دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به منظور بهبود ارائه خدمات آزمایشگاهی، اقدام به راه‌انداری دستگاه‌های NMR، NGS و AFM کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اقدام به راه‌اندازی سه دستگاه رزونانس مغناطیس هسته (NMR) ، توالی‌یابیDNA  نسل جدید (NGS) و میکروسکوپ نیروی اتمی(AFM) کرده است و  بر همین اساس آماده همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی به ویژه در زمینه متابولومیکس و پروتئومیکس و همچنین آماده همکاری با مراکز درمان ناباروری و بیمارستان­ها است.

 

رزونانس مغناطیس هسته (NMR)، یک روش کارآمد و شاخص جهت مطالعه خواص فیزیکی و شیمیایی اتم­ها و مولکول­ها است که جهت ارزیابی ساختار شیمیایی ترکیبات آلی، معدنی و زیستی و تعیین گروه‌های عاملی در یک مولکول مورد استفاده قرار می­گیرد.

 

نمونه ­های مختلف نفتی، دارویی و غذایی با استفاده از این روش بررسی می‌شوند.

 

 

 

همچنین، مطالعه ترمودینامیکی واکنش‌های مختلف، مطالعه ترکیبات پارامغناطیس، آنالیز کمی ترکیبات و بررسی میزان ناخالصی­ها با این روش امکان­پذیر است.

 

این مرکز قادر است تست­های مختلف NMR را در دمای اتاق و یا بالاتر انجام دهد. همچنین، انجام تست­هایی همچون H-NMR، C-NMR، در این مجموعه امکان پذیر است.

 

توانایی ارائه آزمون‌های تخصصی دوبعدی HMBC، DEPT، COSY، HSQC، NOESY، ROESY، TOCSY و N HMBC به پژوهشگران نیز وجود دارد.  علاوه بر این خدمات NMR برای هسته­های نیتروژن، فلوئور، سیلیس و فسفر نیز انجام می‌شود.

 

دستگاه NGS دومین دستگاهی است که به تازگی در این مجموعه فناور راه‌اندازی شده است و به منظور توالی‌یابی نسل جدید یک فناوری جدید استفاده شده و برای توالی‌یابی DNA و RNA و شناسایی واریانت/موتاسیون است.

 

 NGS می‌تواند صدها و هزاران ژن یا ژنوم کامل را در یک بازه زمانی کوتاه توالی‌یابی کند.

 

 واریانت‌ها/ موتاسیون‌های توالی کشف شده توسط NGS به طور گسترده برای تشخیص بیماری، پیش‌بینی، تصمیم درمانی و پیگیری بیماران استفاده می­شوند.

 

پروژه توالی یابی نسل جدید NGS با رویکرد غربالگری پیش از لانه‌گزینی که در سایه الطاف الهی و به همت معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کلید خورده بود در آزمایشگاه جامع تحقیقات به بهره‌برداری رسید.

 

 بیماران این پروژه را زوج‌های ناباروری تشکیل می­دادند که با وجود استفاده از تکنیک IVF با شکست متوالی مواجه شده بودند. بنابراین، هدف این آزمون یافتن مشکلات احتمالی ژنتیکی در جنین حاصل از IVF بود.

 

 

 

 با بهره‌گیری از نتایج این آزمون اختلالات ژنتیکی جنین‌ها مشخص شد تا در نهایت مناسب­ترین و بی‌نقص‌ترین جنین جهت انتقال به رحم مادر انتخاب شود.

 

هم اکنون مجموعه آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از تکنیک NGS قادر به ارائه خدمات در حوزه غربالگری جنین پیش از لانه گزینی (PGS) بوده و آماده همکاری با مراکز درمان ناباروری و بیمارستان­ها می­باشد.

 

میکروسکوپ نیروی اتمی یا AFM که نوعی میکروسکوپ‌های پروب روبشی است از دیگر دستگاه‌های جدید ارائه شده توسط آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که قادر به تصویربرداری با تفکیک مکانی اتمی از نمونه‌های رسانا، نارسانا و حتی نمونه‌های بیولوژیکی می‌باشد.

 

میکروسکوپ نیروی اتمی نیازی به منبع نور جهت وضوح نمونه ندارد و به هیچ نوع عدسی جهت نگاه کردن نیاز ندارد.

 

روش تصویربرداری این میکروسکوپ بدین صورت است که از یک دستگاه مکانیکی تشکیل شده که قادر است نیروهای بسیار کوچک را هنگام نزدیک شدن اتم­ها یا مولکول­ها به هم اندازه‌گیری کند، بدین جهت این میکروسکوپ، میکروسکوپ نیروی اتمی نامیده شده است.

 

مبنای کار این دستگاه همانطور که از اسم آن مشخص است نیروهای کوتاه برد اتمی بین اتم­های سر سوزن و اتم­های روی سطح می­باشد.

 

بخشی به نام سوزن که به یک فلز منعطف به نام کانتیلور متصل است، در تمام سطح نمونه حرکت کرده و به علت وجود پستی بلندی­های روی سطح کانتیلور شروع به نوسان می­کند. در نتیجه این نوسانات، از یک منبع نوری یک پرتو لیزری به کانتیلور برخورد کرده و بازتاب می­شود و بازتاب نور لیزر در مکان­های مختلف توسط فوتودیود ثبت می‌شود.

 

 

آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code