شرکت صنعتی گام اراک یکی از مجموعه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که در اراک استقرار دارد و خدمات خود را به صنایع استان و سایر مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، در راستای شناخت ظرفیت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی کشور و تعامل هرچه بیش‌تر میان آزمایشگاه‌ها عضو و ساختار شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، بازدیدهای دوره‌ای از مجموعه‌های آزمایشگاهی و پژوهشی هر استان صورت می‌گیرد. هفته گذشته نیزکارشناسان شبکه آزمایشگاهی، بازدیدهایی را از مجموعه‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی استان مرکزی صورت دادند که «شرکت صنعتی گام اراک » یکی از همین مجموعه‌ها بود.

 

در همین راستا راوح گازرانی مدیر آزمایشگاه شرکت صنعتی گام اراک، با اشاره به فعالیت این مجموعه در هفت حوزه کاری مختلف، عنوان کرد: این حوزه‌ها شامل مکانیک، متالورژی، شیمی عملیات حرارتی، خردگی و تست‌های غیرمخرب و کالیبراسیون است که این آزمایشگاه، در همه حوزه ها موفق به اخذ گواهینامه 17025 از مرکز تایید صلاحیت ملی ایران شده است.
این فعال حوزه پژوهش و فناوری، هدف از فعالیت این مجموعه را ارائه خدمات به صنایع، شرکت‌های فناور و فعالان دانشگاهی و پژوهشی عنوان کرد و افزود: در گام نخست، هدف از فعالیت‌هایمان صرفاً خدمت رساندن به صنعت استان بود و ارائه خدمت را از استان مرکزی شروع کردیم زیرا هیچ آزمایشگاه مرجعی مرتبط با این حیطه از فعالیت‌ها در استان مرکزی وجود نداشت. اما با توسعه گستره فعالیت‌ها و عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، امکان خدمت رسانی به تمامی مجموعه‌های سراسر کشور فراهم شد.
گازرانی، با اشاره به این‌که محوریت ما عمدتا محصولات فلزی و پلیمری است، عنوان کرد: در آزمایشگاه شیمی روی آب، پساب، کانی‌ها و سنگ‌های معدنی فعالیت می‌کنیم.
وی با اشاره به اشتغال ایجاد شده برای متخصصان و کارشناسان در این مجموعه آزمایشگاهی عنوان کرد: در حوزه های مطرح شده، آزمایشگاه 19 کارشناس دارد که به صورت مستقیم با سازمان، طرف قرارداد هستند و به صورت غیر مستقیم حدود 150 نفر در حوزه های مالی، بازاریابی و غیره مشغول به فعالیت هستند که به آزمایشگاه متصل می‌شوند.
مدیر آزمایشگاه شرکت صنعتی گام اراک با اشاره به بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته‌ برای آزمایش در حوزه‌های یادشده افزود: می‌توانیم آزمون‌های تخصصی را برای 72 محصول فلزی و غیر فلزی مثل آب، پساب و نیز محصولات فلزی مثل تیرآهن، نبشی و... به طور کامل پیاده‌سازی کنیم. این کاری است که شاید خیلی از آزمایشگاه ها نتوانند انجام دهند و آزمایشگاه ما با توجه به حیطه و گستردگی مواردی که از آن برخوردار است، می‌تواند به صورت محصول محور، خدمات آزمایشگاهی را ارائه دهد.
گازرانی، با بیان این‌که دریافت نمونه در این آزمایشگاه هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری انجام می‌شود، عنوان کرد: علاوه بر امکان نمونه از سراسر کشور، با راه‌اندازی دفاتر نمایندگی در تعدادی از استان‌ها همچون تهران، اصفهان و ... از این امکان برخورداریم که نمونه‌ها را به صورت مستقیم و غیر مستقیم دریافت کنیم. همچنین ارسال پاسخ‌ها به مشتریان نیز به دو صورت آنلاین و کتبی ارائه می‌شود.
وی با اشاره به این‌که امکان همکاری با دانشگاه‌ها برای جذب کارآموز یا کارورز وجود دارد، افزود: علاوه بر خدمات کارآموزی و کارورزی، در انجام پروژه پایان نامه‌ای فعالیت زیادی داریم به طوری‌که سال گذشته به 50 دانشجو برای ارائه تست‌های مورد نیاز، به منظور تکمیل پژوهش و پایان نامه خدمات ارائه شد.
گازرانی، با اشاره به یکی از فعالیت‌های فناورانه شرکت صنعتی گام اراک، عنوان کرد: با توجه به اینکه آزمایشگاه جزئی از یک شرکت به نام گام صنعتی اراک بوده و عمده فعالیت ما فرآیند گالوانیزه است، در حیطه افزایش طول عمر پوشش گالوانیزه به عنوان یکی از پروژه ها و پروژه تحقیقاتی در رابطه با پوشش داکرومات و تفاوت‌هایی که با پوشش گالوانیزه گرم دارد، فعالیت کرده‌ایم و برای بهره‌مندی از تجربیات و توانمندی‌های فعالان حوزه پژوهش و فناوری و همکاری با آنان آمادگی کامل داریم.

برگزاری دوره های آموزشی

مدیر آزمایشگاه شرکت صنعتی گام اراک با اشاره به فعالیت این مجموعه به عنوان مرکز آموزش همکار اداره استاندارد و مرکز همجوار کارگاه فنی و حرفه ای، افزود: دوره‌های آموزشی تخصصی در حوزه کار با دستگاه ها، تجهیزات و دوره‌های عمومی مانند دوره کار با دستگاه تست کشش و کالیبراسیون ابعاد و نیز الزامات استاندارد ایزو 17025 ویرایش 2017 و دوره محاسبه عدم قطعیت با استفاده از اساتید و کارشناسان یا مدیران فنی زبده آزمایشگاهی برگزار می‌شود.

این فعال حوزه پژوهش و فناوری با اشاره به ارائه این خدمات بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از سال 1398 تاکنون، ادامه داد: ارتباط بسیار قوی و مستمری با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی داریم و علاوه بر ارائه خدمات در حیطه تست و آزمون‌ها، در حیطه مسائل آموزش و ارائه خدمات مشاوره‌ای، با مخاطبان و سایر اعضای شبکه آزمایشگاهی تعامل داریم.
مدیر آزمایشگاه شرکت صنعتی گام اراک حمایت‌های موضوعی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را بسیار ارزشمند دانست و افزود: تنوع خوب این حمایت‌ها، می‌تواند به توسعه فرآیندهای آزمایشگاهی در داخل کشور کمک کند و امیدوارم برای بهبود روند حمایتی شبکه، ارتباط آن مجموعه محترم با آزمایشگاه‌ها بیش‌تر شود تا ضمن شناخت نقاط قوت و ضعف آزمایشگاه‌ها، پیگیری درخواست‌ها و تحقق طرح‌های پژوهشی کارآمد، ارتقا یابد.

 

 

گفتنی است در سفری که کارشناسان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به استان مرکزی داشتند، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این مجموعه فناور و آزمایشگاهی مورد بازدید قرار گرفت تا زمینه‌های توسعه دامنه ارائه خدمات آزمایشگاهی این مجموعه، در سطح ملی و بر بستر شبکه آزمایشگاهی بیش از پیش فراهم شود.
همچنین فهرست خدمات قابل ارائه، تجهیزات و روش آزمون‌های شرکت صنعتی گام اراک  بر روی پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,اراک,کالیبراسیون- استاندارد ایزو 17025

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code