پلاسمای سرد یا غیرحرارتی اتمسفری با استفاده از یک میدان الکتریکی یا الکترومغناطیسی در یک محیط گازی ایجاد می‌شود.

انرژی این میدان‌ها باعث می‌شود تا الکترون‌های آزاد موجود در محیط، شتاب گرفته و باعث یونش سایر اتم‌هــا و مولکول‌های گاز شوند و الکترون‌ها، یون‌ها و گونه‌های فعال و غیرفعال دیگری مانند رادیکال‌ها، حالات برانگیخته، امواج الکترومغناطیسی از جمله اشعه ماوراء بنفش و  غیره در محیط تولید شوند.

 

در نتیجه، محیطی شکل می‌گیرد که به‌طور عمده شامل مولکول‌ها و اتم‌ها، حالات برانگیخته، یون‌های مثبت و منفی، رادیکال‌های آزاد، الکترون‌ها، اشعه ماوراء بنفش و گونه‌های اکسیژن و نیتروژن واکنش‌پذیر مانند ازن، سوپراکسید، رادیکال‌های هیدروکسیل، اکسیژن منفرد، اکسیژن اتمی، اکسید نیتریک یا دی‌اکسید نیتروژن اسـت.

 

نکته جالب توجه این است که با محیطی به‌عنوان پلاسمای تخلیه الکتریکی سروکار داریم که همه عوامل ضدمیکروبی را برای از بین بردن میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، مخمرها و حتی اسپورهای باکتریایی و قارچی در خود دارد.

 

محصول ساخته‌شده در شرکت دانش‌بنیان بوتیاتک، یک تونل میکروب‌زدایی براساس فناوری پلاسمای سرد است. از این تونل‌های پلاسمایی و UV جهت میکروب‌زدایی محصولات غذایی، کشاورزی و محصولات بهداشتی می‌توان استفاده کرد.

 

تونل میکروب‌زدایی براساس فناوری پلاسمای سرد

 

در حوزه مواد غذایی و فرآوری محصولات کشاورزی، پارامترهایی مانند راحتی در استفاده، کیفیت بالای غذا و ایجاد حس خوب در مصرف‌کننده، ماندگاری طولانی، تازگی، عدم‌استفاده از مواد افزودنی، استفاده از فرآیندهای سازگار با محیط‌زیست و تولید با هزینه کم، تعیین‌کننده است.

 

امروزه در بسیاری از کشورهای صنعتی، از پلاسمای سرد اتمسفری به‌عنوان یک روش ضدعفونی در حوزه بسته‌بندی، تجهیزات و حتی فرآوری مواد غذایی و خود محیط فرآوری استفاده می‌شود. در حوزه آلودگی‌زدایی سطوح مواد غذایی، توانمندی پلاسمای سرد اتمسفری و تابش UV برای اصلاح کیفیت میکروبیولوژی طیف گسترده‌ای از مواد غذایی جامد از جمله توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، گوشت مرغ، برش‌های پنیر، هویج، هندوانه یا کاهو و غذاهای مایع مانند شیر، سیب و عصاره پرتقال و آندواسپرم مایع نارگیل و غیره ثابت شده است.


پلاسمای سرد غیرحرارتی دارای مزایای بسیار مهمی در حوزه صنایع غذایی است که آن را تبدیل به یک فناوری مطمئن و کاربردی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی و محصولات کشاورزی کرده اسـت.


این تونل‌ها توانایی از بین بردن میکروب‌های تولیدکننده آفلاتوکسین در محصولاتی مانند پسته، خرما، مرکبات و غیره را دارا است. آفلاتوکسین، یک توکسین میکروبی است که در ابتلا انسان به برخی از سرطان‌ها مانند سرطان کبد نقش دارد.

 

کلمات کلیدی : پلاسما,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری,شرکت دانش بنیان

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code