پژوهشگاه رنگ در راستای افزایش آگاهی آموخته‌های مخاطبان کارگاه «نکات کلیدی در رنگرزی پلی‌استر با رنگزاهای دیسپرس» را به صورت تئوری و عملی برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، مجموعه آزمایشگاهی پژوهشگاه رنگ یکی از مجموعه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که علاوه بر انجام پژوهش‌های کاربردی در این حوزه و ارائه خدمات آزمایشگاهی پیشرفته و کاربردی، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی را ویژه مخاطبان این حوزه ار جمله دانشجویان و استادان، پژوهشگران، محققان، کارشناسان آزمایشگاه‌ها و فعالان صنعت رنگ برگزار می‌کند.

 

این مجموعه پژوهشی در قالب یک دوره آموزشی، «نکات کلیدی در رنگرزی پلی‌استر با رنگزاهای دیسپرس» را به مخاطبان آموزش می‌دهد. این دوره آموزشی، یکم و دوم اسفنده ماه سال جاری به مدت 16 ساعت در محل پژوهشکده برگزار می‌شود.

 

 

رنگ دیسپرس، یک نوع رنگ نساجی است که از نوع شیمیایی آنتراکینونی، آزو و نیترو بوده و تعداد محدودی از رنگ‌های دیسپرس شامل گروه‌های آمینو هستند. اما رنگ دیسپرس شامل گروه‌های قابل حل مانند اسید سولفونیک نیست و در محیط‌های آبی با مواد دیسپرس‌کننده به کار می‌رود.

 

لازم به ذکر است که از موارد قابل استفاده از رنگ دیسپرس می‌توان به یک لیف و یا چند لیف هیدروفوب استات سلولز، پلی استر، نایلئن، الیاف آکریلیک، الیاف پلی آمیدی و پشم اشاره کرد.

 

رنگ دیسپرس برای پارچه پلی استر می‌تواند شید رنگی مناسبی را ایجاد کند و در واقع رنگ دیسپرس به عنوان بهترین نوع رنگ جهت رنگ کردن این پارچه استفاده شود.

از مهم‌ترین سرفصل‌های این کارگاه آموزشی، می‌توان به شیمی و طبقه‌بندی رنگزاهای دیسپرس، عوامل تاثیرگذار در رنگرزی با رنگزاهای دیسپرس، روش‌های مختلف رنگرزی پلی استر با رنگزاهای دیسپرس، عوامل موثر بر ویژگی‌های ثباتی رنگزاهای دیسپرس، اصول ترکیب رنگ‌ها در رنگزاهای دیسپرس، رنگرزی عملی به روش دمای بالا و ساخت مثلت رنگ اشاره کرد.

 

آماده سازی پارچه قبل از ورود به مرحله رنگرزی، از جمله مواردی است که می‌تواند نقش مهمی را در ایجاد یک شید رنگی مطلوب و یکنواخت ایفا کند بر همین اساس پژوهشگاه رنگ کارگاه «نکات کلیدی در رنگ‌رزی پلی‌استر با رنگزاهای دیسپرس» را به صورت تئوری و عملی اسفند ماه سال جاری برگزار می‌کند.

 

مخاطبین این دوره دانشجویان رشته‌های مهندسی نساجی و مهندسی رنگ، تکنسین‌ها، مهندسین و کارشناسان کارخانجات رنگ و رنگرزی منسوجات، تولیدکنندگان و فروشندگان رنگزاهای نساجی هستند و 25 درصد تخفیف برای ثبت نام گروهی و دانشجویان درنظر گرفته شده است و همچنین در پایان دوره گواهینامه شرکت در کارگاه توسط پژوهشگاه رنگ به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود.

 

گفتنی است، پژوهشگاه رنگ یکی از مجموعه‌های ممتاز شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در استان تهران اسقرار دارد و مجموعه کامل و گسترده‌ای از خدمات آزمایشگاهی، پژوهشی و توسعه فناوری در حوزه رنگ را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

علاقمندان برای شرکت در این دوره و یا کسب اطلاعات بیش‌تر درباره کارگاه‌های آموزشی می‌توانند با شماره 02122944184 یا آدرس پست الکترونیکی Sadeghi-mo@icrc.ac.ir تماس حاصل کنند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های پژوهشگاه رنگ در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code