مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی سارا از ارائه خدمات تخصصی آزمایشگاهی بر بستر شبکه آزمایشگاهی به فعالان دانش‌بنیان، محققان و دانشگاهیان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، پوران کریمی مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی سارا به ارائه خدمات تخصصی سلولی مولکولی برای فعالان تمامی حوزه های زیستی توسط این مجمموعه اشاره کرد و افزود: این آزمایشگاه با استفاده از زیرساخت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، خدمات خود را به بازه جغرافیایی کل کشور ارائه می‌کند.

 

این فعال حوزه پژوهش با بیان این‌که بومی‌سازی فناوری کیت‌های زیستی تا مشاوره و طراحی علمی مطالعات این حوزه در دامنه خدمات شرکت یاخته پژوهان سارای قرار دارد، ادامه داد: اجرای طرح های پژوهشی با تکنیک‌های ایمنوبالتینگ، الایزا، کشت سلولی، فلوریمتری، کالریمتری، ایمنو هیستوشیمی، هیستوشیمی و پیگیری پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه فعالیت‌های این مجموعه است.

 

مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی سارا، از خدمات آزمایشگاهی و تست‌های قابل ارائه در این مجموعه آزمایشگاهی گفت و ادامه داد: ایمنو بالتینگ مجموعه‌ای از آزمایش‌های استاندارد جهانی برای مطالعه پروتئین‌ها و اسیدهای نوکلئیک در مواد زیستی است که در این مجموعه ارائه می‌شود. همچنین تست‌های الایزا برای مطالعه پروتئین‌ها، هورمون‌ها و متابولیت‌ها در زیست‌مواد در حالی‌که در بسیاری از آزمایشگاه‌های داخلی با کیت‌های آماده و گران‌قیمت انجام می‌شود در این مجموعه به صورت اختصاصی و هزینه‌های پایین‌ قابل ارائه است.

 

از ارائه خدمات الایزا تا کشت سلول

وی با بیان این‌که شرکت سامانه یاخته پژوهان با خرید مواد اولیه کیت‌های اختصاصی و  بافرهای شستشو و اسمبلینگ مواد و وسایل داخلی و خارجی، خدمات الایزا را با قیمت‌های اقتصادی و در عین حال با کیفیت ارائه می‌کند، افزود: این نوع از خدمات الایزا به طور اختصاصی در این مجموعه آزمایشگاهی انجام می‌شود.

 

مدیر شرکت تحقیقاتی یاخته پژوهان سارای با اشاره به ارائه خدمات کشت سلولی و مولکولی عنوان کرد: کشت و تریتمنت سلول‌ها به‌طور متداول برای مطالعات آزمایشگاهی کاربرد دارد. کار با سلول‌ها بسیار پیچیده بوده و نیاز به دانش فنی بالایی دارد. در این روشها معمولا سلول‌ها مستقیما از بانک‌های سلولی خریداری یا از بافت تازه استحصال می‌شوند و پس از کشت، ماخله‌های لازم در آن‌ها صورت می‌گیرد.

 

این فعال فناور همچنین ارائه خدمات آزمایشگاهی فلوریمتری برای اندازه‌گیری اندازه گیری برخی متابولیت‌ها و مواد در نمونه‌های زیستی را بخش دیگری از توانمندی‌های آزمایشگاه تحقیقاتی سارا دانست و افزود: این تکنیک‌ها تا حدودی پیچیده بوده و به دانش فنی بالا برای انجام موفق کارهای تحقیقاتی و غیر مرسوم نیاز دارد. در کنار این خدمات استفاده از تکنیک‌های دیگری چون کالریمتری، ایمنوهیستوشیمی، رنگ آمیزی بافتی و هیستومشیمی از دیگر روش‌های قابل ارائه توسط این آزمایشگاهی تحقیقاتی در حوزه زیستی، سلولی و مولکولی است.

 

وی با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی به کشورهای منطقه و همکاری با پروژه‌های تحقیقاتی در سطح بین‌المللی عنوان کرد: در سال‌های اخیر نمونه هایی به‌واسطه محققین داخلی به آزمایشگاه ارسال شد که مبدأ آن‌ها دانشگاه‌های منطقه است. این ظرفیت در آزمایشگاه تحقیقاتی سارا وجود دارد که نمونه‌های تحقیقاتی از دیگر کشورها مورد آزمایش قرار گرفته و خدمات آزمایشگاهی به فراتر از مرزهای کشور ارائه شود.

 

توسعه حمایت از آزمایشگاه‌های بخش خصوصی

این فعال فناور، ایده ایجاد شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را برای گسترده شدن دامنه ارائه خدمات به پژوهشگران و محققان، ارزشمند دانست و گفت: اعتبارات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بستر مناسبی برای پژوهش فراهم کرده است. البته سنخیتی بین آزمایشگاههای دولتی و خصوصی وجود ندارد و نگاه تخصصی شبکه آزمایشگاهی به آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی متناسب با بودجه و توانمندی‌شان می‌تواند اثر حمایتی این شبکه را برای آزمایشگاه‌های خصوصی ارتقا دهد.

 

کریمی با بیان این‌که در روند پژوهش تا تولید، خدمات آزمایشگاهی حلقه های رابط محسوب می‌شوند، تاکید کرد: زمانی که خدمات آزمایشگاهی اعم از مولکولی، فنی و مهندسی با هزینه‌ای معقول در اختیار محقق قرار بگیرند، پژوهش با کم‌ترین چالش به نتیجه می‌رسد. جریان سازی در این روند به عهده نهادهای تصمیم‌گیر است و می‌باید زمینه‌ای فراهم شود که پژوهش‌ها در چاپ مقاله باقی نمانده و به محصول تبدیل شوند.

 

کلمات کلیدی : سلول,کشت سلول,زیست فناوری,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code