دومین نشست کارگروه تخصصی زیست‌فناوری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به میزبانی پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، دومین نشست کارگروه تخصصی زیست‌فناوری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با حضور دبیر و اعضای این کارگروه چهارشنبه 20 تیرماه سال جاری برگزار شد.

 

 

در حدود 20 نفر از اعضای کارگروه، شامل کارشناسان آزمایشگاهی، محققان و فعالان آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی در این نشست کارگروه حضور داشتند و بیش از 130 نفر هم بصورت مجازی از اقصی نقاط کشور با این جلسه همراه بودند.

 

در این نشست یک روزه تخصصی به میزبانی پژوهشگاه مواد و انرژی که همزمان به صورت مجازی و حضوری برگزار شد، ضمن فراهم آمدن زمینه‌ای برای بیان آخرین یافته‌ها و دستاوردهای حوزه آزمایشگاهی زیست‌فناوری، فرصتی برای تبادل تجربه‌ها، دیدگاه‌ها و تعامل میان اعضا به وجود آمد و کارشناسان، موضوعات دانشی و تخصصی این حوزه را ارائه کردند. همچنین آخرین فعالیت‌های صورت گرفته مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

 

در آغاز این نشست، دکتر ابوالفضل پوررجبیان مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه مواد و انرژی، ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به حاضرین، شرحی از فعالیت‌ها، دستاوردها و خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی قابل ارائه پژوهشگاه و به طور خاص در حوزه زیست فناوری ارائه داد.

 


حمایت‌های شبکه آزمایشگاهی از ارتقای توانمندی آزمایشگاه‌ها

مهندس مجتبی نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در این نشست به معرفی برخی از اهداف، دستاوردها و خدمات شبکه آزمایشگاهی پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 1760 مرکز آزمایشگاهی دولتی و بخش خصوصی از 167 شهر، خدمات خود را به بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به مخاطبانی از سراسر کشور ارائه می‌دهند که سهم قابل توجهی از این خدمات، در حوزه زیست‌فناوری است.

 

وی، با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های هم اندیشی و انتقال تجربه در کارگروه‌های تخصصی شبکه آزمایشگاهی افزود: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با هدف توسعه توانمندی‌‌ها و تخصصی‌تر شدن فعالیت آزمایشگاه‌ها، کمک به استانداردسازی، افزایش دقت و کیفیت تجهیزات و نیز ارتقای نیروی انسانی شاغل در آزمایشگاه‌ها، 12 کارگروه تخصصی را در موضوعات مختلف آزمایشگاهی ایجاد کرده است.

 

مهندس نسب بیان کرد: این سلسله نشست‌ها با توجه به نقش چشمگیر زیست‌فناوری در پژوهش‌ها و آزمایشات تخصصی و سهم قابل توجه آزمایشگاه‌های فعال زیست‌فناوری در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با هدف تعامل و تبادل تجربه هرچه بیش‌تر میان فعالان این حوزه، ذیل کارگروه تخصصی زیست‌فناوری به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شوند.

 

دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بیان کرد: با توجه به کاربردهای گسترده زیست‌فناوری در عرصه تولید علم، توسعه فناوری و همکاری‌های میان رشته‌ای، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در قالب این کارگروه تخصصی، فرصتی را برای ارتقای زیرساخت‌های آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، توسعه دامنه خدمت‌رسانی آن‌ها و ارتقای توانمندی نیروی انسانی فعال در این آزمایشگاه‌ها فراهم کرده است.


ضرورت ایجاد میدان نقش آفرینی فعالان آزمایشگاهی

در ادامه این نشست دکتر محمدرضا نژاد مقدم عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا و دبیر کارگروه تخصصی زیست فناوری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به بیان اهداف، برنامه‌ها و چشم‌انداز پیش روی این کارگروه پرداخت.

 

وی با بیان این‌که نیروی انسانی یکی از مهمترین سرمایه‌های اصلی هر جامعه‌ای است، ادامه داد: رسالت اصلی کارگروه‌های تخصصی، فراهم کردن فضای نشاط برای این نیروی انسانی، آن هم نیروی کارشناس و متخصص حوزه خدمات آزمون و آنالیز دستگاهی است.

 

 

نژادمقدم ادامه داد: برای ایجاد این نشاط، زمین بازی لازم است و کارگروه‌های تخصصی می‌تواند نقش این زمین بازی را ایفا نماید که توسط شبکه آزمایشگاهی ایجاد و مدیریت می‌شود؛ در این زمین بازی، برای همکاران برون‌گرای ما مسیر و تسهیلات فراهم می‌شود تا دانش و تجربه خود را در اختیار سایر همکاران قرار دهند و برای همکاران درون‌گرای کارگروه هم فضایی ایجاد می‌شود که راحت‌تر و با انگیزه بیشتر دانش و تجریه خود را با سایر اعضا تبادل کنند.

دبیر کارگروه تخصصی زیست فناوری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی عنوان کرد: همه این نیروی متخصص برای دست‌یابی به اهداف مشخص با هم همکاری می‌کنند. این اهداف هم چیزی جز ایجاد یک سند اطلاعاتی در حوزه آزمون یا آنالیزهای آزمایشگاهی، ایجاد یک استاندارد برای آزمون‌های آزمایشگاهی، حل مشکلات مربوط به یک سیستم یا شبکه آزمایشگاهی، پژوهش و تحقیق برای توسعه آزمون یا آنالیز آزمایشگاهی نیست که اثرگذاری همه آنها در بهبود کمیت و کیفیت تولید، پدیدار خواهد شد.

 

وی افزود: تنوع تجهیزات و ظرفیت خدمات تخصصی آزمون در حوزه زیست فناوری بسیار بالا است و از این حیث این کارگروه با بیش از 230 عضو، بیشترین تعداد عضو را در بین کارگروه‌های تخصصی شبکه آزمایشگاهی دارد.

دبیر کارگروه تخصصی زیست‌فناوری در ادامه بر ضرورت ارتباط بیشتر اعضای این کارگروه از طریق نشست‌های حضوری تأکید کرده و ابراز داشت که اهتمام‌‌شان در حال حاضر دسته‌بندی خدمات آزمون و آنالیز دستگاهی کارگروه تخصصی زیست فناوری به زیرگروه‌هایی کوچک‌تر مثل PCR & Real time PCR ، Flowcytometry ، Cellular and Molecular Imaging Microscopy، Cell Culture & Bio-evaluation systems ، Animal labs and husbandry core facilities ، DNA synthesizers and Sequencer ، Peptide Synthesizers ، Histopathological services و... است تا با انتخاب نماینده برای این زیرگروه‌ها امکان برگزاری نشست‌های تخصصی و تعاملی در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر را فراهم کند.

 

 

دکتر نژادمقدم با نام بردن از همکارانی‌که از ابتدای ایجاد کارگروه تخصصی زیست فناوری در سال 1399 تاکنون در بخش‌های مختلف مثل انتشار مقالات، برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی، و ترجمه استاندارد مرتبط با حوزه خدمات تخصصی آزمون زیست‌فناوری فعالیت و تعامل داشته‌اند تقدیر به‌عمل آورد.

 

ارائه‌های تخصصی توسط کارشناسان آزمایشگاه‌ها

در ادامه این نشست، دکتر ژیلا ضیائی راد از پژوهشگاه مواد و انرژی با موضوع مقدماتی زیست فناوری و کاربردهای آن سخنرانی کردند. سپس خانم مهندس مریم جهان پناه کارشناس پژوهشگاه مواد و انرژی، تجهیزات و خدمات آزمایشگاه بایو مواد در این پژوهشگاه را معرفی کردند.

 

سپس دکتر شیلا صفاییان مدیرعامل آزمایشگاه آریا سلامت رازی در بخش دیگری از این نشست، به تعیین کارایی محیطهای کشت بر اساس ایزو 11133 پرداخت و الزامات آن را تشریح کرد. همچنین مهندس پرستو عرفان منش از پژوهشکده حفاظت و مرمت اثار تاریخی و فرهنگی، در قالب ارائه‌ای ضمن بررسی و مطالعات زیستی و ژنتیکی در حوزه مطالعات باستان شناسی، دستاوردهای علمی آن در میراث فرهنگی را بیان کردند. در ادامه این نشست سرکار خانم مهندس زنوزی کارشناس گروه پژوهشی زیستی پژوهشگاه مواد و انرژی روش‌های اصلاح سطح بیومواد فلزی را معرفی کردند.

 

در بخش پایانی نشست کارگروه تخصصی زیست‌فناوری، پس از جلسه پرسش و پاسخ و مطرح شدن دیدگاه های حضار، شبکه آزمایشگاهی و پژوهشگاه مواد و انرژی از کارشناسان این پژوهشگاه، تقدیر نموده و همچنین از بخش‌های مختلف پژوهشگاه مواد و انرژی به ویژه بخش‌های مرتبط با زیست‌فناوری و حوزه بایومواد بازدید به عمل آمد.

 

تصاویر نشست کارگروه تخصصی زیست فناوری را می توانید از اینجا ببینید.

 

از جمله آزمایشگاه‌های بازدید شده در پژوهشگاه مواد و انرژی می‌توان به آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی، محیط زیست، خواص مکانیکی، پرینتر 3 بعدی، بیومواد و ... اشاره کرد.

پژوهشگاه مواد و انرژی در استان البرز استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,پژوهشگاه مواد و انرژی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code