آزمایشگاه شرکت میزان یکی از مجموعه‌های فناور عضو شبکه آزمایشگاهی است که خدمات آزمایشگاهی را در زمینه مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و سلولزی به متقاضیان ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، انجام آزمایش‌هایی که میزان مواد میکروبی، آلاینده‌ها، عناصر و تقلبات را در مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی تعیین کند، در ارتقای سلامت جامعه، کیفیت تولیدات و ایجاد زمینه لازم برای ورود محصولات به بازارهای صادراتی حائز اهمیت بسیار بالایی است.

 

از همین رو، آزمایشگاه تحقیقاتی و پژوهشی شرکت میزان، انجام آزمون های فیزیکوشیمیایی، میکروب‌شناسی و کشف تقلب، هیستولوژی و نگه دارنده‌ها درحوزه ی صنایع غذایی و فرآورده‌های صنایع سلولزی را در دستور کار خود قرار داده است.

 

تنوع در انجام آزمون‌ها

ضحی پوررمضان، مدیر این مجموعه آزمایشگاهی، با اشاره به انجام آزمون‌های فیزیکی و شیمیایی، در حوزه صنایع غذایی افزود: تمامی آزمون‌های فیزیکوشیمیایی در صنایع گوناگون همچون کمپوت و کنسرو، فرآورده‌های آردی و غلات، فرآورده‌های گوشتی، قنادی و شیرینی و فرآورده‌های لبنی و انواع چاشنی‌ها، قابل بررسی و انجام است.

 

پوررمضان ادامه داد: در کنار آزمون‌های تقلبات، اندازه‌گیری و سنجش نگهدارنده ها در صنایع غذایی و آزمون های هیستولوژی فرآورده های گوشتی، جزو خدمات قابل ارائه بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به سراسر کشور است.

 

وی همچنین از انجام  آزمون های فیزیکوشیمیایی برای فرآورده‌های شوینده، آرایشی و بهداشتی خبر داد و افزود: فرآورده‌هایی مانند شامپو، مایع ظرفشویی، سفیدکننده‌ها به لحاظ فیزیکوشیمایی و میکروب‌شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

پژوهش‌های کاربردی در حوزه افزایش ماندگاری فرآورده‌ها

پوررمضان با اشاره به همکاری در طرح‌های پژوهشی و فناورانه در حوزه‌های غذایی و نساجی عنوان کرد: به طور مثال، پژوهش در حوزه یکی از محصولات بومی خراسان شمالی با عنوان شکرپنیر که با نام آبنبات نیز شناخته می‌شود، به تدوین استاندارد ملی این محصول منجر شد. وی افزود: خوشبختانه اکنون این محصول بر اساس آزمون‌ها و استاندارد‌سازی آزمایشگاه میزان، تولید می‌شود که به ارتقای ماندگاری، کیفیت و رونق آن کمک کرده است.

 

این فعال حوزه آزمایشگاهی، ظرفیت و توانمندی آزمایشگاه‌ها را فراتر از انجام آزمون صرف و یاری‌گر پژوهش‌های محصول‌محور دانست و افزود: با همین رویکرد در توسعه و ارتقای فناوری بسته‌بندی با هدف افزایش ماندگاری فرآورده‌ها گام برداشتیم.

 

ضرورت توجه به نقش آزمایشگاه‌ها در ارتقا محصول

مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی و پژوهشی شرکت میزان با اشاره به تعامل و همراهی این مجموعه با فعالان زیست‌بوم آزمایشگاهی و پژوهشی کشور گفت: همزمان با عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ضمن ارائه خدمات به فعالان حوزه پژوهش و دانشگاه، توانستیم به کمک این شبکه بخشی از هزینه‌های تحقیقاتی را پوشش دهیم.

 

پوررمضان با اشاره به این‌که بخشی از بودجه اختصاص یافته به پژوهش‌های دانشگاهی کارایی ندارد، ادامه داد: پروژه های دانشجویی که گاهی در مقاطع کارشناسی ارشد به آزمایشگاه ارجاع داده می‌شود نتایج ملموسی ندارند و نیازی از صنعت را رفع نمی‌کند، اما آزمایشگاه‌ها به علت ارتباطشان با صنایع و شناخت معضلات، مشکلات و نقاط بحرانی می‌توانند این نیازها را در قالب پروژه‌های پژوهشی تامین کنند. اگر پروژه ها با استفاده از شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به آزمایشگاه هایی که متقاضی هستند و توانمندی اش را دارند معرفی شود، از طریق گرنت های شبکه می‌توانند هدفمندتر و نیازمحورتر پژوهش‌ها را تعریف کنند.

 

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,صنعت مواد غذایی,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code