صفحه اصلی

شیوع بیماری کرونا عزم‌ها را جزم و بخش‌های گوناگون را دست‌ به‌کار مقابله و تلاش برای شکست همه‌گیری این ویروس ساخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، حسین توانایی رییس پژوهشکده نانوفناوری و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی اصفهان، با اشاره به گام‌های پیموده شده توسط پژوهشگران برای رفع‌ نیازهای حوزه سلامت و درمان در روزها همه‌گیری کرونا گفت: با نام‌گذاری سال 1399 به عنوان جهش تولید و تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تولید و رونق اقتصاد دانش‌بنیان، تولید ماسک N95 در این پژوهشکده آغاز شد. دستگاه الکتروریسی صنعتی پژوهشکده نانوفناوری و مواد پیشرفته در اسفند 98 تکمیل و آماده بهره برداری شد.


وی ادامه داد: این دستگاه همزمان با شیوع بیماری کرونا برای تولید ماسک N95 بصورت شبانه‌روزی به‌کار گرفته شد. تولید روزانه بیش از 20000 ماسک نتیجه‌ی این اقدام شبانه روزی در طول این مدت است. این کار به اشتغال زایی برای حدود 80 نفر به‌صورت مستقیم منجر شد.

 

به گفته این فعال حوزه پژوهش، با توجه به اهمیت موضوع جهش تولید و حمایت از ساخت تجهیزات داخل، پژوهشکده نانوفناوری و مواد پیشرفته با خرید تجهیزات داخلی از جمله دستگاه UV-Visible، دستگاه BET/ TPD/ TPR، الکتروریسی، کوره تیوبی و دستگاه تولید آب دوبار تقطیر و نیز ساخت دستگاه الکتروریسی صنعتی، از این تولید داخلی حمایت کرد.


رییس پژوهشکده نانوفناوری و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی اصفهان، ایجاد ظرفیت هم‌افزایی و تعامل که توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی ایجاد شده است را بستری برای رسیدن به موضوع مهم جهش تولید دانست و گفت: عضویت در این شبکه باتوجه به تعامل، آشنایی و همکاری با سایر آزمایشگاه ها، تجهیزات و همکاران بسیار سودمند بوده و برگزاری دوره های آموزشی مفید برای پیشرفت کارشناسان توسط این شبکه از دیگر مزایای عضویت در این شبکه به شمار می‌رود.
توانایی ادامه داد: حمایت شبکه راهبردی از خرید تجهیزات داخل نیز می تواند به جهش تولید، توسعه و پیشرفت کشور کمک شایان ذکری بکند.

 

 

وی با اشاره به این‌که پژوهشکده نانوفناوری و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت خود را در قالب گروه‌های تخصصی علوم نانو، نانومواد و نانومهندسی آغاز کرده است، افزود: ماهیت پژوهشکده نانوفناوری و مواد پیشرفته، پژوهش محور بوده و علاوه بر انجام طرح‌های پژوهشی، خدمات آزمایشگاهی به داخل و خارج از دانشگاه نیز ارائه می‌دهد.
به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه، اعضای هیئت علمی پژوهشکده نانوفناوری متشکل از سه عضو تمام وقت، و 10 عضو هیئت علمی به عنوان کمیته علمی است. کسب مقام‌های برتر در دوره‌های گوناگون جشنواره نانوفناوری بخشی از دستاوردهای این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

 

توانایی با اشاره به انجام موفق بیش از 18طرح صنعتی از جمله «طراحی و ساخت عایق های حرارتی با استفاده از فناوری نانو در نیروگاه اصفهان» و «پوشش های نانوکامپوزیتی برای مقابله با ریزگردها» گفت: برگزاری سمینار "کاربرد ذرات تهیه شده به روش الکترواسپری به عنوان سیستم دارورسانی جهت درمان بیماری های قلبی و عروقی»، «کارگاه تخصصی نانوفناوری کاربردی» ، «کارگاه بیو انفورماتیک»، «اولین نشست تخصصی ارزیابی توانمندی های دانشگاه در حوزه نانو فناوری»، «سمینار علمی لایه گذاری نقش دار نانو کریستال اکسید فلزی» و «کارگاه آموزشی نانو لیتوگرافی»، بخشی از فعالیت‌های این پژوهشکده در حوزه توسعه علم و فناوری حوزه نانو بوده است.

 

وی همچنین ساخت پوشش‌های فوق آبگریز نانو، پوشش‌های نانوکامپوزیتی برای مقابله با ریزگردها، پوشش ضدخوردگی بر پایه نانو را برخی از دستاوردهای پژوهشکده نانوفناوری ومواد پیشرفته دانست و افزود: از دیگر دستاوردهای پژوهشگران این مجموعه می‌توان به تولید لایه نانولیفی الکتروریسی شده جهت جذب آب همراه فرآورده‌های نفتی، ساخت عایق‌های صوتی و حرارتی پتویی نانو، بررسی و تولید نانوذرات با استفاده از گیاهان مختلف برای مطالعه خواص ضد باکتریایی، دارورسانی و ... اشاره کرد.

 

توانایی ادامه داد: همچنین ساخت سوزن اصلاح شده بر پایه ترکیبات سیلانی گوگردی و نانو ذرات طلا برای تزریق در دستگاه طیف سنج تحرک یونی، تولید نانو ذرات آمورف سیلیکا از ماده اولیه سیلیکون HTV، تهیه نانوالیاف کربن فعال حاوی اکسید روی، تولید نانوذرات سلولزی برای پوشش‌دهی پارچه پلی‌استری، ساخت فیلترهای آنتی باکتریال نانو، استفاده از کربوهیدرات¬ها به عنوان ناقل ژن، ساخت نانوذرات آهن در مقیاس صنعتی و نیز ساخت حسگرهای اندازه¬گیری گاز از دیگر دستاوردهای پژوهشکده نانوفناوری ومواد پیشرفته به شمار می‌روند.