روش چاپ زیستی سه بعدی می‌تواند در آینده جایگزین سایر روش‌های درمانی فعلی در زمینه پیوند بافت و اعضا شود.

با توجه به تعداد کم اهدا کننده‌ها و هزینه بالای فرآیند پیوند عضو، این امر با محدودیت مواجه است و همچنین افراد زیادی هر ساله در انتظار پیوند عضو هستند و بسیاری از این افراد قبل از یافتن اهدا کننده فوت می‌شوند.

 

 مهندسی بافت یک تکنولوژی بین رشته‌ای است و بر مبنای زیست مواد و روش‌های مهندسی از یک سو و تکنیک­های پزشکی و سلولی از سوی دیگر بنا شده است. هدف از علم مهندسی بافت گسترش جایگزین‌های عملی برای بافت و ارگان‌های آسیب دیده است.

 

روش چاپ سه بعدی زیستی یکی از جدیدترین روش های ساخت داربست حاوی سلول مهندسی بافت است که ایجاد ساختارهای بسیار دقیق و پیچیده از پلیمرهای زیست تخریب­‌پذیر و سلول­ها را برای محققان فراهم می‌کند.

 

این تکنولوژی در حال حاضر موفق شده است برخی بافت­های مورد نیاز برای پیوند زدن به بیماران را تولید کند، همچنین با استفاده از دستگاه چاپگر زیستی سه بعدی می‌­توان مدل­های دقیقی از بافت­های انسانی را به منظور آزمایش مواد دارویی یا آرایشی و بهداشتی ایجاد کرد.

 

تولید مدل‌های دقیق از بافت‌های انسانی محقق شد

 

شرکت دانش‌بنیان امید آفرینان مهندسی آینده با حمایت و راهبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به ارائه چهار نوع چاپگرهای سه بعدی زیستی ماژولار با فناوری بالا جهت پاسخگویی نیاز مشتریان و همچنین ارائه انواع جوهرهای زیستی و رده‌های مختلف بافت با استفاده از این فناوری و سایر محصولات جانبی کرده است.

 

این شرکت دانش‌بنیان علاوه بر ارائه انواع جوهرهای زیستی تجاری با چاپ ترموپلاستیک و هیدروژل، آمادگی تهیه و تولید جوهرهای اختصاصی را نیز دارد. از جمله جوهرهای زیستی تولیدی می‌توان به جوهر مخصوص بافت‌های استخوانی، جوهر مخصوص بافت پوست و غضروف و کیت جهت تولید ساختارهای متخلخل و توخالی اشاره کرد.

 

پیش بینی می‌شود طی 10 سال آینده بافت های تولید شده به روش چاپ زیستی سه بعدی بتواند جایگزین سایر روش‌های درمانی فعلی در زمینه پیوند بافت و اعضا شود. هم اکنون بافت هایی مانند استخوان، پوست و غضروف در فاز مطالعات بالینی با نتایج خوبی همراه بوده‌اند و چندین شرکت در سراسر دنیا بر روی این حوزه‌ها کار می‌کنند اما همچنان مسیری نسبتا طولانی تا دستیابی به یک اندام پیچیده پرینت شده مانند کلیه یا قلب باقی مانده است.

 

کلمات کلیدی : آزمایشگاه,چاپگر سه‌ بعدی,شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code