تولید بیرینگ ها با توجه به حساسیت بسیار بالا و دقتی که در عملکردشان مورد نیاز است، باید توسط آزمایشگاه‌های مجهز و پیشرفته، سنجش و بررسی شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، بیرینگ یکی از شاخه‌های پیشرفته و دقیق صنعت به شمار می‌رود که در صنایعی همچون خودرو کاربردهای بسیار زیادی دارد.

 

یاتاقان یا Bearing، قطعه‌ای که اجازه حرکت نسبی مشخصی را بین دو یا بیشتر از دو قطعه فراهم می‌کند، در معماری‌ و شکل‌های گوناگونی تولید می‌شود و بر اساس کارکرد و جهت حرکت یا بارهای اعمالی که می‌توانند تحمل کنند، طبقه‌بندی شوند.

 

تولید این قطعات با توجه به حساسیت بسیار بالا و دقتی که در عملکردشان مورد نیاز است، باید توسط آزمایشگاه‌های مجهز و پیشرفته، با استفاده از کاربران متخصص آزمایشگاهی، سنجش و بررسی شود. آزمایشگاه پویان صنعت نهاد، یکی از مجموعه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی است که خدمات بیرینگ را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ارائه می‌دهد.

 

رضا بیات، مدیر آزمایشگاه مرکزی شرکت پویان صنعت نهاد با اشاره به ارائه خدمات تحقیقاتی و آزمایشگاهی در این بخش از صنعت خودرو بیان کرد: فعالیت تولیدی شرکت پویان صنعت نهاد به طور تخصصی متمرکز در حوزه بیرینگ است، اما از آن‌جایی‌که صنعت بیرینگ به عنوان یکی از دقیق‌ترین صنایع یاد می شود، در دانش اندازه‌شناسی و همچنین علم کالیبراسیون که به نوعی زیر شاخه اندازه شناسی شناخته می‌شود، خدمات تخصصی را به صاححبان صنعت، پژوهشگران، دانشگاهیان و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارائه می‌کنیم.

 

این فعال فناور، با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی در حوزه بیرینگ ادامه داد: پویان صنعت نهاد، در راستای بومی سازی تولید بیرینگ خودرویی اقدام به ایجاد خطوط تولید مطابق با استاندارد جهانی کرده و با توجه به نیاز این صنعت دقیق و حساس، سرمایه گذاری مناسبی در واحد آزمایشگاه انجام داد.

 

وی از ظرفیت آزمایشگاه پویان صنعت در حوزه فناوری‌های پیشرفته گفت و افزود: با تامین نیاز درون‌سازمانی و همچنین اثبات توانمندی و اخذ تایید صلاحیت 17025 و گواهی آزمایشگاه همکار اداره استاندارد، در سال اخیر جهت گیری این واحد به پذیرش خدمات برون سازمانی قرارگرفته است.

 

خدمات کاربردی آزمایشگاهی در حوزه بیرینگ

بیات به بخش‌های گوناگون آزمایشگاه پویان صنعت نهاد اشاره کرد و افزود: این آزمایشگاه به طور کلی به 3 قسمت آزمایشگاه ابعادی و مترولوژی، آزمایشگاه متالورژی و خواص فلزات و همچنین آزمایشگاه سنجش عملکرد و بررسی عمر بیرینگ تقسیم می‌شود که هریک، بخشی از خدمات کاربردی را در این حوزه از صنعت ارائه می‌کنند.

 

این فعال فناور درباره آزمایشگاه ابعادی و مترولوژی بیان کرد: این آزمایشگاه با عنایت به نیاز خاص صنعت بیرینگ، به دقیق‌ترین و روزآمدترین تجهیزات صنعت اندازه‌گیری مجهز شده است.

 

وی ادامه داد: تجهیزات آزمایشگاهی چون Universal length measurement برای اندازه‌گیری در محور با دقت صدم میکرون، کانتورگراف برای اندازه‎ گیری صافی سطح و شکل محیطی انواع سطوح، فرم تستر با قابلیت پایش و آنالیز تلرانس های هندسی قطعات با دقت بسیار بالا، مالتی سنسور با قابلیت اندازه گیری تماسی و ویدیویی، جزو بروزترین تجهیزات این حوزه محسوب می‌شوند

 

بیات، به معرفی تجهیزات مستقر و خدمات قابل ارائه در آزمایشگاه متالورژی و خواص فلزات پرداخت و افزود: در این آزمایشگاه، پایش خواص متالورژیکی و مکانیکی فلزات با کمک تجهیزاتی چون دستگاه سختی سنجی راکول، دستگاه سختی سنجی میکرو ویکرز و تجهیزات پیشرفته متالوگرافی انجام می‌شود.

 

استقرار تجهیزات پیشرفته و تعامل با دانشگاه

مدیر آزمایشگاه پویان صنعت نهاد، از استقرار تجهیزات تخصصی حوزه بیرینگ در بخش سنجش عملکرد و بررسی عمر بیرینگ گفت و ادامه داد: تجهیز اندازه گیری نویز و ارتعاش بیرینگ، تجهیز اندازه گیری لقی محوری و شعاعی، دستگاه های اندازه گیری دقت دوران داخلی و خارجی و یک عدد شیبه ساز چرخ خودرو برای انجام تست دوام بیرینگ های چرخ خودرو و دستگاه تست دوام و عمر جنرال با هدف ارائه خدمات آزمون و مشاوره فنی بیرینگ در این آزمایشگاه استقرار دارد.

 

این فعال فناور، به آمادگی آزمایشگاه پویان صنعت نهاد برای تعریف پروژه‌های پژوهشی و فناور با همکاری دانشگاهیان و پژوهشگران، اظهار کرد: آماده و مشتاق تعریف پروژه تحقیقاتی با همکاری دانشگاهیان هستیم در عین حال، خدمات آنالیز را به دانشگاهیان جهت اندازه گیری های دقیق در مواردی ارائه می‌کنیم که امید است این تعامل، به نزدیکی بیش از پیش صنعت و دانشگاه منجر شود.

 

مدیر آزمایشگاه پویان صنعت نهاد، شبکه‌سازی را یکی از اصول مهم استفاده از منابع موجود در کشور دانست و افزود: این فرآیند به حول و قوه الهی با همت بلند مدیران و کارشناسان شبکه آزمایشگاهی در مسیر درست و رو به پیشرفت قرار دارد؛ افزایش چتر حمایتی سازمان برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی خاص و گران قیمت برای صنایع دقیق و حمایت از آزمایشگاه هایی که توان ارائه خدمات بیشتر در حوزه های مختلف را دارند، امری است که می‌تواند به توسعه خدمات آزمایشگاهی کارآمد و اثربخش در رونق پژوهش منجر شود.

 

 

کلمات کلیدی : خودرو,آزمون,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,صنعت قطعات خودرو

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code