پنج برنده تصاویر میکروسکوپی زایس در سال 2022 در حوزه‌های آزمایشگاهی مختلف معرفی شدند.

در ارزیابی تصاویر ارسال شده برای مسابقه سال 2022، هیئت داوران خارجی نیز در فرآیند داوری حضور داشتند. پنج دانشمند با پس‌زمینه‌های مختلف در زمینه میکروسکوپی، به تصاویر مورد علاقه خود در دسته‌های مختلف رای دادند. در بین اعضای هیئت داوران، یکی از برندگان سال گذشته نیز حضور دارد. دکتر برناردو سزاره، استاد پترولوژی دانشگاه پادوآ، ایتالیا، ضمن تبریک به برندگان مسابقه تصویر میکروسکوپی گفت: «در مسابقه تصویر سال گذشته، رتبه سوم را کسب کردم که یک افتخار و تجربه بزرگ بوده است. من در هیئت داوران مسابقه امسال حضور داشتم و از کیفیت و تنوع تصاویر غافلگیر شدم».

حوزه های مسابقه

در مسابقه سال جاری، تصاویر در پنج حوزه زیر دسته بندی شدند:
- علوم زیستی
- علم مواد
- علوم زمین و منابع طبیعی
- آموزشی
- تصویربرداری تفریحی

 

برندگان مسابقه

⊗ علوم زیستی: باکتری دهان

 

تصویر برنده امسال در حوزه علوم زیستی، «باکتری دهان» را نشان می دهد: سلول های اپیتلیال زبان که توسط چندین گونه مختلف باکتری به هم متصل شده و یک بیوفیلم پیچیده روی سطح زبان تشکیل می دهند.
نمونه با DAPI، آکریدین نارنجی و کالکوفلور سفید رنگ آمیزی شد و با میکروسکوپ کانفوکال تصویربرداری شده است.
دکتر تاگید دکاروالو، مدیر مرکز تصویربرداری کیت آر. پورتر در دانشگاه مریلند در بالتیمور ایالات متحده، تصویر را ارسال کرده‌ است. دکاروالو الهام‌بخش خود برای این نمونه را این گونه توضیح می‌دهد: «علاوه بر تصویربرداری میکروسکوپی که برای همکاری‌های علمی و مطالعات تحقیقاتی انجام می‌دهم، تصاویر میکروسکوپی خودم را از نمونه‌هایی که در محیط شخصی خود پیدا می‌کنم، مانند میوه‌های کپک‌زده از یخچال خانه‌ام یا خزه‌هایی که در کنار ساختمان علوم زیستی رشد می‌کنند، می‌گیرم. ساختمانی که در راه رسیدن به یکی از آزمایشگاه‌هایم از کنار آن می‌گذرم».

 

⊗ علم مواد: نانوذرات نیمه هادی

 

در دسته علم مواد، تصویر «نانوذرات نیمه هادی دی سولفید وانادیوم» انتخاب شده است که در زمان مطالعه خواص فوتوکاتالیستی آن با میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) گرفته شده است. تصویر این نانوساختار را دکتر اومیت بایرام از مرکز تحقیقات مرکزی دانشگاه عبداله گل در قیصری ترکیه ارسال کرده است.
دکتر بایرام ضمن تاکید بر کیفیت تصویر می گوید: «هدف این تصویربرداری نشان دادن این موضوع بوده که نانومواد با اندازه نانوی مطلوب و مساحت سطح بزرگ با موفقیت سنتز شده اند و مشخصات آنها را به طور دقیق تعین کنیم». وی افزود: «در نگاه اول، این تصویر به من این حس را داد که اولین عکس یک سیاره کشف نشده است که از فضا گرفته شده است».

 

⊗ علوم زمین و منابع طبیعی: میکروفسیل ها

 

تصویر «میکروفسیل رادیولاریان برای میکرودیرینه‌شناسی» که با میکروسکوپ کانفوکال تهیه شده است، در دسته علوم زمین و منابع طبیعی برنده شد. دکتر سباستین کالین از موسسه زیست شناسی ماکس پلانک در توبینگن آلمان، تصویر را ارسال کرده است.
تنوع یوکاریوت‌های تک سلولی دریایی مدرن، پویایی جمعیت‌های آنها و شبکه‌های تعامل پیچیده آنها هنوز به خوبی درک نشده است؛ با این حال آنها مسئول بخش قابل توجهی از بیوژئوشیمی زمین هستند. دکتر کالین می‌گوید: «استفاده از میکروسکوپ برای آشکار کردن زیبایی بی‌نظیر رادیولاریان‌های باستانی که ده‌ها تا صدها هزار سال قبل از اختراع برش نوری در اقیانوس شناور بودند، من را مجذوب خود می‌کند».

 

⊗ تصویربرداری آموزشی: بلورهای ویتامین سی

 

برنده دسته آموزشی، تصویر «بلورهای ویتامین سی» است که با میکروسکوپ نوری گرفته شده است. دکتر رابرت بردان از بخش هنر و علم مستقر در کلگری کانادا، تصویر را ارسال کرده است.

او یکی از نمونه‌های مورد علاقه‌اش را توضیح می‌دهد: «گاهی اوقات بلورهای ویتامین سی در صفحات بزرگ تشکیل می‌شوند و گاهی اوقات این بلورها جدا شده و می‌توانند به شکل ستاره و شبیه خورشید به نظر برسند. ویتامین سی هنگامی که در آب و اتانول حل می شود و سپس روی لام میکروسکوپ خشک می گردد، معمولا بلورهای بزرگ و زیبایی را تشکیل می دهد که می توان آنها را با میکروسکوپ نور قطبیده (Polarized Light Microscope) شده مشاهده کرد. من از نوجوانی شیفته میکروسکوپ، عکاسی و موجودات تک سلولی بودم. بیشتر فتومیکروگراف های من اکنون برای آموزش استفاده می شود».

 

⊗ تصویربرداری تفریحی: لاروِ پشه

 

تصویر «سر لارو پشه» که با میکروسکوپ نوری به دست آمده است، برنده دسته میکروسکوپی تفریحی است. هونگ لین از شهر فوشان، گوانگدونگ چین، تصویر را ارسال کرده است.
کار او بر تنوع میکروارگانیسم‌های آبزی در آب‌های رودخانه متمرکز است. نمونه، از لارو پشه در رودخانه مروارید در گوانگژو گرفته شده است. لین، موفقیت خود را این گونه توصیف می کند: «من بسیار خوشحالم که این عکس را گرفتم؛ که توزیع نای در قفسه سینه و سر یک لارو پشه را نشان می دهد. من فکر می کنم این یک تلاش موفق برای ترکیب علم و هنر است».

 

مسابقه تصویر میکروسکوپی زایس در سال جاری از 12 فروردین تا 25 اردیبهشت برای ارسال تصاویر در 9 دسته آزاد بود. سه دسته، تصاویر دریافتی کمی برای ارزیابی داشتند، و دو دسته دیگر نیز در یک دسته ترکیب شدند. در مجموع پنج برنده در 5 دسته مختلف برگزیده شدند.

 

در این مسابقه، از 12 تصویر منتخب دیگر نیز تقدیر شد که این تصاویر را می توانید در رسانه تصویری شبکه آزمایشگاهی مشاهده کنید.

 

کلمات کلیدی : تصویربرداری,میکروسکپ

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code