یکی از رابطان برتر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به بیان الزامات جایگاه شغلی یک رابط به منظور دستیابی به بهترین دستاوردها پرداخت.

رابطان مراکز، بخش مهم و اثربخش در زیست‌بوم شبکه آزمایشگاهی‌ فناوری‌های راهبردی هستند که نقشی اجتناب‌ناپذیر را در توسعه همکاری بین مراکز، متقاضیان خدمات آزمایشگاهی و شبکه ایفا می‌کنند. در همین راستا و با هدف تشویق، ترغیب و ارتقای توانمندی‌های رابطان، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی هر ساله عملکرد رابطین مراکز عضو را بر اساس ارزیابی‌های دقیق بررسی کرده و برگزیدگان را معرفی می‌کند. بر همین اساس و در تازه‌ترین ارزیابی رابطین آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و بر اساس عملکرد این رابطان در سال 1401، تعداد 20 رابط فعال و توانمند مورد تقدیر شبکه آزمایشگاهی قرار گرفتند. با هدف بیان تجربیات و معرفی این رابطان، پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت‌وگوهایی را به این افراد اختصاص داده است که در ادامه، به گفت و گو با سهیلا ابراهیمی عماد رابط مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی که در ارزیابی اخیر رتبه نهم رابطان برگزیده شبکه آزمایشگاهی را کسب کرده است می‌پردازیم.

 

ابراهیمی عماد با اشاره به فعالیت در حوزه آزمایشگاهی گفت: فارغ‌التحصیل رشته شیمی تجزیه از دانشگاه سراسری زنجان هستم و به عنوان رابط آزمایشگاه غذایی به مدت 8 سال فعالیت کرده‌ام.

 

وی ادامه داد: در زمینه تضمین کیفیت و ایزو 17025 هم تجربه داشته و عضو کارگروه‌های شبکه از جمله کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون و جهادگر نمونه پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی در سال 1399 و رابط آزمایشگاهی نمونه در سال 1398و 1401 می‌باشم.

 

ابراهیمی عماد به معرفی مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی پرداخت و بیان کرد: این مرکز با راه‌اندازی و فعال‌سازی آزمایشگاه آنالیز دستگاهی پژوهشکده و با تمرکز اولیه بر خدمات‌رسانی به طرح‌های پژوهشی ودر فضای آزمایشگاهی حدود ۴۰ متر فعالیت خود را آغاز کرد.

 

وی ادامه داد: خدمات‌رسانی این آزمایشگاه با برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های آزمایشگاهی و سرویس‌دهی آزمایشگاهی به دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی گسترش یافت.

 

این فعال حوزه آزمایشگاهی ضمن اشاره به اخذ گواهینامه آزمایشگاه همکار از سازمان ملی استاندارد توسط این مرکز عنوان کرد: این مجموعه در حال حاضر با در اختیار داشتن ۳۲۰ متر فضای آزمایشگاهی فعال (شامل ۵ واحد آزمایشگاهی تخصصی) و 24 نفر پرسنل تخصصی به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان ملی استاندارد در زمینه مواد غذایی، محصولات کشاورزی و تعیین ماهیت، آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست، آزمایشگاه مجاز اداره نظارت معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، آزمایشگاه مورد تأیید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در زمینه تعیین ماهیت فرآورده‌های نفتی و عضو قطعی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری فعالیت می‌کند.

 

ابراهیمی عماد، مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی را به عنوان یکی از آزمایشگاه‌های فعال در زمینه انجام آزمایش‌های فیزیکی و شیمیایی، میکروبی، اسپکروسکپی و کروماتوگرافی و به عنوان مرجعی برای انجام آزمون‌های مرتبط با دستورالعمل¬های سازمان ملی استاندارد ایران و روش‌های بین‌المللی در راستای تحقق اهداف کلان این مجموعه دانست و گفت: درک نیازهای قانونی مشتریان و ارائه خدمات با کیفیت و مطلوب به آنان، به کارگیری افراد توانا و ذیصلاح در آزمایشگاه جهت اطمینان از انجام صحیح و دقیق فعالیت‌های مرتبط با آزمون، ایجاد انگیزش، ارتقای سطح مهارت کارایی کارکنان از طریق آموزش‌های سیستماتیک، برنامه‌ریزی شده و مستمر، بهبود مداوم اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه با انجام ممیزی‌های داخلی، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه، کشف و برطرف ساختن علل ریشه‌ای عدم انطباق‌ها با روش‌های علمی، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود به منظور ارتقای سطح مهارت‌ها و کاهش هزینه‌ها، اعمال رویه‌های مناسب حرفه‌ای و رعایت استانداردهای کاری، پیگیری به موقع و مناسب شکایات رسیده از سوی مشتریان، برآورده‌سازی الزامات روش‌های آزمون و بهبود مستمر آن، استفادۀ بهینه از منابع و امکانات موجود و توسعه دامنۀ فعالیت‌های مرتبط با آزمون‌ها تنها بخشی از عملکرد این سازمان برای جلب رضایت مشتریان است.

رابط مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی در خصوص الزامات این جایگاه شغلی توضیح داد: پیگیری و اهم دانستن امور محوله و مسئولیت‌پذیری و عمل بر اساس قوانین وضع شده سازمان برای دستیابی به بهترین دستاوردها لازم است.

 

مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی در استان البرز استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این آزمایشگاه در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code