در بازدید دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از مجموعه آزمایشگاهی شرکت مهرآریا آزما، توانمندی‌ها و خدمات این مجموعه آزمایشگاهی در حوزه سنجش مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با هدف توسعه تعامل و همکاری‌های بین شبکه آزمایشگاهی با مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی توانمند در سراسر کشور و استفاده حدأکثری از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های آزمایشگاهی شبکه آزمایشگاهی ضمن سفر به استان‌های مختلف و بازدید از آزمایشگاه‌های توانمند، جلساتی را با هدف ارائه راهبردهای توسعه همکاری چندجانبه، برگزار می‌کند. استان قم و آزمایشگاه‌های این استان مقصد اخیر سفر دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای افزایش تعاملات شبکه‌ای بود.

 

مهندس مجتبی نسب دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی با حضور در آزمایشگاه مهرآریا آزما، از بخش‌های مختلف آزمایشگاه بازدید کرد و در نشستی با حضور مسئولان و کارشناسان آزمایشگاهی، راهکارهای توسعه همکاری‌ها و ارائه گسترده ظرفیت‌های این مجموعه بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ضمن دیدار و گفت‌گو با دکتر سمیه دهقانی مدیر آزمایشگاه مهرآریا آزما به بازدید از این مجموعه پرداخت. بخش‌های مختلفی همچون آزمایشگاه مولکولی، آزمایشگاه شیمی و آزمایشگاه میکروبی مورد بازدید قرار گرفت و ضمن معرفی خدمات و حمایت‌های شبکه آزمایشگاهی، بر ضرورت افزایش تعامل‌ها برای استفاده از این تسهیلات و ارائه خدمات آزمایشگاهی به مخاطبان تأکید شد.

دکتر دهقانی در این بازدید با اشاره به فعالیت آزمایشگاه مهرآریا آزما به عنوان آزمایشگاه همکار کنترل کیفیت مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و همکار موسسه استاندارد گفت: این آزمایشگاه از سال 1386 به عنوان نخستین آزمایشگاه ملی استان با استاندارد ایزو 17025 شروع به کار کرده است.

 

وی با اشاره به اهمیت بهداشت عمومی بیماری‌های غذازاد و شناسایی عوامل بیماری‌زای جدید گفت: فسادپذیری مواد غذایی و هزینه‌های سنگین اقتصادی، ضرورت توجه به شناخت عوامل آلودگی و ایجاد بیماری‌ را ایجاب می‌کند و در این راه، آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مواد غذایی نقشی راهبردی و کلیدی بر عهده دارند.

 

 

دهقانی، با اشاره به فعالیت این آزمایشگاه در مساحتی حدود 250 متر مربع عنوان کرد: این آزمایشگاه شامل بخش‌های شیمی مواد غذایی، میکروب‌شناسی مواد غذایی، استریلیزاسیون شست‌وشو و بخش سلولزی است.

 

این فعال حوزه پژوهش و آزمایش عنوان کرد: این مجموعه با داشتن فضای مناسب آزمایشگاهی برای بخش‌های میکروبیولوژی و شیمی و با بهره گرفتن از نیروی انسانی دانش آموخته و متخصص در زمینه کنترل کیفیت و آزمایش مواد غذایی، آرایشی بهداشتی تلاش کرده است در زمینه ارتقای کیفیت محصولات یاد شده نقشی اثرگذار ایفا کند.

وی همچنین به تشریح آزمایشگاه و بخش‌های موجود آن اشاره کرد و گفت: این مجموعه شامل آزمایشگاه غذا، بخش تحویل نمونه، میکروب شناسی، شیمی مواد غذایی و میکروبی بوده که بخش میکروبی شامل اتاق کشت، اتاق محیط سازی و قسمت انکوباسیون است.

 

وی افزود: این مجموعه از توانایی انجام کلیه آزمون‌های باکتریایی مواد غذایی اعم از شمارش کلی باکتری‌ها برخوردار است و با بهره‌گیری از نیروی انسانی دانش آموخته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، در زمینه آزمایشات آنالیز فرآورده های خام دامی، مواد غذایی و خوراک دام و طیور فعالیت گسترده‌ای دارد.

 

دهقانی با اشاره به خدمات ارزیابی و کنترل نمونه های مواد غذایی ، آرایشی و بهداشتی واحدهای تولیدی استان گفت: محصولات عمدتاً دارای پروانه ساخت با کد بهداشتی بوده و توسط اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی نمونه برداری و به آزمایشگاه ارسال می‌شود و همچنین ارزیابی و کنترل نمونه های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی مراکز عرضه و فروش مواد غذایی که به وسیله بهداشت محیط و مراکز بهداشتی نمونه برداری و به آزمایشگاه ارسال می‌شود، جزو فعالیت‌های این آزمایشگاه است.

 

گفتنی است مجموعه آزمایشگاهی شرکت مهرآریا آزما از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است که در استان قم استقرار دارد و خدمات خود را در حوزه آزمایش، کنترل کیفیت و ارزیابی مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی بر بستر این شبکه آزمایشگاهی ارائه می‌دهد.

 

فهرست خدمات، تجهیزات و روش آزمون‌های مهرآریا آزما در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی قابل مشاهده است.

 

کلمات کلیدی : شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

ارسال نظر

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code