مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما در دانشکده علوم و فناوری همگرا و کوانتومی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، خدمات متنوع آزمایشگاهی و تحقیقاتی را با استفاده از تجهیزات پیشرفته تست و آزمون به محققان و دانشگاهیان ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، سیامک محمدی رییس آزمایشگاه‌های دانشکده علوم و فناوری همگرا و کوانتومی واحد علوم وتحقیقات گفت: مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما یکی از زیرمجموعه‌های تحقیقاتی فعال در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی این حوزه است.

وی با اشاره به عضویت 7 آزمایشگاه تخصصی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، افزود: آزمایشگاه‌های SPM ، لیزر، لایه‌نشانی، نانوفناوری و مواد پیشرفته، پراش اشعه ایکس، پلاسمای سرد و کاشت یون، 7 آزمایشگاه زیر مجموعه مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما هستند که خدمات خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به مخاطبان ارائه می‌دهند. آزمایشگاه های تخصصی و فوق تخصصی یادشده، با تجهیزات پیشرفته در این مرکز فعالیت دارند و از لحاظ موجودیت در سطح کشور بسیار انگشت شمار یا ناموجود هستند.

 

 

وی با بیان این‌که مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما از سال 1373 تحقیقات کاربردی خود را در زمینه فیزیک اتمی و مولکولی و حالت جامد آغاز کرده است، ادامه داد: این مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی، در حال حاضر با توجه به برنامه‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور، همکاری گسترده‌ای با دانشگاه ها و سایر مراکز تحقیقاتی داخل و خارج دارد.

این فعال حوزه پژوهش و فناوری ادامه داد: این مرکز با هدف گسترش علوم و فناوری، به اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، اعم از بنیادی، کاربردی و قراردادی در زمینه فیزیک اتمی و مولکولی (به طور خاص پلاسما) و فیزیک حالت جامد می‌پردازد.

 

 

محمدی، با اشاره به بخش‌های مختلف این مرکز تحقیقاتی عنوان کرد: این مجموعه، شامل آزمایشگاه‌های مختلف و متنوع درسه بخش پژوهش و تحقیقات، آموزش و خدمات آزمایشگاهی است؛ علاوه بر بخش های آزمایشگاهی، مرکز فوق از کارگاه ساخت، تولید و الکترونیک مجهز و همچنین تیم تخصصی در زمینه ساخت دستگاه‌ها و ادوات مرتبط با فیزیک پلاسما و تجهیزات خلاء و تعمیر و نگهداری این تجهیزات و دستگاه‌ها برخوردار بوده و خدمات بسیار گسترده‌ای را به سایر آزمایشگاه‌ها و بخش‌ها در داخل دانشگاه و خارج از آن ارائه می‌کند.

 

وی با اشاره به این‌که ارائه خدمات تخصصی پژوهشی و برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی، مسیر ایجاد اشتغال تخصصی را برای بسیاری از دانش آموختگان هموار کرده است، ادامه داد: این فعالیت‌ها، باعث ایجاد بسترمناسبی جهت پرورش نیروی متخصص در این حوزه شده است و زمینه‌ ی اشتغال را برای 30 نفر به طور مستقیم و نفرات بسیار زیادی را به طور غیر مستقیم در سایر واحدهای دانشگاهی ، شرکت های خصوصی مرتبط در داخل وخارج و سایر ارگان‌ها فراهم کرده است.

 

گستردگی دامنه آزمون‌های آزمایشگاهی فیزیک، پلاسما و کوانتوم

محمدی، با اشاره به تنوع در انجام انواع آنالیزها و آزمایش‌ها گفت: با توجه به گستردگی آزمایشگاه ها با موضوعیت گداخت هسته ای، فیزیک سطح و همچنین موارد مربوط به فیزیک پلاسما با تقسیم بندی دمایی داغ، گرم و سرد و نانو مواد پیشرفته و... خدمات آزمایشگاهی متنوعی قابل انجام است.

 

وی افزود: دستگاه ها و تجهیزات گوناگونی خریداری یا ساخته و تولید شده است و علاوه بر آنالیز، خدمات بسیار گوناگون در زمینه‌های تست و انجام آزمایش در راکتور گداخت هسته‌ای، پوشش دهی و لایه نشانی ، لیزر، پلاسما تراپی با پلاسما سرد، تولید نانو ذرات، امحاء پسماند و با دامنه کاربردی وسیع در صنایع، پزشکی، کشاورزی، آب و فاضلاب، محیط زیست، ادوات الکترونیک و میکرو الکترونیک، هسته ای و... ارائه می‌شود.

 

محمدی با بیان این‌که خدمات آزمایشگاهی، با دستگاهای عمومی متنوع در این مرکز قابل انجام است، ادامه داد:

تجهیزاتی همچون طیف نگار نوری اسپکتروفوتومتر، میکروسکوپ پروب روبشی، میکروسکوپ نوری، پراش اشعه ایکس تک بلور و... از تجهیزات مستقر در این مرکز تحقیقات به شمار می‌روند که با کمک کارشناسان خبره، این مرکز را از توانمندی ارائه خدمات متنوع آزمایشگاهی برخوردار کرده است.
محمدی ادامه داد: این مرکز با انجام آزمایشات و تحقیقات مختلف مشترک با سایر محققین دانشگاهی داخلی و خارجی به موفقیت های بزرگی دست یافته که تمام نتایج آن به صورت مشترک در مجلات معتبر علمی ثبت شده است.

 

وی با اشاره به این‌که عضویت در شبکه آزمایشگاهی راهبردی از سال 1401 آغاز شده است ادامه داد: هم اکنون 7 آزمایشگاه این مرکز در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی عضویت دارند و نسبت به به ارائه خدمات اقدام می‌کنند.


محمدی در پایان تاکید کرد: شبکه راهبردی بستر مناسبی را جهت معرفی و ارائه خدمات آزمایشگاهی در سراسر کشور فراهم آورده و علاوه بر آن با ارائه حمایت های مالی و خدمات تعمیر و نگهداری تجهیزات و برگزاری دوره‌های آموزشی روند رو به رشدی را در پیشرفت و دانش افزایی کشور ایجاد کرده است.

 

گفتنی است مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما در دانشکده علوم و فناوری همگرا و کوانتومی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات استقرار دارد و خدمات متنوعی را در حوزه‌ فناوری‌‌های نانو، کوانتوم، اپتیک، فیزیک، لیزر، پلاسما و ... ارائه می‌دهد.

 

فهرست آزمایشگاه‌های زیرمجموعه این مرکز تحقیقاتی، خدمات و روش آزمون‌های آن‌ها در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code