آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی سهند، از مجموعه‌های فعال عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که خدمات آزمایشگاهی متنوعی را در زمینه کروماتوگرافی و طیف‌سنجی به دانشجویان، پژوهشگران و فناوران داخل و خارج ار کشور ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، عباس جعفری‌زاد مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی سهند، با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی گفت:  از سال 1400 با پذیرش سمت مدیریت آزمایشگاه مرکزی دانشگاه سهند تجهیز و ارائه خدمات آن شروع شد. همچنین ساختمان آزمایشگاه مرکزی که دارای نواقص زیرساختی و عملا نیمه کاره بود تکمیل و زیباسازی شد. از دیگر فعالیت های مهم مجموعه می‌توان به عقد قرارداد همکاری دوطرفه مابین این مجموعه و آزمایشگاه مرکزی دانشگاه آتاترک ترکیه برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب به دانشگاهیان و پژوهشگران اشاره کرد.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه این آزمایشگاه، از جمله کار پژوهشی در زمینه سنتز نانوذرات در درمان سرطان سینه اشاره کرد و افزود: گام بعدی فعالیت مجموعه سازماندهی تمامی آزمایشگاه های دانشگاه و ایجاد شبکه آزمایشگاهی داخلی در دانشگاه صنعتی سهند از اعم اهداف این مجموعه است و در ادامه نیز ارتباط با صنایع و ارائه خدمات پژوهشی به این صنایع موجود در استان در وهله اول و سپس سایر مناطق صنعتی در دستور کار قرار دارد.

 

 

این فعال حوزه پژوهش و فناوری ادامه داد: با فعالیت این مجموعه تعداد 2 نفر کارشناس آزمایشگاه  بصورت مستقیم در حوزه تخصصی آنالیز دستگاهی شاغل شدند همچنین 2 نفر همکار دانشجو از دانشجویان مستعد و توانمند دانشگاه در مجموعه فعالیت می‌کنند. با توجه به دورنگار مجموعه و افزایش ظرفیت دستگاهی مجموعه از اهداف مجموعه در آینده می‌توان به جذب نوابغ مستعد دانشگاهی بصورت مستقیم و غیر مستقیم در قالب همکار دانشجو و سرباز امریه اشاره کرد.

 

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی سهند، به خدمات طیف سنجی اشاره کرد و گفت: در طیف سنجی باریکه‌ای از نور (پرتو) به ماده مورد نظر تابانده می‌شود و با بررسی نور بازتابشی یا جذبی یا نشری به دریافت اطلاعات می‌پردازیم. طیف الکترومغناطیس حاوی گستره‌ای از طول موج ‌ها است. همچنین خدمات آزمایشگاهی اسپکترومتری مادون قرمز به صورت عمده در سنتز مواد آلی، پلیمر ها، علوم شیمی و مهندسی شیمی، صنعت تولید دارو، تجزیه و تحلیل مواد غذایی و… مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین با توجه به اینکه  امکان اتصال این دستگاه به تکنیک های کروماتوگرافی وجود دارد می توان مکانیسم واکنش های شیمیایی و تشخیص مواد ناپایدار با چنین ابزاری را مورد بررسی قرار داد.

 

 

وی با اشاره به طیف سنجی فلورسانس عنوان کرد: این روش تحقیقاتی، بر اساس ویژگی‌های فلورسانسی ماده نمونه مورد مطالعه است و برای اندازه‌گیری کمی محصولات شیمیایی استفاده می‌شود. طیف سنجی فلورسانس یک مولکول را بر اساس خواص فلورسنت آن تجزیه و تحلیل می کند که نوعی خاصیت نورتابی است که در ترکیبات شیمیایی مختلفی اتفاق می ­افتد.

 

جعفری زاد، با اشاره به سایر تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی تخصصی این مجموعه افزود: پراکندگی نور دینامیکی یا تفرق نور پویا یا به اختصار (DLS)، از دیگر خدمات آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی سهند به شمار می‌رود. از ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به اندازه‌گیری پتانسیل زتا، بررسی توزیع حجم و شدت ذرات اشاره کرد.

 

وی با اشاره به همکاری آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی سهند و شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی عنوان کرد: شانزدهم اردیبهشت سال 1402 آزمایشگاه بعنوان مستعد برای عضویت شناخته شد و از تاریخ شانزدهم خرداد بصورت آزمایشی شروع به فعالیت کردیم. از چهارم بهمن سال 1402 عضویت آزمایشگاه باعنوان عضو فعال شروع شد. با توجه به فعالیت‌های این شبکه در جهت تسهیل اجرای پروژه های پژوهشی دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها، فعالیت و تاسیس این شبکه را برنامه و اقدامی بسیار ارزشمند دانسته و به نوبه خودم تشکر میکنم.امیدوارم روز به روز این حمایت ها بیش‌تر شود.

 

 

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی سهند در استان آذربایجان شرقی استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code