مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه شاهد، طیف متنوعی از خدمات آزمایشگاهی را با هدف ارتقا پژوهش‌های کاربردی و محصول محور ارائه می‌کند.

دکتر حسین دهقان مدیر مجموعه آزمایشگاه ­های مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه شاهد با اشاره به آغاز فعالیت این مرکز از سال 1381 گفت: پس از دریافت موافقت قطعی در سال 1385، از وزارت  علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت خود را به طور گسترده‌ای در حوزه گیاهان دارویی تعریف و اجرایی کردیم. براین اساس مرکز دارای سه گروه علوم پایه، پزشکی و کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی است.

 

دهقان با بیان این‌که مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دارای آزمایشگاه‌های مختلفی برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی، فناورانه و نیمه صنعتی در این حوزه است ادامه داد: آزمایشگاه‌های آنالیز مواد، فیتوشیمی، استخراج و فرمولاسیون، فیزیولوژی گیاهی، بیوتکنولوژی، کشت بافت و واحد تولید نیمه صنعتی فرآورده ­های گیاهی در این مجموعه ارائه خدمت می‌کنند. 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد ادامه داد: آزمایشگاه­ های مرکز تحقیقات گیاهان دارویی ضمن عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری­‌های راهبردی، ارائه دهنده خدمات آزمایشگاهی به سایر مراکز تحقیقاتی و شرکت ­های تولیدی هستند.

 

ارائه خدمات آزمایشگاهی به طرح‌های پژوهشی در حوزه گیاهان دارویی

مدیر مجموعه آزمایشگاه­ های مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه شاهد با اشاره به ارائه خدمات برای توسعه طرح‌های پژوهشی و کاربردی گفت: در این مرکز چندین طرح پژوهشی و کاربردی در زمینه­ های تولید، به نژادی و به زراعی گیاهان دارویی، استخراج و تعیین مقدار مواد موثره گیاهی، بررسی اثرات بیولوژیک و بالینی آن­ها، فرمولاسیون فرآورده ­های گیاهی مراقبت از پوست، دهانشویه گیاهی، پوشش­های چند منظوره میوه، نوشیدنی­ های فراسودمند، همچنین تولید نیمه صنعتی و پالایش اسانس­های گیاهان دارویی، اجرا شده و یا در حال اجرا هستند.

 

وی با اشاره به اشتغال مجموعا 10 نفر در قالب هیئت علمی، کارشناس، کارمند و نیروی خدماتی به طور مستقیم و تمام وقت گفت: همچنین متخصصینی هم در غالب همکار و کارشناس طرح­ های پژوهشی مصوب، با مرکز تحقیقات همکاری دارند که به طور میانگین مجموع این افراد در سال به 15 نفر می ­رسد. به طور میانگین سالانه حدود 20 دانشجو از سایر دانشگاه ­ها و مراکز علمی کشور از خدمات مشاوره و راهنمایی اعضای هیئت علمی مرکز استفاده می­‌کنند.

 

ارتقا تحقیقات و پژوهش‌ها در حوزه گیاهان دارویی

 

تنوع در تجهیزات آزمایشگاهی حوزه گیاهان دارویی

مدیر مجموعه آزمایشگاه ­های مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه شاهد به انوع آزمون‌های قابل ارائه در این آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: تست های تضمین کیفیت فرآورده های گیاهی، دارویی و غذایی، فرمولاسیون و تولید داروهای گیاهی و فراورده های آرایشی بهداشتی، جداسازی و خالص سازی ترکیبات موثره گیاهان دارویی، بخشی از این خدمات به شمار می‌رود.

 

وی افزود: شناسایی کمی و کیفی اسانس و عصاره های گیاهی، تعیین مقدار سدیم پتاسیم و کلسیم، تعیین مقدار ازت و پروتئین، تعیین مقدار اسید های چرب، تعیین مقدار کربوهیدرات، انجام آنالیز های بیولوژیکی (آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال، ضد قارچ)، اندازه گیری ترکیبات فنولی، فلاونوئیدی و غیره، انجام آنالیزهای مولکولی از جمله الکتروفورز پروتئین و DNA از دیگر خدمات آزمایشگاهی این مجموعه است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد درباره فرآیند آگاهی از خدمات قابل ارائه و نحوه دریافت آن‌ها گفت: فهرست تجهزات این مجموعه آزمایشگاه‌ها در سایت دانشگاه شاهد و بخش مرکز تحقیقات گیاهان دارویی مشاهده است. همچنین سایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، فهرست کاملی از تجهیزات و خدمات قابل ارائه توسط این مرکز را معرفی کرده است.

 

کلمات کلیدی : دانشگاه شاهد,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,گیاهان دارویی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code