اختلال‌ شناختی خفیف، عارضه‌ای است که به مرور بر عملکردهای مغز تاثیر می‌گذارد؛ مهارت‌های شناختی اما می‌توانند به عنوان سدی در مسیر پیشروی این عارضه قرار بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، اختلال شناختی خفیف، اگرچه عارضه‌ای حاد نیست اما در زندگی روزمره یا عملکرد فرد مشکلاتی ایجاد می‌کند. بسیاری از افرادی که دارای مشکلات حافظه هستند، بیشتر از افراد بدون ابتلا به اختلالات شناختی خفیف، دچار آلزایمر یا زوال عقل می‌شوند.

 

اگرچه اختلالات شناختی خفیف، همیشه به آلزایمر منجر نمی‌شود اما تشخیص و درمان این عارضه با کمک تقویت مهارت‌های شناختی، می‌تواند از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند. تشخیص دقیق اختلال‌های شناختی در استفاده از روش‌ها و مهارت‌های مناسب نقش‌ مهمی ایفا می‌کند و شناخت زودهنگام برای درمان احتمالی اثرگذار خواهد بود.

 

زوال عقل و کاهش شناخت

زوال عقل یک اصطلاح کلی برای از دست دادن حافظه و سایر قابلیت‌های ذهنی است که توانمندی‌های زندگی روزمره را محدود و مختصر می‌کند و طیف گسترده ای از علائم مربوط به کاهش حافظه یا سایر مهارت‌های روزمره را تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل آن است و 60 تا 80 درصد از موارد زوال عقل را شامل می‌شود.

 

اغلب موارد زوال عقل پیش‌رونده هستند ، به این معناکه اگر درمان صورت نگیرد، علائم به آرامی آغاز و به تدریج بدتر می شوند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان در حافظه و مهارت‌های به خاطر سپردن مشکلی دارید، نباید به سادگی از کنار آن گذر کرده و برای تعیین علت به به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام به فرد این امکان را می دهد که با استفاده از تمرین‌ها و مهارت‌های شناختی، ظرفیت مغز رابه حداکثر بهره برداری برساند و زمان لازم برای برنامه‌ریزی را در اختیار فرد قرار می‌دهد.

 

مهارت‌های شناختی و بهبود عملکرد مغز

یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، تعاملات اجتماعی و تمرین‌های شناختی می‌تواند به حفظ سلامت مغز و عملکردهای شناختی کمک کند. برای بهره‌مندی از مهارت‌های شناختی و کمک به بهبود عملکرد مغز نخست باید این مفهوم را بشناسیم؛ مهارت های شناختی کارکرد مغز ما را برای تفکر، خواندن، یادگیری، یادآوری، استدلال و توجه ارتقا می‌دهد. مغز با همکاری حواس پنج‌گانه، اطلاعات را دریافت و ذخیره می‌کند، همان اطلاعاتی که هر روز و هر لحظه از مدرسه، دانشگاه، محل کار و زندگی خود دریافت می‌کنیم.

 

در هر زمینه حرفه ای، شما از مهارت های شناختی برای حل مشکلات در محل کار و بهبود کیفیت کار خود استفاده می‌کنید. تمرین‌های مستمر می‌تواند به ارتقای این مهارت‌ها بیانجامد. کاهش سطح استرس می تواند به بهینه شدن مهارت‌های شناختی کمک کند؛ برای این‌کار، می توانید کمی در فضای کاری خود قدم بزنید یا از ورزش، موسیقی و مطالعه بهره ببرید.

 

ورزش دادن مغز

مانند تقویت عضلات بدن، می توانیم فعالیت هایی را انجام دهیم که نقاط خاصی از مغز را هدف قرار داده و آن‌ها را تمرین دهد. تمرین‌های شناختی باعث بهبود مهارت های شناختی مرتبط می شود.

 

برای تقویت توانایی های شناختی خود می‌توانیم هنگام استراحت یا قبل از خواب کتاب بخوانیم، بازی‌های شناختی مانند پازل هایی که از تکمیل آن‌ها لذت می بریم و دیگر بازی‌های شناختی مانند جدول کلمات متقاطع، سودوکو و شطرنج را در برنامه‌های روزانه‌مان بگنجانیم.

 

در حال حاضر تعدادی از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی فعال در حوزه مغز، علوم اعصاب و شناختی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی هستند و خدمات خود را در اختیار پژوهشگران، دانشگاهیان، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق حوزه شناختی و دیگر فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری این حوزه قرار می‌دهند.

 

کلمات کلیدی : باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,مغز,علوم شناختی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code