آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز، از مجموعه‌های توانمند شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که خدمات آزمایشگاهی متنوع خود را در حوزه‌هایی همچون پزشکی، سلولی، مولکولی و زیست فناوری به جامعه دانشگاهیان، پژوهشگران و محققان ارائه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، زهرا حسن زاده رابط مجموعه آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به فعالیت‌های این دانشگاه و مجموعه آزمایشگاهی ذیل آن، گفت: . دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هدف ارائه خدمات و افزایش بهره وری در زمینه تأمین نیازهای پژوهشی و ارائه خدمات پژوهشی و دستگاهی در سطح تخصصی در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی  همجوار، اقدام سال 1393 آزمایشگاه جامع را تاسیس کرد.

 

وی افزود: آزمایشگاه جامع تحقیقات مجموعه ای متمرکز از تجهیزات و امکانات برای ارایه خدمات  تخصصی آزمایشگاهی و پژوهشی به محققین و اعضای هیات علمی و دانشجویان از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و  پژوهشگاه‌ های مختلف ایجاد کرده است.

 

این فعال آزمایشگاهی ادامه داد: با گسترش فناوری‌های پیشرفته و تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی که بسیار گران‌قیمت هستند و هزینه نگهداری آن‌ها بسیار بالا است، هر نهاد تحقیقاتی بطور مستقل توان خرید و بهره برداری از این دستگاه ها را ندارد و حتی در صورت خرید و بهره برداری، ارائه خدمات محدود به همان نهاد مستقل بوده و امکان ارائه فراگیر خدمات میسر نیست. بنابراین، آزمایشگاه جامع تحقیقات برای رفع این معضل و بهینه سازی فرایند تحقیق و توسعه در جوامع دانش بنیان، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ایجاد شده است. این آزمایشگاه با استفاده از دانش و توانایی متخصصین رشته های مختلف به صورت متمرکز در یک مجتمع ، صرفه جویی و هدایت درست منابع مادی و انسانی، باعث ایجاد رونق کاری و حداکثر بازدهی اقتصادی می شوند.

 

 

حسن‌زاده با بیان این‌که همزمان با شروع فعالیت این مجموعه کارشناسان ماهر و متخصص کار با دستگاه های موجود نیز به کار گرفته شده‌اند، افزود: همچنین برای کالیبراسیون دوره ای و تعمیر دستگاه‌ها نیز از کارشناسان مجرب شرکت‌های پشتیبان  استفاده می شود و نیز شرکت های ارائه دهنده محصولات آزمایشگاهی و دستگاهی از دیگر زمینه های اشتغال ناشی از فعایت آزمایشگاه به شمار می‌رود.

 

رابط آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره خدمات قابل ارائه این مجموعه تحقیقاتی و آزمایشگاهی توضیح داد: در حال حاضرآزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تبریز از طریق افزایش تعاملات داخل دانشگاهی و ایجاد شبکه یکپارچه خدمات دهی دستگاهی با بیش از 20 دانشکده و مرکز تحقیقاتی همکاری دارد و از این رو قادر به ارائه بیش از 100 خدمات دستگاهی و 200 خدمات آنالیز وآزمون دستگاهی است.

 

وی به برخی از تجهیزات و خدمات این مجموعه اشاره کرد و گفت: تجهیزاتی همچون دستگاه فریزدرایر، هموژنایزر بافت یخچال‌دار، هموژنایزر اولتراسونیک از جمله دستگاه های شاخص و پرکاربرد این مجموعه به شمار می‌روند.

 

وی با بیان این‌که تا کنون بیش از 11 هزار خدمات آزمایشگاهی در سال 1401 توسط آزمایشگاه جامع و مراکز همکار ارائه شده است، ادامه داد: آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی تبریز با ایجاد کانال‌های اطلاع رسانی در شبکه های مختلف مجازی ، تهیه محتواهای آموزش مجازی معرفی خدمات دستگاهی و بارگذاری آن‌ها در وب سایت آزمایشگاه جامع، عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و معرفی بیش از 60 دستگاه فعال آزمایشگاهی موجب بیشتر شدن درخواست ارائه خدمات خارج دانشگاهی و به تبع آن افزایش درآمد شده است.

 

 

این فعال حوزه پژوهش و فناوری بیان کرد: آزمایشگاه جامع تحقیقات علوم پزشکی تبریز  از سال 1397 به عضویت شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی درآمده است و در حال حاضر وضعیت آزمایشگاه در این شبکه « توانمند » است. این مجموعه سعی دارد با معرفی و به‌روزرسانی دستگاه‌های فعال آزمایشگاه جامع و مراکز و دانشکده های همکار به شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی موجب افزایش درآمد داخل و خارج دانشگاهی شود.

 

حسن زاده افزود: هرساله کارگاه‌های متعددی با همکاری کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه با محوریت آشنایی دانشجویان با تجهیزات و دستگاه‌های مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه جامع برگزار می‌شود که مدت هر کارگاه دوساعت بوده و مدرسین کارگاه ها، کارشناسان مسئول دستگاه ها هستند.

 

وی با تاکید بر این‌که فرآیند تولید علم، تبدیل آن به فناوری و در نهایت تولید محصول، مایه برتری و توان اقتصادی جوامع پیشرفته و اقتصادهای نوظهور و قدرتمند در عرصه جهانی است، افزود: لازمه این مسیر ،استفاده حداکثری از زمان، منابع و امکانات پیشرفته ، استفاده از دانش و توانایی متخصصین رشته های مختلف به صورت متمرکز در یک مجتمع ، صرفه جویی و هدایت درست منابع مادی و انسانی می باشد که آزمایشگاه جامع تا حدودی توانسته این شرایط را فراهم نموده و راه را برای تحقیق و توسعه، افزایش تولید و ثروت ملی و مدیریت مصرف هموار سازد.

 

 

مجموعه آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در استان آذربایجان شرقی استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code