در نشست دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با مدیران آزمایشگاه صامت تک آزما و بازدید از این مجموعه آزمایشگاهی و فناور، بر ضرورت توسعه دامنه‌های این مجموعه دانش‌بنیان و آزمایشگاهی و زمینه‌سازی برای ارائه این خدمات به صورت گسترده، تاکید شد.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با هدف توسعه تعامل و شبکه‌سازی میان آزمایشگاه‌های سراسر کشور، با سفر به استان‌های مختلف و طی نشست‌هایی با مدیران مراکز آزمایشگاهی هر استان، ضمن معرفی حمایت‌ها و تسهیلات شبکه آزمایشگاهی، زمینه را برای توانمندسازی هرچه بیش‌تر و گسترش ارائه خدمات این مراکز فراهم می‌کند.

 

شرکت «صامت تک آزما»، یکی از مجموعه‌های آزمایشگاهی توانمند کشور است که طی سفر اخیر مهندس مجتبی نسب به استان گیلان مورد بازدید قرار گرفت.

دکتر افشین رحیمی بنیان‌گذار مجموعه آزمایشگاه های صامت تک آزما طی این بازدید با اشاره به پیشینه تاسیس آزمایشگاه در سال 1384 گفت: این مجموعه آزمایشگاهی در زمینه آنالیز شیمیایی و میکروبی مواد غذایی، آرایشی-بهداشتی و سم‌شناسی در شهر صنعتی رشت، به عنوان یک واحد تحقیق‌و‌توسعه در دل مجموعه تولیدی تاسیس و از ۱۳۹۷ به عنوان یک شرکت زایشی مستقل تحت عنوان «صامت تک آزما» شکل گرفت.

 

 

این فعال حوزه پژوهش و فناوری ادامه داد: مجموعه آزمایشگاهی صامت تک آزما، تلاش کرده است با تکیه بر دانش فنی، بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و استفاده از تجهیزات مدرن در مسیر ارتقای سطح کیفی و تسریع در ارائه خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی، منطبق بر الزامات استانداردهای ملی و بین المللی و جلب رضایت و اعتماد مشتریان گام بردارد.

 

دکتر رحیمی در ادامه بیان کرد: این مجموعه فناور و آزمایشگاهی از همان ابتدا همکار استاندارد، غذا و دارو و دامپزشکی بوده و از سال 1400 به عنوان یک شرکت دانش بنیان در حوزه خدمات با فناوری بالا و کروماتوگرافی‌ها شناخته شد. این مجموعه با گواهینامه 17025 از مرکز ملی تایید صلاحیت فعالیت خود را با راهبردی جدید و مبتنی بر «سنجش زندگی بخش» ادامه داد و توسعه فعالیت های خود را به منظور ارتقا سلامت جامعه به شکل فزاینده‌ای افزایش داد.

 

وی با اشاره به این‌که از سال 1402 به منظور گسترش فعالیت و کمک به توسعه صادرات و واردات در منطقه آزاد انزلی مستقر شده است، افزود: 50 نفر از نیروی انسانی متخصص از معتبرترین دانشگاه های کشور در آزمایشگاه های مختلف، شامل بخش‌های کلاسیک، میکروبی، مولکولی شامل ژنتیک و تراریخته و تقلبات، دستگاهی و بسته بندی مشغول هستند و با احتساب مشاوران و اشتغال غیرمستقیم، این مجموعه آزمایشگاه ها برای قریب به 70 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

دکتر رحیمی با اشاره به زیرساخت، تجهیزات و دستگاه های آنالیزی گفت: تجهیزات متنوع و پیشرفته‌ای همچون HPLC، انواع تجهیزات کروماتوگرافی، FTIR، RT PCR و بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی دیگر در صامت تک آزما مستقر هستند.

 

 

وی افزود: خرید و استقرار این تجهیزات، این توان را به مجموعه آزمایشگاه های ما داده است تا ضمن توانایی انجام گستره وسیعی از آزمون های مورد تایید استاندارد و مرکز ملی تایید صلاحیت، به یکی از قطب های اصلی آزمایشگاهی کشور در زمینه سم شناسی، صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی و دارویی تبدیل شود.

 

مدیر مجموعه آزمایشگاهی صامت تک آزما عنوان کرد: با تجهیز آزمایشگاه به دستگاه‌های جدید و پیشرفته با امکانات استاندارد شده و متدهای توسعه داده شده، امکان انجام آزمون‌های آنتی‌بیوتیک، سم‌شناسی فوق‌پیشرفته، دی‌تیو‌کاربامات‌ها، تمامی فلزات سنگین، رنگ‌های سنتزی، رنگ‌های طبیعی، نگهدارنده‌ها، هیستامین، استرول، کلسترول، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها، تراریخته در غلات، بافت شناسی در انواع گوشت‌ها و .... در آزمایشگاه وجود دارد.

دکتر رحیمی ضمن تقدیر از فعالیت قریب به دو دهه شبکه راهبردی برای ارتقا ظرفیت های آزمایشگاهی در کشور اعلام کرد: مجموعه صامت تک آزما در صورت حمایت های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری می تواند در زمینه توسعه فناوری‌های پیشرفته جهانی با محوریت ستادهای توسعه فناوری، مراکز شتابدهی فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نقش آفرینی کند. می توان فناوری های پیشرفته جهانی در صنعت نانو، زیست فناوری و تجهیزات آزمایشگاهی را با شبکه‌ای متشکل از آزمایشگاه، معاونت علمی و شرکت‌های تولیدی، بومی‌سازی و تجاری‌سازی کرد.

 

گفتنی است شرکت صامت تک آزما در استان گیلان استقرار دارد و خدمات آزمایشگاهی متنوعی را در حوزه‌هایی همچون مواد غذایی، سم‌شناسی، فلزات سنگین، صنایع آرایشی و بهداشتی و ... ارائه می‌دهد.

 

فهرست تجهیزات، خدمات و روش آزمون‌های این مجموعه دانش‌بنیان و آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code