صفحه اصلی

پنجمین نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با حضور 200 نفر از مدیران آزمایشگاه‌ها از سراسر کشور در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

در این نشست، ابتدا دکتر اکبر زمانیان، رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت، فعالیت‌ها، پروژه‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه صنعت نفت را برای حاضرین تشریح کرد. وی، «مدل‌سازی حوضه و سامانه‌های هیدروکربنی خلیج فارس و دریای عمان»، «بومی سازی افزایه‌های پرمصرف و راهبردی در عملیات سیمان‌کاری چاه‌‌های نفت و گاز»، « ارایه دانش فنی و طراحی بنیادی واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه امام خمینی شازند» و « 17 مورد طراحی و ساخت سنسورهای پرتابل اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست‌محیطی» را از جمله پروژه‌ها و طرح‌های متنوع انجام شده توسط پژوهشگران و متخصصین پژوهشگاه صنعت نفت ذکر کرد.

 

دکتر علی جباری آزاد، مدیر سابق آزمایشگاه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، دیگر سخنران این برنامه بود که برنامه یکپارچه‌سازی آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و طرح توسعه خدمات آزمایشگاهی دانشگاه را برای مدیران مراکز آزمایشگاهی کشور، ارایه داد.

 

دکتر جباری، «همسویی توسعه زیرساخت آزمایشگاه‌ها با اهداف دانشگاه برای تبدیل آن به دانشگاه نسل سوم»، «در دسترس قراردادن امکانات آزمایشگاهی دانشگاه برای همه متقاضیان»، «به‌روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه» و «بهره‌برداری بیشینه و بهینه از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه» را از اهداف کلان این برنامه بیان کرد.

 

وی با اشاره به این‌که در دانشگاه فردوسی مشهد همانند بیشتر دانشگاه‌های کشور، تجهیزات آزمایشگاهی در دانشکده‌های مختلف قرار دارد و استفاده از خدمات آزمایشگاهی آنها در بیشتر موارد با بوروکراسی خاصی همراه بوده است، افزود: «به منظور ایجاد سهولت در دسترسی متقاضیان به خدمات آزمایشگاهی این تجهیزات، از شیوه‌های مختلفی برای همراه ساختن دانشکده‌ها برای بهره‌برداری از تجهیزات در قالب شبکه‌ای داخلی و از طریق آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، استفاده شده است».

 

به گفته مدیر سابق آزمایشگاه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، استفاده از راه‌کارهایی مانند تعمیر و راه‌اندازی مجدد دستگاه‌های موجود، تجمیع برخی از تجهیزات موجود در دانشکده‌ها در فضاهای استاندارد و بازسازی شده و استفاده از کارانه به منظور تشویق پرسنل آزمایشگاه برای بهره‌برداری بهینه از تجهیزات و ارایه خدمات با کیفیت، موجب رشد کمی و کیفی خدمات، بهبود مشتری‌مداری و افزایش قابل توجه درآمد دانشگاه از محل ارایه خدمات آزمایشگاهی شده است.

 

بنابر گفته دکتر جباری آزاد، یکی دیگر از نتایج اجرای این برنامه در دانشگاه فردوسی مشهد، ایجاد فضای آزمایشگاهی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است. بر این اساس شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بر اساس نیاز بخش تحقیق و توسعه خود نسبت به اجاره فضای آزمایشگاهی اقدام نمایند و در کنار این امکان، از مشاوره اساتید و متخصصین آزمایشگاهی نیز بهره‌مند می‌شوند.

 

در بخش دیگر پنجمین نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی، مهندس مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، ضمن ارایه آماری از وضعیت اعضا و اطلاعات ثبت شده در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی، فعالیت‌ها و خدمات جدید شبکه را که در سال 97 ارایه شده است معرفی کرد.

 

به گفته مهندس نسب، بیش از 38 درصد اعضای شبکه را بخش خصوصی و در حدود 34درصد اعضای شبکه را مراکز تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل می‌دهند و مابقی اعضا از مراکز سایر سازمان‌ها و زیرمجموعه دیگر وزارتخانه‌ها هستند.

 

«ارایه اطلاعات بیش از 28,000 آزمون متنوع قابل انجام در مراکز عضو شبکه»، «ایجاد کانون شبکه فعالان آزمایشگاهی ایران در بانک رسالت به منظور ایجاد انگیزه و حمایت از پرسنل آزمایشگاه‌ها»، «برگزاری بازدیدهای گروهی دو و سه روزه از مراکز عضو شبکه در استان‌ها»، «امضای تفاهم‌نامه با پژوهشگاه استاندارد» و «فراهم شدن امکان بهره‌مندی مراکز عضو شبکه از بسته‌های حمایتی بیمه ایران»، از جمله خدمات جدید شبکه آزمایشگاهی در سال 1397 است که توسط مهندس نسب برای حاضرین تشریح شد.

 

 در بخش پایانی گردهم‌آیی مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی، دکتر اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، به همراه دکتر جباری آزاد، در قالب پرسش و پاسخ، به سوالات مدیران پاسخ دادند.

 

در بخش عصرگاهی پنجمین نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، مهمانان از بخش‌هایی از توانمندی‌های آزمایشگاهی پژوهشگاه صنعت نفت، بازدید کردند.

شایان ذکر است، هم‌زمان با برگزاری گردهم‌آیی مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی، از 10 آزمایشگاه برتر و چهار آزمایشگاه برگزیده شبکه از نظر رشد عملکرد و رشد مشتری‌مداری، تقدیر شد.

 

تصاویر گزارش لحظه به لحظه این برنامه از اینجا قابل مشاهده است.

 

دریافت فایل: ارایه دکتر زمانیان؛ معرفی پروژه‌های پژوهشگاه صنعت نفت

دریافت فایل: ارایه دکتر جباری آزاد؛ طرح یکپارچه‌سازی آزمایشگاه‌های دانشگاه فردوسی مشهد

دریافت فایل: گزارش فعالیت‌ها و خدمات جدید شبکه آزمایشگاهی در سال 97