آزمایشگاه تجزیه خاک و آب و گیاه و کود مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، خدمات متنوع آزمایشگاهی را در مسیر توسعه پژوهش‌های این حوزه ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، جواد بشیری صفا مدیر آزمایشگاه تجزیه خاک و آب و گیاه و کود مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، درباره فعالیت‌ها و خدمات این مجموعه توضیح داد: مجموعه آزمایشگاهی ما در حال حاضر در بخش تحقیقاتی خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان قرار دارد. بخش تحقیقات خاک و آب همدان یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان است که فعالیت خود را از سال 1344 در سطح استان با نام اداره خاکشناسی و حاصلخیزی خاک همدان شروع کرده است.. از جمله اهداف این آزمایشگاه ایجاد ارتباط با بهره برداران و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی جهت انجام آنالیزهای خاک، آب و گیاه بود. از جمله اهداف اعضای این آزمایشگاه دریافت مجوز معتمد محیط زیست و عضویت در شبکه آزمایشگاهی راهبردی بود که در نهایت موفق به این امر شدند.

 

وی مهم‌ترین محور فعالیت این آزمایشگاه را تجزیه نمونه های خاک و آب و گیاه و کود عنوان کرد و افزود: این آزمایش‌ها عمدتاً از پروژه های تحقیقاتی همکاران، مرکز و یا پروژه های دانشجویی مقاطع تحصیلات تکمیلی است. خدمات آزمایشگاهی برای نمونه های کشاورزان و بخش خصوصی از استان همدان و سایر استان‌ها نیز ارائه می‌شود.

 

 

این فعال حوزه پژوهش و فناوری ادامه داد: ارائه خدمات مشاوره به محققان، دانشگاهیان و کشاورزان و راهنمایی تغذیه ای و مشاوره از دیگر خدمات این مجموعه آزمایشگاهی است.

 

بشیری صفا بیان کرد: با مشارکت دادن بخش خصوصی و دولتی زمینه اشتغال 5 نفر از همکاران که همگی دارای دکتری تخصصی خاک‌شناسی در زمینه شیمی و حاصل خیزی خاک و فیزیک خاک هستند به‌صورت مستقیم فراهم است و به‌طور غیر مستقیم با ارائه خدمات آزمایشگاهی و مشاوره تغذیه ای صدها بهره‌بردار کشاورزی اصول کشاورزی صحیح و به کاربردن آن در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی سالم و با عملکرد مناسب را به کار گرفته‌اند.

 

مدیر آزمایشگاه تجزیه خاک و آب و گیاه و کود مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، درباره تجهیزات به کار گرفته شده در این مجموعه توضیح داد: دستگاه‌هایی مانند جذب اتمی و فلیم فتومتر، انواع اسپکتروفتومتر و آون، ترازو، اتو کلاو و انواع میکروسکوپ و هیدرومتر و سانتریفیوژ و... است.

 

وی افزود: خدمات تجزیه‌ای از قبیل خصوصیات فیزیکی خاک و آب مثل شوری خاک و آب، بافت خاک ، ماده خشک انواع محصولات کشاورزی و آزمون های شیمیایی مثل غلظت عناصر فلزی شامل آهن و روی و مس و منگنز و سرب و کادمیوم و کروم و همچنین کلسیم و فسفر و نیتروژن و بور و پتاسیم و فسفر و ..... در نمونه های گیاه و خاک و آب و کود و سایر نمونه های مرتبط با بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن است.

 

بشیری صفا، درباره برگزاری دوره‌های آموزشی توسسط این آزمایشگاه گفت: دوره های آموزشی عمدتا به درخواست ادارات تابعه سازمان جهاد کشاورزی بخصوص برای بهره برداران بخش کشاورزی در زمینه تغذیه و مدیریت آن و همچنین مباحث مربوط به توصیه کودی و مصرف بهینه آب و علاوه بر آن دوره های آموزشی تجزیه نمونه های خاک و آب و گیاه برای دانشجویان رشته های مختلف کشاورزی برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به عضویت این مجموعه از 5 سال قبل در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی عنوان کرد: همچنین به‌عنوان یکی از آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست در استان همدان فعالیت داریم. در طی بازه زمانی که عضو این مجموعه هستیم، همکاری عمدتا به صورت ارائه خدمات به مشتریان و شرکت در دوره‌ها و جلسات برگزار شده توسط این شبکه بوده است. یکی از نقاط مثبت پرسنل شبکه راهبردی برخورد محترمانه و همچنین اطلاع رسانی به موقع است که جای قدردانی دارد.

 

این مجموعه فناور در استان همدان استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code