مطالعات زیستی و ژنتیکی مطرح شد.

 

در ادامه در زمینه بافت شناسی استخوان، موارد مورد توجه در مطالعات زیستی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. از جمله این موارد می توان به انواع استخوان‌ها و انواع سلول‌های استخوانی اشاره کرد که این موارد در زمینه کار با میکروسکوپ و تحلیل های بافتی بسیار حائز اهمیت هستند.

 

در بخش دیگری از روز نخست دومین وبینار تخصصی زیست‌شناسی در حوزه میراث فرهنگی، ساختار کلی اسکلت بدن، موارد هر بخش از اسکلت‌های حرکتی و اندامی مورد بررسی و تشریح قرار گرفت تا با تشخیص‌های اولیه و دسته‌بندی‌های تحلیلی کار باستان شناس، در محوطه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 

دکتر حسن پاهنگ عضو هیئت علمی گروه علوم تشریح دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در دومین روز کارگاه بافت شناسی استخوان به تدریس و بررسی ساختار و آناتومی پزشکی اسکلت انسان و بیماری استخوانی و ناهنجاری های استخوانی پرداخت.

 

وی به زمینه تشکیل مهره استخوانی در جنین انسان و نحوه تشکیل آن به ایراد سخنرانی پرداخت و سپس رده بندی‌های ساختاری استخوانی صورت و 3 بیماری  Caucasoid skull، negroid skull  و monogolid skull را مورد بررسی قرار داد.

 

در ادامه این کارگاه نیز ساختار مفاصل بدن انسان و ساختار سیستم اسکلتی و اختلافات جنسیتی در انسان، معرفی و تحلیل شد.

 

گفتنی است، کارگروه تخصصی زیست‌فناوری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با توجه به اهمیت این فناوری در پزشکی، کشاورزی، محیط زیست، اقلیم شناسی و باستان شناسی در مسیر افزایش توانمندی علمی و توسعه پژوهشی این حوزه در مسیر برگزاری نشست‌های تخصصی و آموزش گام برمی‌دارد. ناظر به همین ضرورت، وبینار آموزشی یادشده برای دانشجویان و علاقه مندان در این حوزه به صورت رایگان برگزار شد.

 

 

کلمات کلیدی : باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی,کارگروه‌های تخصصی,فناوری زیستی,دوره آموزشی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code