خدمات بیوانفورماتیک در حوزه‌ طراحی پرایمر در مباحث سلولی در آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ارائه می شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، خط ارتباطی میان زیست‌ فناوری و محاسبات رایانه‌ای، بیو انفورماتیک است؛ حوزه‌ای که آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه خدمات آزمایشگاهی مرتبط با آن را ارائه می‌دهد.

 

اهمیت پرایمرها در کار آزمایشگاهی و زیستی

پرایمرها یا آغازگرها، توالی‌های کوتاهی از جنس DNA هستند که معمولاً از ۱۸ تا ۲۴ باز تشکیل شده‌اند و به عنوان نقطه‌ آغاز تکثیر DNA یا cDNA توسط آنزیم DNA پلیمراز در طی فرآیند PCR عمل می‌کنند. طراحی پرایمرهای مناسب برای درست انجام شدن یک واکنش PCR و تکثیر قطعه مورد نظر با کارایی بالا بسیار ضروری است.

 

ارائه خدمات آزمایشگاهی در حوزه پرایمرها

کمیل صدرجوادی با اشاره به ارائه خدمات آزمایشگاهی توجه به آمادگی ارائه خدمات بیوانفورماتیک در حوزه‌ طراحی پرایمر در مباحث سلولی در آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه گفت: با توجه به نیاز  پژوهشگران و دانشجویان و همچنین ارائه خدمات آزمایشگاهی به سایر مراکز تحقیقاتی، این توانمندی وجود دارد که در زمینه‌ی طراحی پرایمر به متقاضیان خدمات ارائه شود.

 

وی طراحی پرایمر را یکی از مباحث فوق العاده با اهمیت در مباحث مولکولی دانست و ادامه داد: پرایمر جزئی ضروری در فرایند همانندسازی دی‌ان‌ای محسوب می‌شود و تا حد زیادی موفقیت تکنیک واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز (PCR) و ریل تایم (Real-Time PCR) در گرو طراحی پرایمر مناسب است.

 

این فعال فناور، با تأکید بر این‌که طراحی پرایمر نامناسب می‌تواند به مشکلاتی در پژوهش‌ها و آزمایش‌ها منجر شود، ادامه داد: این امر منجر به عدم تکثیر قطعه مورد نظر در PCR، تولید کم محصول PCR و یا از سوی دیگر منجر به تولید غیر اختصاصی محصولات PCR می‌شود. بنابراین، باید در طراحی پرایمر دقت کافی اعمال شود.

 

طراحی دقیق و سریع پرایمر به کمک نرم‌افزار

طراحی پرایمر اصولی را داراست که با رعایت آن‌ها، می‌توانیم کیفیت و بازدهی واکنش را بالا ببریم از این موارد می‌توان به طول پرایمر، دمای ذوب پرایمرها، محتوای GC، گیره GC CLAMP) GC)، انواع دیمر و موارد دیگر اشاره کرد.

 

صدر جوادی، به تنوع خدمات قابل ارائه در حوزه طراحی پرایمر اشاره کرد و افزود: این خدمات شامل طراحی پرایمر PCR، طراحی پرایمر برای بیان ژن به روش سایبرگرین (SYBR Green)، طراحی پرایمر برای بیان ژن به روش TaqMan و Beacons و طراحی پرایمر به منظور بررسی متیلاسیون پروموتر ژن هستند.

 

وی افزود: که خدمات طراحی پرایمر به کمک نرم افزارهای طراحی پرایمر oligo 7،Primer3 ،Gene runner ، Allele ID و سایت NCBI در کوتاه ترین زمان و با بیش‌ترین دقت ارائه می‌شود.

 

کلمات کلیدی : دانشگاه,DNA,باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی,شرکت دانش بنیان

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code