همگرایی و تلفیق فناوری‌ها با یکدیگر باعث شده است تا تجهیزاتی با کاربردهای گوناگون و جدید برای رفع نیاز ها تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، لیزر یکی از ابزارهای پیشرفته و فناورانه‌ای است که از زندگی روزمره تا تجهیزات نظامی را پوشش می‌دهد. از لیزر در صنایع پیشرفته از تمیز کردن سطح تا لایه برداری نازک استفاده می شود.

 

 نانو مهندسی لیزری نیز حوزه فناورانه‌ای به شمار می‌رود که علاوه بر پیچیدگی و کارآمدی بالا، مزایای بسیاری را برای صنایع به ارمغان آورده است. به طور مثال از نانو لیزرهای پالس برای سنتز نانو مواد استفاده می‌شود. نانو ذرات دارای ویژگیهای اساسی متفاوتی نسبت به همتایان بزرگ‌مقیاس خود هستند، این موضوع علاقه زیادی را از لحاظ نظری و عملی به نانو ذرات و مجموعه های مبتنی بر آن برانگیخته است.

 

این ساختارها در طول بیست سال گذشته یا بیشتر به موضوع تحقیقات کاربردی و فناورانه تبدیل شده‌اند اما پیشرفت‌های چشمگیر در این حوزه متکی بر استفاده از لیزر بوده است.

 

همگرایی فناوری ها راهی برای دستیابی به توسعه

 

نانو لیزرها

در این ساختار نانو لوله ها نور متمرکزی را در مقیاس نانو تولید می کنند و بنابراین لیزرهای نانویی می‌توانند دقت بالاتری را به ارمغان بیاورند؛ بر همین اساس در دهه گذشته پژوهشگران و فناوران پیوند نانو فناوری و لیزر را مورد توجه قرار دادند.

 

لیزرهای نانویی نسبت به لیزرهای معمولی، سریعتر و کارآمدتر هستند. به لطف این قابلیت، لیزر به ابزاری نوظهور برای انواع کاربردهای عملی تبدیل شده است. نانو لیزرها به طور ویژه برای اتصالات نوری، طیف سنجی و سنجش میدان‌های مغناطیسی و سنتز پرتوها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

توسعه فناوری ماشین‌کاری لیزری در ایران

در حال حاضر برخی از شرکت‌های دانش‌ بنیان، تجهیزات فناورانه مورد استفاده در حوزه نانو فناوری را تولید می‌کنند. این تجهیزات در برش لیزری با دقت بالا، میکروسکوپ‌های لیزری و تولید نانو ذرات مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین پژوهش‌های کاربردی در این حوزه، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار می‌گیرد که موجب شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌ بنیان و خلاق در این حوزه شده است.

 

همگرایی فناوری ها راهی برای دستیابی به توسعه

 

توسعه آزمایشگاه‌های فعال در حوزه نانو و لیزر

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در همراهی با حمایت ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زمینه را برای توسعه پژوهش‌ها در حوزه لیزر و نانو فناوری فراهم کرده است. تعداد قابل توجهی از آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی توانمند و فعال در این حوزه مسیر را برای توسعه محصولات و رونق پژوهش‌ها فراهم می‌کنند.

 

کلمات کلیدی : لیزر,آشنایی با فناوری نانو,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code