در نشست کارگروه تخصصی گوهرشناسی، با حضور دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ضمن معرفی ظرفیت‌های شبکه آزمایشگاهی برای توسعه تحقیقات و پژوهش‌های فناورانه، نقش آزمایش های کارآمد و استانداردها در توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، در راستای اهداف کارگروه تخصصی گوهرشناسی نشستی در محل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با موضوع بررسی چالش‌های صنعت گوهرسنگ در حوزه میراث فرهنگی برگزار شد.

 

در آغاز این نشست، دکتر مهدی رازانی رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان، به معرفی اجمالی پژوهشگاه میراث فرهنگی پرداختند. ایشان در ادامه بر نقش مهم گوهرسنگ‌ها در آثار تاریخی-فرهنگی، تأکید کردند و به ضرورت توجه بیشتر به این گوهرهای ارزشمند از دیدگاه فرهنگی اشاره کرد.

 

مهندس مجتبی نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بر ضرورت تبعیت از استانداردهای جهانی در حوزه گوهرسنگ‌ تأکید کرد و گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با ایجاد بستری برای به اشتراک‌گذاری خدمات آزمایشگاهی مبتنی بر استانداردها، زمینه را برای توسعه تحقیقات و پژوهش‌های کارآمد این حوزه فراهم کرده است. تعداد مطلوبی از آزمایشگاه‌های عضو شبکه، در زمینه گوهرسنگ‌ها فعالیت آزمایشگاهی، تحقیقاتی و فناورانه بسیار خوبی دارند و خدماتشان را به سراسر کشور و فراتر از مرزها ارائه می‌دهند.

 

مهندس نسب با تاکید بر ضرورت نقش آفرینی فعالان این صنعت خواستند برای شناسایی استانداردهای رایج و مقبول بازارهای بین‌المللی گفت: فعالان صنعت گوهرسنگ ضمن شناسایی این الزام‌ها و استانداردهای مرتبط، می‌توانند در تدوین دستورالعملی مشخص برای آزمایشگاه‌های فعال در سراسر کشور نقش آفرین باشند.
وی اظهار داشت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، آماده است تا از خرید تجهیزات مورد نیاز برای تحقق این استانداردها حمایت کند.
دکتر سید ابومحمد هاشمی مجری طرح توسعه گوهرسنگ کشور تاریخچه‌ای مختصر از فعالیت‌ها و دستاوردهای این طرح در این حوزه ارائه داد و بر لزوم ایجاد بسترهای توسعه صنعت گوهرسنگ، تأکید کرد.

 

 

وی به تدوین سندملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، همکاری‌های صورت گرفته با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و همچنین سازمان استاندارد ملی ایران و ایجاد مرکز صادرات گوهر سنگ‌ها در گمرک فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اشاره کرد.

 

این فعال صنعت گوهرسنگ، ضمن اشاره به بعد هنری صنعت گوهرسنگ به اهمیت ایفای نقش وزارت میراث فرهنگی در صدور مجوزها و کدهای هنری برای گوهرسنگ‌ها، و همچنین همکاری آن وزارتخانه برای حضور فعال‌تر و مؤثرتر در نمایشگاه‌های بین‌المللی تأکید کرد.

 

دکتر بیژن اعتمادی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ضمن اشاره به سابقه 7هزار ساله ایران در زمینه گوهرسنگ به نقش ناچیز کشور در این بازار پر رونق جهانی و چالش‌های موجود در این حوزه پرداختند. ایشان به پتانسیل بالای این صنعت جهت توسعه کشور اشاره کردند و شرط لازم برای استفاده از آن را هماهنگی ارگان‌های ذی‌ربط، برنامه‌ریزی درست، استفاده از نیروهای جوان و آموزش صحیح و هدفمند آنها دانستند.

 

 

امیرمحمدی مدیرعامل گروه هنری نقره سازان بر اهیمت معرفی مراکز معتبر و مورد اعتماد به فعالین حوزه گوهرسنگ‌ها تأکید کردند، و همچنین به نیاز مبرم برای تأمین امنیت معنوی تولیدکنندگان در این بازار اشاره نمودند. خانم دکتر صادقی نیز به تبیین چالش‌ها و کمبودهای موجود در صنعت گوهرسنگ پرداختند و مشکلاتی که این حوزه با آن مواجه است را برشمردند. آقای منزوی، هنرمند و مربی تراش سنگ نیز ضمن اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه گوهرسنگ به لزوم یکپارچه‌سازی اقدامات در این حوزه اشاره کردند.

 

ابوالفضل فراهانی کارشناس طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور نیز به لزوم بازنگری استانداردهای تنظیم شده، لزوم گردآوری استانداردهای جهانی و ساختارمند کردن فعالیت‌های آزمایشگاهی در حوزه گوهرسنگ تأکید کردند.

 

همچنین مجید فیضی راد رئیس گروه حمایت از تولید معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز مطالبی را در این خصوص ارائه و به فعالیت‌های انجام شده از سوی معاونت صنایع دستی اشاره کرد.

 

دکتر حامد فضلیانی مدیرعامل شرکت معدن فیروزه نیشابور، صنعت گوهرسنگ را به عنوان یک بخش اقتصادی مهم با نیروی کارگسترده توصیف و بر اهمیت مدیریت مسائل مربوط به شاغلین این حوزه تأکید کرد.

 

این فعال صنعت گوهرسنگ، بر کمبود توجه به معادن به عنوان تامین کنندگان اصلی مواد خام اشاره کرد و تفهیم ضرورت آموزش به علاقمندان این حوزه را برجسته دانست.
دکتر فضلیانی همچنین به مشکلات اقتصادی و مالی فعالان خرد صنعت گوهرسنگ برای حضور در نمایشگاه‌ها و بازارهای بین المللی پرداختند و لزوم تشکیل شرکت تعاونی را به عنوان راه‌حلی برای رفع برخی از مشکلات فعالین این حوزه دانستند. علاوه بر این، وی به پیچیدگی‌های اداری و ضرورت ایجاد یک سیستم منسجم و مدون برای ارزیابی کیفیت گوهرسنگ‌ها صدور شناسنامه برای آنها اشاره کردند.

 

دکتر حسین خواجه بیدختی کارشناس صنایع دستی بر اهمیت صنایع دستی و ضرورت‌های حفظ این آثار تأکید کرد و اهمیت حمایت از فعالان این عرصه را یادآور شد . آقای مدرسی گوهرشناس و فعال اقتصادی حوزه گوهرسنگ بر اساس تجربه، کشور تایلند را مکان بسیار مناسبی برای ورود به بازار بین المللی گوهرسنگ‌ها و آموزش علاقمندان این حوزه دانست.

 

دکتر محمدحسین عسکرپور مدیر کل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی، به نقش معاونت صنایع دستی در این حوزه اشاره کردند و به لزوم برجسته‌تر کردن بعد هنری صنعت گوهرسنگ پرداختند. ایشان ضمن برشمردن برخی از مشکلات صنفی هنرمندان حوزه گوهرسنگ، از قبیل بیمه، مالیات، و بازار فروش، آمادگی معاونت را برای همکاری جهت برطرف کردن این مشکلات اعلام نمودند.

 

 

در انتهای نشست نیز دکتر رازانی ضمن قدردانی از حضور شرکت‌کنندگان در جلسه پس از جمع بندی نظرات و ضرورت پی‌گیری موضوعات عنوان شده، از همه فعالان این حوزه و حاضرین در جلسه درخواست کرد پژوهشگاه میراث فرهنگی را در ثبت فیروزه (پیروزه) ایرانی به عنوان سنگ ملی، یاری کنند.

 

پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی در استان تهران استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code