مجموعه آزمایشگاه‌های دانشگاه سیستان و بلوچستان، خدمات آزمایشگاهی متنوعی را در حوزه‌های مختلف از نانوذرات، طیف سنجی، عنصری و حرارتی ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، مهدی شفیعی آفارانی رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به ارائه خدمات گوناگون آزمایشگاهی این مجموعه عنوان کرد: آزمایشگاه مرکزی با هدف متمرکز نمودن مجموعه تجهیزات آزمایشگاهی تحت مدیریت یکپارچه با استفاده بهینه و فراگیر از امکانات شکل گرفته است. این آزمایشگاه با محوریت ارایه خدمات آزمایشگاهی به استادان، دانشجویان و شرکت‌های مرتبط با صنایع گوناگون از بهمن ماه سال جاری افتتاح شد.

 

وی به بخش‌های مختلف این آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه‌های بررسی ریزساختار، آزمایشگاه اشعه ایکس، تجزیه عنصری، کروماتوگرافی، تجزیه حرارتی، آنالیز سطح، بررسی خواص میکرو و نانو ذرات، طیف سنجی و آزمایشگاه اسپکتروسکوپی امپدانس الکتروشیمیایی از بخش‌های این مجموعه آزمایشگاهی به شمار می‌روند.

 

 

وی درباره اشتغال ایجاد شده در آزمایشگاه‌های دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: این مجموعه با جذب ۶ نفر نیروی متخصص به عنوان کارشناس آزمایشگاه اشتغال تخصصی مستقیم ایجاد کرده است.

 

 

شفیعی عنوان کرد: آزمایشگاه بررسی ریزساختار با تجهیزاتی همچون میکروسکوپ الکترونی روبشی نشرمیدانی، مجهز به آشکارسازهای SE ،BSE وEDS، میکروسکوپ الکترونی روبشی خدمات متنوع آزمایشگاهی این حوزه را ارائه می‌کند.

 

مدیر آزمایشگاه دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: آزمایشگاه اشعه ایکس نیز با برخورداری از تجهیزاتی همچون پراش اشعه ایکس (XRD)، اسپکتروسکوپی اشعه ایکس فلورسنس (XRF) خدمات مرتبط آزمایشگاهی را ارائه می‌دهد. همچنین آزمایشگاه تجزیه عنصری در حوزه تجهیزات پلاسمای جفت شده القایی ،طیف سنج جذب اتمی (AAS) ارائه خدمت دارد.

 

شفیعی در ادامه بیان کرد: آزمایشگاه کروماتوگرافی با تجهیزاتی مانند کروماتوگرافی گازی با طیف سنج جرمی (GC-MS)، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) مجهز به آشکارسازهای DAD ، فلورسانس وRI است.

 

شفیعی به سایر آزمایشگاه‌های زیرمجموعه و خدمات آن‌ها اشاره کرد و افزود: آزمایشگاه تجزیه حرارتی با گرماسنجی پویشی تفاضلی (DSC) و دیلاتومتری، آزمایشگاه آنالیز سطح با میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM)، آزمایشگاه بررسی خواص میکرو/ نانو ذرات، دستگاه اندازه‌گیری توزیع اندازه ذرات (PSA) در مقیاس نانو، آزمایشگاه طیف‌سنجی با استفاده از تجهیزات اسپکتروسکوپی تبدیل فوریه مادون قرمز (FTIR) و اسپکتروسکوپی ماوراء بنفش و آزمایشگاه اسپکتروسکوپی امپدانس الکتروشیمیایی از دیگر بخش‌های مجموعه آزمایشگاهی دانشگاه سیستان و بلوچستان هستند.

 

 

شفیعی بیان کرد: علاوه بر این‌که استادان و دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان از همه خدمات آزمایشگاهی موجود استفاده می کنند، پژوهشگران دانشگاه‌های زابل و بیرجند و پژوهشگاه رنگ از خدمات آزمایشگاه مرکزی مخصوصا میکروسکوپ الکترونی روبشی نشرمیدانی و پراش اشعه ایکس بهره می‌برند.همچنین در خدمات به مراکز خارج از کشور می توان به خدمات آنالیز AFM برای کشور عراق از طریق شرکت واسطه مهامکس اشاره کرد.

 

رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به نقش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، در یافتن آزمون های مختلف آزمایشگاه‌های سراسر کشور گفت: ارتباط میان کارشناسان در کارگروه‌های تخصصی شبکه و استفاده از تجربیات یکدیگر و در ارائه بهتر خدمات کمک شایانی دارد. همچنین در افزایش حمایت‌های مالی از خرید و تعمیر دستگاه‌های با فناوری بالا به پایداری آزمایشگاه ها و بهبود خدمات رسانی نقش آفرین است.

 

مجموعه آزمایشگاه‌های دانشگاه سیستان و بلوچستان در استان سیستان و بلوچستان استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,دانشگاه سیستان و بلوچستان

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code