دستگاه میکروسکوپ الکترونی TEMبرای استفاده متقاضیان سراسر کشور بر بستر شبکه آزمایشگاهی‌ فناوری‌های راهبردی، در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران احیا شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با تلاش معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران، پیگیری مسئولانه شبکه آزمایشگاهی و با همکاری مرکز تحقیقات سلولی و ملوکولی دانشگاه ایران میکروسکوپ الکترونی TEM مجدداً به مدار خدمات‌دهی حرفه‌ای به اعضای هیئت علمی و دانشجویان رشته‌های مهندسی و پزشکی بازگشت.

 

جواد عرفانی کارشناس نصب و راه‌اندازی دستگاه میکروسکوپ الکترونی TEM ضمن اشاره به فناوری بالا دستگاه شرکت زایس عنوان کرد: با وجود آن‌که نسل جدیدی از میکروسکوپ‌ها به بازار آمده ولی هنوز هم این میکروسکوپ‌های الکترونی در دنیا کارآمد و به روز، به حساب می‌آیند.

 

 

وی هزینه نگهداری و تعمیر این دستگاه را به دلیل حساسیت کارکرد آن بالا دانست و افزود: کار کردن با این دستگاه مهارت بالایی می‌طلبد بر همین اساس کاربران برای استفاده از آن باید دوره‌های خاصی را بگذرانند و تسلط خوبی بر نمونه‌برداری داشته باشند.

 

وحید پیرحاجاتی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص دستگاه میکروسکوپ الکترونی TEM به معرفی ویژگی‌های این میکروسکوپ پرداخت و توضیح داد: این دستگاه با قدرت یکصد کیلوولت، مکان تفکیک در حد 2 نانومتر را داشته و از لحاظ بزرگ‌نمایی نیز در عمل امکان بزرگنمایی نمونه از 600 برابر تا 215000 برابر را دارد.

 

این فعال فناوری ادامه داد: خوشبختانه با این قابلیت، امکان تصویربرداری از نمونه‌های استخراج شده از سلول‌های زیستی همچون اگزوزوم‌ها، لیپوزوم‌ها و یا انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها و همچنین آماده‌سازی، برش‌گیری و تصویربرداری بافت‌ها در جهات تحقیقاتی و یا تشخیصی را با قیمت‌های بسیار مناسب و رقابتی، در دانشگاه‌های ایران خواهیم داشت.

 

وی خاطر نشان کرد: آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تصویر نمونه‌هایی در حد ذرات ‌نانو و نمونه‌هایی که نیاز به رنگ‌آمیزی منفی دارند را معمولا ظرف یک هفته و نمونه‌های بافتی و پاتولوژی و بیوپسی‌های بیمارستانی که نیازمند برش‌گیری می‌باشند را تا حداکثر یک‌ماه پس از ارسال، آماده‌ کرده و برای هر نمونه حدود 30 تصویر به متقاضیان ارائه خواهد داد.

 

پیرحاجاتی در خصوص نحوه استفاده پژوهشگران از خدمات این آزمایشگاه گفت: اساتید و دانشجویان می‌توانند از طریق شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای تصویربرداری از نمونه‌های خود، ثبت‌نام کرده و فرم‌های مرتبط را تکمیل و پس از تائید، نمونه‌ها را به آزمایشگاه ارسال کنند.

 

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران به عنوان دانشگاه نسل نو و پاسخگو، به سیاستگذاری، اجرا و نظارت در حوزه‌های بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش می‌پردازد.

 

این دانشگاه با برخورداری از سرمایه‌های انسانی شایسته و متخصص و زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین، با رعایت عدالت و اصول اخلاق حرفه‌ای مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی و با رویکرد بین‌المللی‌سازی و دانش‌بنیان، در راستای عدالت و تعالی نظام سلامت و حفظ و ارتقای سلامت جامعه فعالیت می‌کند.

 

ارتقای جایگاه فناوری و توسعه تحقیقات بین‌رشته‌ای متناسب با اولویت‌های حوزه سلامت و با رویکرد خلق ثروت، راه‌اندازی، تجهیز، توسعه و بهره‌برداری بهینه از زیرساخت‌های پژوهش و فناوری دانشگاه و تسهیل فرایندهای آن با رویکرد دانشگاه نسل نو تنها بخشی از اهداف این مجموعه فناور می‌باشد.

 

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در استان تهران استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,دانشگاه علوم پزشکی ایران

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code