آزمایشگاه آب، فاضلاب و میکروبی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی این حوزه را به دانشگاهیان، پژوهشگران و فعالان صنعتی ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، فریبا استوار، مدیر مجموعه آزمایشگاهی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به فعالیت های این مرکز افزود: این پژوهشکده دارای 5 گروه پژوهشی، یک مرکز خدمات تخصصی و یک آزمایشگاه معتمد محیط زیست است.


این فعال فناور، با بیان این‌که پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در زمینه‌های مختلف محیط زیستی فعالیت دارد، ادامه داد: از پژوهش ها، تولیدات و خدمات این واحد می‌توان به کنترل آلاینده ها، بهینه سازی فرآیندهای تصفیه ای و ساخت تصفیه‌ خانه‌های مختلف آب و پساب در صنایع مختلف لبنی، غذایی، پتروشیمی، فولاد و غیره اشاره کرد.

 

تنوع خدمات آزمایشگاهی

مدیر آزمایشگاه آب، فاضلاب و میکروبی پژوهشکده محیط زیست به فعالیت این مجموعه آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: خدمات این آزمایشگاه شامل آنالیز و بررسی فیزیکوشیمیایی نمونه‌های مختلف آب و پساب است. استوار افزود: در بخش میکروبی نیز توانایی شناسایی گونه های پلانکتونی، تست‌های آنتی باکتریال، MIC-MBC، شمارش باکتری‌های هوازی، انتروکوک، آزمون‌های کلروفیل a، کشت نمونه و آزمون‌های معمول فکال و توتال کلیفرم وجود دارد.

 

وی با اشاره به فرآیند دریافت نمونه‌های آزمایشگاهی به دو طریق نمونه برداری شخص مراجعه کننده یا نمونه برداری توسط کارشناسان مرکز عنوان کرد: ارجاع نمونه‌ها و ارتباط شخص نمونه بردار و یا آزمایشگاه با آزمایشگاه ارجاع، از اصول و ضوابط مشخصی پیروی می‌کند. در روند ارجاع، یکی از مهم‌ترین فرآیندهایی که می بایست مد نظر قرار گیرد مدیریت نمونه است که شامل اقدامات برای حفظ تمامیت و کیفیت نمونه از زمان جمع آوری، مراحل نگهداری و انتقال نمونه است.

 

توسعه پژوهش‌ها

مدیر آزمایشگاه آب، فاضلاب و میکروبی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به توانایی ارائه خدمات آزمایشگاهی و آموزشی به دانشگاهیان و دانشجویان عنوان کرد: دانشجویان و پژوهشگران می توانند از تمامی خدمات آزمایشگاه این مرکز استفاده کرده و پایان‌نامه‌های خود را با راهنمایی و مشاوره اعضای هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست به انجام برسانند.

 

 

ارائه خدمات آموزشی

استوار از برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی همچون روش‌های تصفیه آب و پساب، فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته و سنجش پارامترهای آب و پساب در این پژوهشکده گفت و ادامه داد: دوره‌های ایمنی محیط کار، طراحی تصفیه‌ خانه و ارزیابی زیست محیطی استراتژیک نیز توسط پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

 

«آزمایش» راهی برای توسعه محصولات صنعتی و دانش‌ بنیان

مدیر آزمایشگاه آب، فاضلاب و میکروبی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به ارائه خدمات بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، افزود: ارتباط پژوهشکده و شبکه آزمایشگاهی با هدف ارتقای سطح آزمایشگاه و خدمات آزمایشگاهی بوده و خدمات ارائه شده توسط شبکه آزمایشگاهی بسیار هدفمند و اثربخش است.


استوار، با بیان این‌که ارتباط تنگاتنگی میان آزمون های آزمایشگاهی، پژوهش و در نهایت تولید محصول وجود دارد، اظهار کرد: برای تولید محصولی با راندمان و کارایی بالا، در ابتدا نیاز به انجام پژوهش بوده و بدون انجام آزمون‌های آزمایشگاهی در مقیاس کوچک و سپس تبدیل محصول به نمونه پایلوت، امکان ساخت محصول در ابعاد صنعتی وجود ندارد. در حقیقت، کاربردی کردن پژوهش ها، زیرساخت توسعه دانش بنیان است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,روش های تصفیه فاضلاب صنعتی,صنعت آب و پساب,آزمایشگاه

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code