موسسه ای در دیتروید میشیگان، اعلام کرده است که یک دستگاه طیف سنج جرمی برای مشخصه یابی آسان مواد جامد، در آزمایشگاه اندازه گیری بخش تولید پیشرفته راه‌اندازی کرده است.

دستگاه جدید، اولین طیف سنج جرمی از نوع فرسایش لیزری یونیزاسیون لیزری زمان پرواز ((LALI-TOF) Laser Ablation Laser Ionization Time-of-Flight)  است که می تواند مقادیر بسیار ناچیز از تمامی عناصر جدول تناوبی را تشخیص دهد. همچنین این دستگاه توانایی تشخیص ترکیب شیمیایی هر ماده جامدی، از پودر فشرده تا قطعه جامد را دارد. پیش‌تر، این آزمون دارای محدودیت هایی از جمله طولانی بودن فرایند، بازدهی پایین، گستره محدود تشخیص عناصر بود. این در حالی است که دستگاه مذکور امکان تحلیل شیمیایی عناصر فلزی، کمیاب، و با جرم پایین (مانند کربن و اکسیژن) را در یک بار انجام آنالیز فراهم می کند.

 

مشخصه یابی شیمیایی سریع با طیف سنج جرمی جدید ممکن شد

 

این دستگاه رومیزی، منبع یونیزاسیون با فرسایش لیزری (LALI) را با طیف سنج جرمی صنعتی زمان پرواز (TOF) ادغام می کند. یونیزاسیون با فرسایش لیزری از یک لیزر برای زدایش ماده از یک نمونه جامد و از لیزر دیگر برای یونیزه کردن گاز خنثی استفاده می‌کند. این فرایند بسیاری از جزء به جزء شدن عناصر، تداخلات طیفی، و اثرات زمینه که از عیوب روش های دیگر هستند را حذف می کند. رابط کاربری آن نیز تعاملی است و به کاربر فاقد تخصص در علم شیمی امکان دریافت نتایج موثر طی تنها چند ساعت تمرین کار با دستگاه را خواهد داد.

 

به گفته تولید کننده، این دستگاه، طیف سنجی جرمی را از فضای سنتی آزمایشگاهی خارج و عملیات با بازدهی بالا را با عملیات تعاملی در یک بسته فشرده ترکیب می کند. همچنین به دلیل کاربرد آن در زمینه های هم پوشانی مواد، مهندسی فرایند و سیستم ها، آن را ابزاری تحولی معرفی می کند.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,طیف سنجی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code