با استقرار و راه‌اندازی دستگاه آزمایشگاهی پیشرفته توالی‌یاب در آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرکرد، زمینه برای توسعه پژوهش‌های تخصصی و به ثمر نشستن طرح‌های دانشجویی این حوزه فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با استقرار دستگاه آزمایشگاهی DNA Sequencer ABI 3500 در آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرکرد، زمینه برای توسعه و تحقق بخش قابل توجهی از پژوهش‌های زیست‌فناوری و سلولی فراهم شد.

 

دکتر غلامرضا مبینی رئیس آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به این‌که دستگاه توالی‌یاب راه‌اندازی شده در این دانشگاه، یکی از روزآمدترین، سریع‌ترین و دقیق‌ترین دستگاه‌های توالی یابی شرکت ABI است، عنوان کرد: این ابزار، تمامی خوانش‌های فرگمنت و سنگر سکوئنسینگ را با بالاترین دقت و کمترین زمان انجام می‌دهد. دستگاه سکانس ۳۵۰۰ ابزاری پیچیده است که به طور گسترده در تحقیقات و تشخیص ژنتیک استفاده می شود. این ابزار، از طریق فناوری الکتروفورز مویرگی، نقش مهمی در توالی یابی DNA و تجزیه و تحلیل قطعه ایفا و امکان تجزیه و تحلیل دقیق پروفایل ژنتیکی را فراهم می کند.

 

 

وی با بیان این‌که این دستگاه توالی‌یاب، برای تعیین توالی نوکلئوتیدها در یک نمونه DNA به کار می‌رود، افزود: از این دستگاه برای تجزیه و تحلیل دقیق پروفایل ژنتیکی و همچنین در زمینه تشخیص پزشکی به ویژه در شناسایی و تحقیق جهش های ژنتیکی مرتبط با بیماری های مختلف استفاده می‌شود.

 

این فعال حوزه پژوهش و آزمایش عنوان کرد: این سیستم برای اطمینان از دقت و انعطاف بالا در شرایط آزمایشگاهی دقیق طراحی شده است و نتایج قابل اعتمادی را ارائه می دهد که برای تحقیق و تشخیص بسیار مهم است.

 

رئیس آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، با اشاره به آمادگی این مجموعه برای ارائه خدمات تست و آزمون مرتبط با این دستگاه به مخاطبانی از سراسر کشور و با تسهیلات ویژه به اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، افزود: آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد آمادگی لازم را جهت همکاری با اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی، دانشجویان و سایر پژوهشگران گرامی، به ویژه اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای ارائه انواع خدمات تعیین توالی DNA اعلام می‌کند.

مبینی افزود: شایان ذکر است جهت دریافت فرم پذیرش و شرایط ارسال نمونه به سایت آزمایشگاه جامع به آدرس https://crl.skums.ac.ir/ مراجعه کنند.

 

رئیس این مجموعه آزمایشگاهی در ادامه عنوان کرد: آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرکرد تلاش می‌کند با برخورداری از سرمایه‌های انسانی متخصص و زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین، به ارتقای جایگاه فناوری و توسعه تحقیقات بین‌رشته‌ای متناسب با اولویت‌های حوزه سلامت و با رویکرد خلق ثروت، راه‌اندازی، تجهیز، توسعه و بهره‌برداری بهینه از زیرساخت‌های پژوهش و فناوری دانشگاه بپردازد.

 

مبینی همچنین درباره دیگر تجهیزات و خدمات قابل ارائه آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عنوان کرد: دانشگاه متشکل از آزمایشگاه های سلولی و مولکولی، بیوشیمی، گیاهان دارویی، فیتوشیمی، مهندسی ژنتیک، مهندسی بافت و مجهز به دستگاه های فلوسایتومتری، Real Time PCR، HPLC، DNA Sequencer ، میکروسکوپ فلورسنت، BT ، نانودراپ، فریزدرایر، روتاری، کلونجر، الایزا ریدر، تانک ازت، فریزر منفی هفتاد درجه سانتی‌گراد، انواع هود‌های شیمیایی و اتاق کشت سلول است.
این فعال حوزه پژوهش و آزمون‌های آزمایشگاهی، ادامه داد: انجام و خرید خدمت کلیه تست های آزمایشگاهی در حوزه بیوتکنولوژی، سلولی و مولکولی، بیوشیمی، مهندسی بافت و گیاهان دارویی در این آزمایشگاه امکان پذیر است.

 

گفتنی است آزمایشگاه جامع تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,دانشگاه شهرکرد

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code