طی بازدید دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از «آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان » زمینه‌های لازم برای تعامل بیش‌تر با شبکه آزمایشگاهی، حمایت از استقرار تجهیزات پیشرفته و استانداردها برای ارائه گسترده خدمات آزمایشگاهی این حوزه فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، این شبکه با رویکرد شبکه‌سازی و ایجاد تعامل میان آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی توانمند کشور، به استان‌های مختلف سفر می‌کند و ضمن بازدید از آزمایشگاه‌های توانمند، طی جلساتی با مدیران این مجموعه‌ها، ضمن معرفی حمایت‌ها و تسهیلات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، زمینه را برای کمک به ارتقای آزمایشگاه و گسترش دامنه موضوعی و جغرافیایی خدمات آن‌ها فراهم می کند.


در سفر اخیر مهندس مجتبی نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به استان گیلان، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی یکی از مجموعه‌هایی بود که مورد بازدید قرار گرفت.

 

 

دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با حضور در این مجموعه آزمایشگاهی، ضمن تشریح روند شکل‌گیری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به اهداف و چشم اندازهای ترسیم شده برای این شبکه آزمایشگاهی اشاره کرد.


مهنس نسب با اشاره به گذشت بیش از یک دهه از فعالیت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با رویکرد به اشتراک‌گذاری زیرساخت‌ها و امکانات آزمایشگاهی کشور گفت: از اهداف شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی می‌توان به تسریع در دسترسی آسان و سهل الوصول به توانمندی‌های مختلف تحقیقاتی و آزمایشگاهی کشور، امکان به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و تجربیات، آگاهی یافتن از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه های مختلف تخصصی و... اشاره کرد.

 

در نشستی که با حضور دبیر شبکه آزمایشگاهی و مهندس فرید طهماسبی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن اشاره به آمادگی حمایت از تجهیز آزمایشگاه به دستگاه های پیشرفته‌تر به ویژه در بخش غیر مخرب، امکان بارگذاری تجربیات و مقالات علمی کارکنان این مجموعه در رسانه‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و ثبت اقدامات انجام شده در آزمایشگاه فنی و مکانیک مورد موافقت قرار گرفت.

 

 

ارائه خدمات تخصصی آزمایشگاهی در حوزه خاک و مصالح

مهندس طهماسبی در جریان بازدید از آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی درباره این مجموعه و فعالیت‌هایش توضیح داد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی فعالیت خود را از سال 1334 آغاز کرده و در زمینه مهندسی ژئوتکنیک، مقاومت مصالح، خدمات کنترل کیفی پروژه های گوناگون عمرانی به روش‌های مخرب و غیر مخرب، برگزاری سمینارها و دوره های متنوع آموزشی، تدوین استانداردهای آزمایشگاهی و... فعالیت دارد.

وی با بیان این‌که بالای 90 درصد مشاغل ایجاد شده در این مجموعه به صورت کاملا تخصصی است، ادامه داد: این آزمایشگاه در تمامی بخش‌های خدمات تست‌های کنترل کیفی لایه های مختلف خاک، از جمله مطالعات مسیر، شناخت معادن، بررسی کیفیت مصالح ساختمانی از لحاظ فیزیکی و شیمیایی، طرح اختلاط بتن و طرح اختلاط سیمان، تعیین نسبت‌های مصالح تثبیت خاک با سیمان و آهک، انواع آزمایش‌های شناخت وضعیت خاک در محل احداث پروژه‌های ساختمانی و احداث پل‌ها، تست‌های غیر مخرب در زمینه جوش و بتن، سامانه مدیریت روسازی راه‌های کشور، تست‌ها ژئوفیزیک و ... فعالیت دارد.

 

 

وی به معرفی برخی از مهم‌ترین دستگاه‌های این آزمایشگاه پرداخت و گفت: آزمایش‌های بتن مانند جک بتن شکن، التراسونیک بتن و ... انجام می‌شود. همچنین تجهیزاتی مانند چکش اشمیت، آرماتور یاب، آون(گرمخانه)، الک‌های دانه بندی مصالح، دستگاه های آزمایش آسفالت مانند جک مارشال، بن ماری، چکش تراکم، مغزه گیری بتن و اسفالت، دستگاه های مختلف آزمایش قیر، سیمان و خاک و آب، دستگاه های برش سه محوری، تک محوری، تحکیم خاک، حفاری، SPT، TSR، UT جوش و ... در این آزمایشگاه خدمت ارائه می‌کنند.

 

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به برگزاری دوره‌ها و سمینارهای آموزشی متعدد گفت: این دوره‌ها در زمینه های خدمات کنترل کیفی خاک، آسفالت، بتن، فلزات و مصالح ساختمانی برگزار می‌شوند.

 

گفتنی است آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از اعضای فعال شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که در استان گیلان استقرار دارد و خدمات آزمایشگاهی را به صورت تخصصی در حوزه خاک، مصالح و بتن ارائه می‌دهد.

 

فهرست تجهیزات، خدمات و روش آزمون‌های این آزمایشگاه در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,گیلان

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code