آزمایشگاه فیزیولوژی جانوری دانشکده علوم پایه مازندران از مراکز تازه پیوسته به جمع مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که در زمینه علوم زیستی، جانوری، سلولی و مولکولی خدمات ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، اکبر حاجی زاده مقدم مدیر آزمایشگاه فیزیولوژی جانوری و فیزیولوژی رفتار دانشگاه مازندران، با اشاره به فعالیت‌‌های این مجموعه تحقیقاتی و آزمایشگاهی در حوزه علوم زیستی، جانوری و رفتاری عنوان کرد: این مجموعه آزمایشگاهی، انواعی از خدمات مورد نیاز پژوهشگران و دانشگاهیان را در حوزه علوم زیستی، فیزیولوژی علوم اعصاب و جانوری ارائه می‌دهد.

 

این فعال حوزه پژوهش و فناوری ادامه داد: با توجه به حوزه فعالیت آزمایشگاه در زمینه مدل های حیوانی، به طور تخصصی قادر به مدل‌سازی بیماری‌های مختلف انسانی هستیم و خدمات پس از آن مانند تست های رفتاری و آنالیزهای بیوشیمایی بر روی مدل های حیوانی قابل انجام است. تا حدودی هم در زمینه زیست‌فناوری و ترکیبات نانو می‌تواند ارائه خدمات داشته باشد.

 

 

وی درباره فعالیت دانشگاه مازندران در حوزه آزمایشگاهی عنوان کرد: این دانشگاه، در حوزه های مختلف به‌ویژه در علوم پایه سال هاست که به صورت تخصصی فعالیت می کند. دانشکده علوم پایه و گروه جانوری از بخش های مختلف تشکیل شده که به طور ویژه در قسمت بیوسیتماتیک و فیزیولوژی جانوری در حال تحقیق و پژوهش هستند.

مدیر آزمایشگاه فیزیولوژی جانوری دانشکده علوم پایه مازندران، اشاره کرد این دانشکده به واسطه داشتن اتاق حیوانات و فعالیت در زمینه رفتاری و علوم اعصاب شناخته می شود. محوریت فعالیت و تولید در این آزمایشگاه فیزیولوژی جانوری، استفاده از ترکیبات فراوری شده به عنوان مکمل درمانی در بیماری های اعصاب می باشد. فرایند بهینه سازی و فراوری در این آزمایشگاه با استفاده از روش های متعدد از جمله پلاسما تراپی، نیوزوم، فیتوزوم و استفاده از تکنولوژی نانو انجام می شود. در ادامه تست های بیوشیمایی و رفتاری به منظور بررسی اثرات درمانی انجام می شود.

 

 

حاجی زاده، با اشاره به ایجاد اشتغال و تولید مواد دارویی و زیستی عنوان کرد: دانشجویان فارغ‌التحصیل این مجموعه در زمینه تولید ماده موثر برای مکمل های غذایی و دارویی مستقیما می‌توانند نقش داشته باشند. همچنین امکان آموزش تکنسین های زبده برای کار در آزمایشگاه های بیولوژی فراهم است.
از میان افرادی که در مقاطع مختلف از این دانشکده دانش‌آموخته شده‌اند، برخی در مقاطع تحصیلی بالاتر در سایر دانشگاه‌ها مشغول به‌تحصیل هستند.

 

وی به یکی از پروژه‌های دانشگاهی و آزمایشگاهی عنوان کرد: در قالب پروژه مشترک آزمایشگاه فیزیولوژی جانوری، آزمایشگاه فیزیک پلاسما دانشگاه مازندران و بنیاد علمی نخبگان، اثرات حفاظتی ترکیبات طبیعی فعال شده بر اختلالات رفتاری، استرس اکسیداتیو در مدل های حیوانی آلزایمر و ایسکمی مغزی انجام شد که طی این طرح پایلوت نمونه های گیاهی فعال شده با پلاسما تهیه شده است.

 

حاجی زاده، با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی عنوان کرد: تاکنون دوره‌های مختلفی در این گروه برگزار شده‌اند که در زمینه‌هایی مانند مقاله‌نویسی، کار با حیوانات آزمایشگاهی، مدل سازی بیماری های مختلف، نرم‌افزارهای آماری، ساخت نانومواد، آموزش تاکسونومی، اکواریوم، و... متمرکز بوده است.

آزمایشگاه فیزیولوژی جانوری دانشکده علوم پایه مازندران که به تازگی به عضویت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی درآمده است، در استان مازندران استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code