رئیس مرکز تحقیقات کاربردی و تولید بذر، نیازسنجی فعالیت ‏های تحقیقاتی مرتبط با دانه‏‌های روغنی در کشور را یکی از فعالیت‌های این مرکز برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، علی زمان میرآبادی رئیس مرکز تحقیقات کاربردی و تولید بذر از فعالیت‌های این مجموعه در مسیر توسعه پژوهش‌ها با هدف کشت دانه های روغنی، افزایش تولید و خودکفایی اشاره کرد و افزود: این مرکز در زمینه ارائه خدمات پژوهشی و آزمایشگاهی زمینه را برای توسعه فرآورده‌های روغنی، تولید بذر و پژوهش‌های زیستی فراهم کرده است.

 

وی ادامه داد: این شرکت در مسیر تولید دانه‌های روغنی وارد شده و در تلاش برای خودکفایی کشور، میزان تولید را تا رکورد 320 هزار تن در سال 1386 به ثبت رساند،  اما با واگذاری امور خصوصی به بخش دولتی به تدریج از این میزان کاسته شد.

 

توسعه پژوهش‌های کاربردی بذر و دانه‌های روغنی

این فعال فناور، از توسعه پژوهش‌ها برای تامین بذور در داخل کشور و قطع وابستگی به واردات بذر گفت و افزود: شرکت توسعه کشت دانه های روغنی، اقدام به تاسیس بخشی تخصصی به نام مرکز تحقیقات کاربردی و تولید بذر در مازندران کرد که فعالیت اصلی این مرکز تحقیق و پژوهش برای تولید ارقام جدید دانه های روغنی است.

 

پژوهش‌های کاربردی برای توسعه تولید دانه‌های روغنی

زمان میرآبادی با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات کاربردی و تولید بذر گفت: در این مرکز 6 بخش تحت عناوین به‌زراعی، به‌نژادی، گیاه‌پزشکی، زیست‌فناوری، بانک بذر و میکروارگانیسم ها و آموزش و ارتباطات تعریف شده است.

 

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی و تولید بذر از آغاز فعالیت این مجموعه با هدف توسعه تحقیقات و کمک به پژوهش‌های کاربردی این حوزه گفت و افزود: کار این مجموعه در سال 1383 با 3 نفر آغاز شد و در حال حاضر شامل 13 نیروی انسانی است که در حوزه فعالیت‌هایشان تخصص دارند.

 

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی و تولید بذر، نیازسنجی فعالیت ‏های تحقیقاتی مرتبط با دانه‏‌های روغنی در کشور را یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز برشمرد و افزود: در کنار این فعالیت تامین بانک استراتژیک ژن گیاهی و میکروارگانیسم های دانه‏ های روغنی، اقدامات به‌زراعی و به‌‏نژادی جهت افزایش راندمان کمی و کیفی محصولات روغنی از دیگر فعالیت‌های مرکز تحقیقات کاربردی و تولید بذر به شمار می‌رود.

 
این فعال فناور، به تلاش برای ایجاد شبکه علمی دانه های روغنی با مشارکت و ارتباطات علمی - تحقیقاتی با  تمامی مراکز دانشگاهی و سازمان های دولتی و خصوصی داخلی و خارجی اشاره کرد و افزود: شناسایی عوامل خسارت ‏زا از جمله آفات، بیماری‏ها، علف ‏های‏ هرز و عوامل غیر زنده و ارائه طرح‏های تحقیقاتی مرتبط به‌ منظور پیشگیری، کنترل و یا کاهش آسیب آن‌ها، به‌کارگیری روش‏ های نوین زیست‌ فناوری در اصلاح ژنتیکی محصولات دانه روغنی و همچنین تولید و تجاری ‏سازی مواد زیستی در جهت کنترل عوامل خسارت ‏زا یا افزایش راندمان محصول از دیگر فعالیت‌‌های این مرکز است.


زمان میرآبادی، با بیان این‌که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، بستری را برای همکاری با دانشگاه ‏ها و مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی و اجرای طرح های مشترک ایجاد کرده است افزود: با کمک تسهیلات اعتباری شبکه به پژوهشگران و دانشگاهیان، طرح‌های فناور در قالب پایان ‏نامه ‏ها و طرح‏ های تحقیقاتی سازمانی یا خصوصی با قوت بیشتری دنبال می‌شود.
 
 

کلمات کلیدی : باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری,صنایع غذایی و کشاورزی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code