فناوری نانو طی چند سال اخیر تحولات قابل توجهی در صنایع مختلف ایجاد کرده و محصولات کاربردی زیادی با کمک این فناوری تولید شده است.

یکی از کاربردهای نانو فناوری در صنعت نساجی برای تولید پارچه های آنتی باکتریال است. این پارچه‌ها از رشد و انتقال انواع باکتری ها، قارچ ها، میکروب ها و دیگر ذرات بیماری زا جلوگیری کرده و پس از شستشو نیز خاصیت خود را از دست نمی‌دهند. شرکت دانش بنیان تیزتک با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به تولید این پارچه های کاربردی در صنعت نساجی، خودرو و تولید پرده، پتو و غیره شده است.

 

از جمله مزایای این نوع از پارچه‌ها می‌توان به «پیشگیری از نفوذ و رشد انواع میکروب ها و باکتری ها در لباس‌ها»، «محافظت از پوست بدن»، «پیشگیری از نفوذ انواع آلودگی‌ها به پوست»، «ضد حساسیت بودن»، «کاهش کثیفی لباس» و غیره اشاره کرد.

 

 تولید پارچه‌های ضد باکتری با استفاده از فناوری نانو

 

از پارچه های آنتی باکتریال برای تولید مدل های مختلف پوشاک استفاده می شود. لباس های زنانه، مردانه، لباس کودک و نوزاد، لباس ورزشی و حوله از جمله پوشاکی هستند که با استفاده از این نوع پارچه ها تولید می شوند.

 

سطح پوست بدن به طور طبیعی پوشیده از باکتری است. این باکتری ها به راحتی به لباس منتقل می‌شوند و رشد می کنند. به همین دلیل لباس ها پس از مدتی استفاده، بوی بدی به خود گرفته و در بعضی موارد تغییر رنگ می دهند؛ اما پارچه‌های ضدباکتری مانع از بروز این مشکلات در لباس‌ها می شوند.

 

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری,آشنایی با فناوری نانو,ضد باکتری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code