آزمایشگاه کشت سلول های بنیادی دریایی از زیرمجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بوشهر طی سفر دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به این استان مورد بازدید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به منظور هم‌افزایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی استانی، سفرهایی را به صورت مستمر به استان‌های کشور دارند و ضمن بازدید از مراکز آزمایشگاهی استان، حمایت‌ و تسهیلات و خدمات شبکه به مدیران آزمایشگاه‌ها، نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های آن استان معرفی می‌شود.

 

بوشهر، تازه‌ترین مقصد سفر مهندس مجتبی نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بود و علاوه بر نشست با مسئولان استانی و مدیران آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی این استان، تعدادی از مجموعه‌های آزمایشگاهی توانمند مورد بازدید قرار گرفتند.

در بازدید دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از مجموعه آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر بازدید شد و ضمن معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این مجموعه، زمینه‌های لازم برای ارائه این خدمات به صورت گسترده به مخاطبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

آزمایشگاه‌های کشت سلول‌های بنیادی دریایی زیر مجموعه مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی از واحدهای پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به شمار می‌رود که از مهر ۱۳۹۹ به عنوان عضو فعال در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی خدمات خود را به همکاران و دانشجویان ارائه می‌دهد.

 

 

این مجموعه با بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته و همچنین نیروی انسانی متخصص در زمینه جداسازی، کشت، نگهداری و تجزیه و تحلیل سلول‌های بنیادی موجودات دریایی و ترکیبات مرتبط با آن فعالیت دارد.

 

این مرکز قادر به انجام آزمایش‌های تخصصی، تفسیر دقیق داده‌های حاصل از آن و همچنین طراحی و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و همکاری با سازمان‌ها و صنایع مرتبط است.

 

آرزو خرادمهر کارشناس ارشد آزمایشگاه کشت سلول های بنیادی دریایی و رابط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در طی این بازدید عنوان کرد: آزمایشگاه کشت سلول‌های بنیادی دریایی واقع در پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، با هدف بررسی و کشت سلول‌های بنیادی دریایی از سال ۱۳۹۳ شروع به فعالیت کرده است.

 

این فعال حوزه پژوهش و فناوری افزود: این آزمایشگاه تلاش دارد با تمرکز بر سلول‌های بنیادی استحصالی از منابع دریایی شامل حیوانات و میکروارگانیسم‌های دریایی، نقش مهمی را در توسعه دانش و فناوری مرتبط با این زمینه از علوم زیستی داشته باشد. محوریت خدمات این آزمایشگاه شامل استحصال سلول‌های بنیادی دریایی، مشخصه یابی و ایجاد بانک سلولی برای کاربردهای درمانی و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و همکاری با سازمان‌ها و صنایع مرتبط با علوم سلولی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی است.

 

خرادمهر با اشاره به بهره‌مندی آزمایشگاه کشت سلول‌های بنیادی دریایی نیاز از نیروی انسانی متخصص در زمینه‌های بیولوژی سلولی، زیست‌شناسی مولکولی، زیست‌فناوری، جانورشناسی و علوم پزشکی گفت: این نیروها برای انجام فعالیت‌های مختلف مانندشناسایی گونه، جداسازی سلول،کشت و نگهداری سلول‌ها، انجام آزمایشهای مشخصه یابی سلول و توسعه فناوری‌های مورد نیاز برای کشت سلول‌ها ضروری هستند.

 

 

وی افزود: علاوه بر موارد ذکر شده در مواردی که سلول‌های بنیادی از منابع دریایی جمع‌آوری می‌شوند، نیاز به غواصان و تکنسین‌های مربوطه برای جمع‌آوری نمونه‌های دریایی وجود دارد. همچنین برای بررسی تأثیرات زیست‌محیطی فعالیت‌های آزمایشگاهی و جمع‌آوری نمونه‌های دریایی بر محیط زیست دریاها، نیاز به مهندسان محیط زیست و ایمنی دریا نیز می‌باشد.

 

وی همچنین درباره تجهیزات و خدمات این آزمایشگاه توضیح داد: تجهیزاتی همچون انکوباتورCO2، میکروسکوپ اینورت و فلورسنت از جمله تجهیزات و دستگاه‌های اصلی در این مجموعه به شمار می‌روند. همچنین آزمون‌های بیولوژیکی برای ارزیابی عملکرد و قابلیت تکثیر سلول‌ها و تعیین توانایی آن‌ها در درمان بیماری‌ها انجام می‌شود.

کارشناس ارشد آزمایشگاه کشت سلول های بنیادی دریایی، با بیان این‌که این آزمون‌ها با استفاده از رده‌های مختلف سلول‌های انسانی و حیوانی طبیعی و سرطانی و آزمون‌های مولکولی برای تشخیص و شناسایی ژن‌های خاص در سلول‌های بنیادی انجام می‌شوند، افزود: علاوه بر این مشاوره‌های تخصصی در زمینه تحقیقات سلولی و مولکولی، توسعه فرایندهای کشت و جداسازی سلول‌های بنیادی و ارائه آموزش‌های عملی و تئوری به محققان و دانشجویان گرامی نیز در این مجموعه ارائه می‌شود.

 

این فعال حوزه پژوهش بیان کرد: به‌منظور بهبود عملکرد و ارتقاء توانمندی‌های آزمایشگاهی و تداوم خدمات، اقداماتی لازم است که با توجه به نیازهای اساسی این مرکز باید انجام شود. این موارد شامل تعمیرات برخی از دستگاه‌های آزمایشگاهی و تأمین برخی اقلام و وسایل مورد نیاز مرکز هستند و مساعدت و حمایت‌های شبکه آزمایشگاهی‌ فناوری‌های راهبردی، می-تواند ارتقا عملکرد و تداوم خدمات این مرکز را تضمین کند.

گفتنی است، آزمایشگاه‌های کشت سلول‌های بنیادی دریایی زیر مجموعه مرکز تحقیقات زیست فناوری دریایی از واحدهای پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code