در بازدید دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از آزمایشگاه‌های دانشگاه قم، زمینه‌ها برای پیوند توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این آزمایشگاه‌ها به زیست‌بوم پژوهش و فناوری کشور، به کمک شبکه آزمایشگاهی بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، در راستای گسترش همکاری‌های بین شبکه‌ای و تعامل هرچه بیش‌تر بین اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و ارائه راهبردهای توسعه همکاری چندجانبه، از سوی شبکه آزمایشگاهی سفرهایی به استان‌های مختلف صورت می‌گیرد. استان قم و آزمایشگاه‌های این استان مقصد اخیر سفر دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای افزایش تعاملات شبکه‌ای بود.

 

مهندس مجتبی نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با حضور در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم، از بخش‌های مختلف آزمایشگاه بازدید کرد و در نشستی با مسئولان و کارشناسان آزمایشگاهی، درباره راهکارهای توسعه همکاری‌ها و ارائه گسترده ظرفیت‌های این مجموعه بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت‌وگو کرد.

 

دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ضمن دیدار و گفت‌گو با دکتر مرتضی یوسف‌زادی مدیر آزمایشگاه و دیگر کارشناسان آزمایشگاه دانشگاه قم، به بازدید از بخش های مختلف آزمایشگاه مرکزی پرداخت.

 

در این بازدید و نشست، بر ضرورت توسعه دامنه‌های این مجموعه آزمایشگاهی و زمینه‌سازی برای ارائه این خدمات به صورت گسترده، تاکید شد.

 

 

مهندس نسب در این نشست ضمن بیان توضیحاتی درباره تاریخچه و هدف از ایجاد شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به شرایط حمایت شبکه در مورد استقرار استاندارد 17025 و نیز شرایط حمایت شبکه جهت خرید تجهیزاتی که خدمات دهی بالایی دارند، اشاره کرد.

دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی همچنین ضمن بیان توضیحاتی در مورد چگونگی ارتقای امتیاز آزمایشگاه در ارزیابی سالانه شبکه آزمایشگاهی گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با هدف افزایش انگیزه در مدیران، کارشناسان و رابطین آزمایشگاهی هر ساله ارزیابی‌هایی را به صورت مدون از این افراد انجام می‌دهد و برترین‌ها و منتخبین هر حوزه، مورد تقدیر قرار می‌گیرند. مشارکت در فعالیت‌های شبکه آزمایشگاهی، یکی از معیارهایی است که به افزایش امتیاز متقاضیان کمک کرده و زمینه قرارگیری در رتبه‌ای بهتر را برای آنان فراهم می‌کند.

 

دکتر یوسف زادی مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم با اشاره به آغاز فعالیت آزمایشگاه از سال 1397 افزود: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم به‌طور کلی شامل آزمایشگاه های فنی مهندسی و علوم پایه است.

 

وی با اشاره به آزمایشگاه های فنی مهندسی عنوان کرد: این بخش از آزمایشگاه شامل آزمایشگاه عمران، مکانیک، بتن، هیدرولیک سیالات، خاک، خاک پیشرفته، آزمایشگاه های برق و کامپیوتر و مهندسی شیمی است. همچنین مجموعه کارگاهی شامل ماشین افزار، جوشکاری، ورقکاری، تراشکاری و دیگر بخش‌های کارگاهی، در بخش فنی و مهندسی ارائه خدمت می‌کنند.

 

 

این فعال حوزه آزمایشگاهی و تحقیقاتی درباره آزمایشگاه های علوم پایه دانشگاه قم عنوان کرد: آزمایشگاه‌های علوم پایه شامل فیزیک، شیمی و زیست شناسی هستند.

مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم، درباره خدماتی که در حال حاضر از آزمایشگاه مرکزی ارائه می‌شود، توضیح داد: خدمات متنوعی همچون انجام تست کشش و خمش میلگرد در آزمایشگاه عمران، تست عبوری و انعکاسی با دستگاه FTIR برای نمونه های آلی و معدنی، انجام آنالیز کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا با دستگاه HPLC، انجام آنالیز نشر شعله با دستگاه Flame Photometer و نیز انجام آنالیز اسپکتروفوتمتر تنها بخش کوچکی از خدمات آزمایشگاهی قابل ارائه توسط این آزمایشگاه است.

 

این فعال حوزه پژوهش و فناوری به برخی از تجهیزات منحصر به فرد آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم اشاره کرد و گفت: دستگاه 40 تنی کشش میلگرد، دستگاه کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا HPLC، دستگاه اسپکتروفوتومتر UV-VIS ، دستگاه FTIR و دستگاه Flame Photometer از برجسته‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی این مجموعه هستند.

 

دکتر یوسف‌زادی، در مورد انجام تست‌های آنالیز میلگرد بیان کرد: نمونه برداری توسط فرد مورد تایید آزمایشگاه در محل پروژه های ساختمانی انجام میگیرد. در سایر موارد، ارائه نمونه بصورت مراجعه حضوری صورت می پذیرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی برای ارتقای آگاهی مخاطبان گفت: این دوره‌ها برای کارشناسان مستقر در صنعت، اپراتورهای دستگاه‌ها، دانشجویان و سایر متقاضیان ارائه می ‌شود و اصول و نحوه کار با دستگاه FTIR ، اصول و نحوه کار با دستگاه HPLC ، دوره تراشکاری و ماشین افزار مقدماتی و پیشرفته، دوره جوشکاری مقدماتی و پیشرفته تنها بخشی از دوره‌های قابل برگزاری در این آزمایشگاه هستند.

 

گفتنی است در بازدیدی که با حضور مهندس نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی صورت گرفت، تاریخچه و شرحی از دستگاه‌های موجود و خدمات آزمایشگاه مرکزی ارائه شد.

 

در این بازدید همچنین توضیحاتی در مورد چگونگی حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی در مورد خرید دستگاه های استوک خارجی مطرح شد.
همچنین آزمایشگاه‌های میلگرد، شیمی، فیزیک، مکانیک، تراشکاری، جوشکاری و ریخته گری توسط مهندس نسب و با همراهی دکتر یوسف زادی بازدید شد.

 

آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قم، خدمات آزمایشگاهی خود را در حوزه علوم پایه، فنی و مهندسی ارائه می‌دهد که فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های این مچموعه آزمایشگاهی در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی,دانشگاه قم

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code