آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان از مجموعه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که با استفاده از امکانات تست و آزمون پیشرفته، طیف گسترده‌ای از خدمات آزمایشگاهی را ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، الهام دهقان مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان با اشاره به فعالیت این مجموعه آزمایشگاهی عنوان کرد: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان در سال 1394 تأسیس و با احداث فضای آزمایشگاهی استاندارد و تکمیل خرید تجهیزات و دستگاه های پیشرفته، دقیق و روزآمد در سال 1400، طیف وسیعی از فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه های مختلف علمی را پوشش داده است.

 

این فعال حوزه پژوهش و فناوری ادامه داد: این مجتمع آزمایشگاهی آمادگی لازم جهت ارائه کلیه خدمات آزمایشگاهی به متقاضیان خارج از دانشگاه‌ در حوزه های مختلف کشاورزی، شیمی، غذایی، دارویی و صنایع معدنی در سراسر کشور را دارد.

 

 

تنوع و گستردگی تجهزات آزمایشگاهی

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان عنوان کرد: همزمان با احداث فضای آزمایشگاهی برای استقرار تجهیزات، مجتمع ازمایشگاه های علمی و تحقیقاتی (مرکزی)، از توان نیروهای غیر متخصص شاغل در دانشگاه برای امور تدارکات، اداری و مالی بهره گرفت و اکنون خدمات متنوع آزمایشگاهی برای ادامه پژوهش‌ها و فعالیت‌های دانشگاهی ارائه می‌شود.

 

دهقان، با اشاره به خدمات دستگاهی و آنالیزی این مجموعه آزمایشگاهی عنوان کرد: دستگاه رزونانس مغناطیس هسته (NMR) یکی از تجهیزات پیشرفته‌ای است که در علوم و صنایع داروسازی، هسته‌ای، شیمیایی مختلف، اسانس و فیتو شیمی، سم شناسی، شیمی، زیست شناسی، نفت، پتروشیمی و پلیمرکاربرد دارد. همچنین دستگاه طیف‌سنج پلاسمای جفت شدۀ القایی قابلیت آنالیز کیفی وکمی همزمان 70 عنصر جدول تناوبی را در زمان بسیار کوتاه فراهم می‌کند و در تحقیقات زمین شناسی و معدن، زیست محیطی، زیستی، بالینی، باستان شناسی، صنعتی، صنایع غذایی و کشاورزی، داروسازی، مهندسی شیمی و پتروشیمی کاربرد دارد.

 

 

وی همچنین به سایر تجهیزات آزمایشگاهی موجود در این آزمایشگاه اشاره کرد و افزود: تجهیزات متنوعی همچون دستگاه طیف سنجی جذب اتمی با کوره گرافیتی برای اندازه گیری کمی عناصر شیمیایی، دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی(AFM) با توانایی اندازه گیری توپوگرافی سطح، اندازه گیری ضخامت پوشش‌های نانو متری و تصویربرداری از مولکول و سلول‌ها، میکروسکوپ رامان برای تشخیص دقیق ساختار یک مولکول، ارزیابی هندسی و تعیین پیوندهای شیمایی آن‌ها، دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا ((HPLC برای جداسازی و شناسایی ترکیبات موجود در نمونه‌ها، کروماتوگرافی برای جداسازی برای نمونه‌های مایع، گازی و جامد که دارای ترکیبات فرار یا نیمه فرار هستند کاربرد دارد.

دهقان، دیگر تجهیزات آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان را برشمرد و افزود: علاوه بر دستگاه کروماتوگرافی گازی موجود در این آزمایشگاه که برای آنالیز ترکیبات فرار کاربرد دارد، دستگاه یون کروماتوگرافی موجود برای شناسایی و اندازه گیری کمی کاتیون‌ها و آنیون‌ها در نمونه‌های آب و دستگاه آنالیز DLS برای تعیین توزیع ذرات موجود در محلول ها و سوسپانسیون ها کاربرد دارد.

 

 

دهقان ادامه داد: دستگاه‌های دیگری همچون آنالیز BETبرای اندازه گیری سطح ویزه نانو مواد، دستگاه آنالیز حرارتی برای اندازه‌گیری پارامترهایی مانند تغییر در جرم، دمای تجزیه شیمیایی، پایداری حرارتی، پایداری اکسیداسیونی، آنتالپی، گرمای ویژه و ...، دستگاه اندازه گیری طیف فتولومینسانس برای اندازه گیری طیف نورتابی برای نمونه های مایع و جامد، دستگاه طیف سنجی تبدیل فوریه مادون برای شناسایی کیفی ترکیبات شیمیایی به خصوص مواد آلی و پلیمرها و تعیین گروه‌های عاملی در نمونه، دستگاه اسپکتروفوتومتر مادون قرمز و اندازه گیری درصد پروتئین، چربی، کربوهیدرات و دستگاه اسپکتروفتومتر با قابلیت اندازه گیری عناصر، آنزیم ها و مولکول های بیولوژیکی، دستگاه روتاری برای جداسازی حلال‌ها، خشک کن انجمادی و... از دیگر تجهیزات این آزمایشگاه به شمار می‌روند.

 

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ولی عصر زنجان به برخی از خدمات آزمایشگاهی این مجموعه اشاره کرد و افزود: اندازه‌گیری غلظت عناصر ماکرو و میکرو، شناسایی تخصصی سموم، اندازه‌گیری آفلاتوکسین‌ ها در انواع مختلف غلات، خشکبار و صنایع لبنی، شناسایی کیفیت آب، شناسایی کیفیت خاک و کود کشاورزی، آنالیز و ارزیابی سنگ‌ها و خاک‌های معدنی و تعیین مقدار عناصر در نمونه های خاک و سنگ معدن برخی از خدمات آزمایشگاهی این آزمایشگاه هستند.

وی با اشاره به عضویت آزمایشگاه دانشگاه ولی عصر(عج) زنجان از دی ماه سال 1400 در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، گفت: به‌طور مستمر خدمات ارایه شده توسط آزمایشگاه را در سامانه شبکه آزمایشگاهی ثبت می‌کنیم و همچنین در کارگاه های آموزشی و نشست‌های کارگروه‌های تخصصی حضوری فعال داریم.

 

دهقان، با اشاره به نقش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در ارتقای آزمایشگاه‌ها عنوان کرد: شبکه برنامه های بسیار خوب و موثری جهت ارتقا کیفیت آزمایشگاه ها دارد. و همچنین با حمایت‌ها و همراهی مرکز نوتا کمک خوبی جهت سرویس و تعمییر دستگاه ها ارایه می دهد. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با توجه به تجهیزات و امکانات آزمایشگاه‌های دانشگاه ها بتواند صنایع را بسمت دانشگاه ها برای ارایه خدمات مختلف هدایت نماید.

 

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان با اشاره به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متنوع گفت: این دوره‌ها به‌صورت تئوری و عملی، نحوه ی کار با دستگاه هایAAS, GC-Ms و UV-VIS را آۀموزش می دهد؛ همچنین این آزمایشگاه میزبان دوره آموزشی کار با مواد شیمایی خطرناک است.

 

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ولی عصر(عج)رفسنجان از اعضای توانمند شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که در استان کرمان استقرار دارد و خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به مخاطبان سراسر کشور ارائه می‌کند.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مجموعه آموزشی و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code