آزمایشگاه مرکزی دانشگاه جندی شاپور دزفول، خدمات متنوع آزمایشگاهی از حوزه‌های آب و انرژی تا محیط زیست و نانوفناوری را به مخاطبان دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی خود ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، محمد داود طالب زاده عضو هیأت علمی گروه فیزیک دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول و سرپرست آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، با اشاره به روند فعالیت‌ها و ارائه خدمات این مجموعه آزمایشگاهی بیان کرد: در ابتدای راه، آزمایشگاه نانوزیست فناوری شکل گرفت و از سال 1397 به عنوان آزمایشگاه مرکزی تغییر ماهیت داد و به سایت آموزشی منتقل شد. با برنامه ریزی و تصویب اساس‌نامه، آزمایشگاه مرکزی شکل رسمی یافت و آزمایشگاه‌های پژوهشی دانشگاه در هر گروه و دانشکده ای، زیرمجموعه آزمایشگاه مرکزی قرار گرفت.

 

 

وی با بیان این‌که آزمایشگاه مرکزی نقش کارگزار اصلی دانشگاه در این زمینه را ایفا می‌کند و امکانات آزمایشگاهی دانشگاه در مسیر تقویت اهداف آزمایشگاه مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد افزود: طی دو سال اخیر تمرکز مدیریت آزمایشگاه بر تقویت بنیه های ساختاری، ایجاد و بسترسازی نظام های اداری و تشکیلاتی، تأمین منابع مالی و تهیه دستگاه های اساسی آنالیزی و اندازه گیری به منظور توسعه خدمات بوده است.

وی به اقدامات تشکیلاتی در مسیر توسعه فعالیت‌های آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه اشاره کرد و افزود: به کارگیری کارشناس مستقل با عنوان کارشناس آزمایشگاه مرکزی و زمینه‌سازی جذب کارشناسان بیش‌تر، استفاده از نیروی انسانی پژوهشی، ایجاد سازوکارهای اداری و مالی در راستای تعمیر، خرید و تجهیز آزمایشگاه، به‌سازی و توسعه وبسایت آزمایشگاه مرکزی به منظور معرفی خدمات آزمایشگاه مرکزی، ایجاد بانک اطلاعات مربوط به کاربری و اپراتوری دستگاه ها و عقد قراردادهای پژوهشی از اقدامات راهبردی در مسیر ارتقای آزمایشگاه مرکزی به شمار می‌روند.

 

 

طالب‌زاده، از به روز رسانی و تعمیر دستگاه های آزمایشگاه مرکزی، با استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای بومی منطقه ای، استانی و ملی گفت و افزود: تأمین عمده دستگاه های مورد نیاز طی دو سال اخیر از نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت، از جمله مهم ترین اقدامات انجام شده است که در راستای اشتغال تخصصی و غیرتخصصی غیر مستقیم صورت گرفت.

 

سرپرست آزمایشگاه مرکزی دانشگاه جندی شاپور به موضوعات و محورهای خدمت رسانی این آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: به کمک ظرفیت های فعلی دانشگاه توانسته ایم خدماتی را تعریف کنیم و در زمینه‌هایی چون گیاه‌پزشکی، بررسی آفات و سموم کشاورزی، تست بتن، بررسی میزان آلودگی آب و محیط زیست، تست پایداری شبکه برق، بررسی تراریخته بودن بذر، کاربرد فوتوکاتالیست ها در تصفیه آب، و نقشه برداری خدمات اندازه گیری و آنالیزی را به صنایع دولتی و خصوصی منطقه ارائه دهیم که البته در فکر توسعه آن هستیم.

 

وی افزود: در زمینه پژوهشی نیز توانسته ایم بخش زیادی از نیاز پژوهشی همکاران را پاسخگو باشیم و میزان مراجعه به مراکز خارج دانشگاه را کاهش دهیم و بدین ترتیب به صرفه جویی در وقت و هزینه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمی کمک کنیم.

 

طالب‌زاده، به برخی از تجهیزات شاخص آزمایشگاه مرکزی دانشگاه جندی شاپور اشاره کرد و افزود: عمده تجهیزات موجود مربوط به اسپکتروفوتومترهای مرئی-فرابنفش، مادون قرمز، دستگاه های اندازه گیری کشش، دستگاه اسپکترومتر بازتابی است که علاوه بر این، برخی از امکانات و تجهیزات اساسی برای استفاده پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش یافت یا تعمیر و به روز رسانی شد. از این دست تجهیزات می توان به انواع هیترها و استیررها، آون ها، دستگاه الکتروریسی، سانتریفیوژها، پروب های التراسونیک، همزن ها، دستگاه تهیه آب مقطر و آب دو بار یونیزه، کوره ها و حمام های التراسونیک، دستگاه لیتوگرافی، فرمانتور، انواع هودهای معمولی و لمینار و تجهیزات کمکی مانند پرس ها، آسیاب افقی، پرینتر سه بعدی و... اشاره کرد.

 

این فعال حوزه پژوهش و فناوری افزود: طی دو سال اخیر نسبت به تهیه دستگاه های الکتروفورز، ژل¬داک و PCR اقدام ردیم که با توجه به بالا بودن کیفیت نمونه ایرانی، از محل شرکت های داخلی تجهیز شد. همچنین دستگاه جذب اتمی که سال ها بلاتکلیف بود را وارد چرخه نصب و کاربری کردیم و تمهیداتی برای استفاده از دستگاه تقریباً بلااستفاده کروماتوگرافی گازی اندیشیده شد.

 

سرپرست آزمایشگاه مرکزی دانشگاه جندی شاپور در ادامه بیان کرد: خریداری دستگاه آنالیز حرارتی (DSC)، خرید دستگاه بررسی میزان تخلل (BET) به روزرسانی دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، توسعه آزمایشگاه نقشه برداری و خرید دستگاه های GPS مورد نیاز آن از دیگر اقداماتی بود که در راستای تقویت ارائه خدمات و تامین نیازهای عرصه پژوهش، صنعت و فناوری صورت گرفت.

 

طالب‌زاده با اشاره به عضویت آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه از سال 97 در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی عنوان کرد: به مدد حضور مستمر در جلسات و گردهمایی های مدیران آزمایشگاه و پیگیری های انجام شده در مورد جذب اعتبار و ثبت وقایع در شبکه آزمایشگاهی، ارتباط خوبی با شبکه داریم. خوشبختانه کارشناسان شبکه آزمایشگاهی بسیار فعالانه و همراه هستند و امیدوارم این امر به توسعه توانمندی آزمایشگاه‌ها در ارائه خدمات، به ویژه در مناطق کم‌تر برخوردار منجر شود.

وی همچنین با اشاره به ایجاد مقدمات برگزاری دوره‌های آموزشی سالانه ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) گفت: مقدمات برگزاری این دوره‌ها با سازمان فنی و حرفه ای واحد دزفول صورت گرفته است. همچنین آموزش ها و توضیحات اولیه کار با برخی دستگاه ها و ادوات آزمایشگاهی مستمراً توسط کارشناسان آزمایشگاه مرکزی در اختیار دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه قرار می گیرد که جزو آموزش های ضروری برای کاربران دستگاه محسوب می شود.

 

گفتنی است آزمایشگاه مرکزی دانشگاه جندی‌شاپور در شهر دزفول استان خوزستان استقرار دارد و خدمات متنوع آزمایشگاهی را در زمینه‌‌هایی همچون آب، انرژی، خاک و مصالح، میکروبی، محیط زیست، نانوفناوری و ... به مخاطبانی از عرصه پژوهش و صنعت ارائه می‌دهد.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این آزمایشگاه در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code