صفحه اصلی

کارگاه تخصصی «آشنایی با الزامات فنی مدیریت کیفیت آزمایشگاه‌ها» به صورت مجازی برگزار شد و بیش از 120 مدیر کیفیت عضو، این الزامات را فراگرفتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، کارگاه آموزش تخصصی آشنایی با الزامات فنی مدیریت کیفیت آزمایشگاه ها به همت کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی برگزار شد.


کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با هدف یکپارچه ساختن سطح دانش و توانمندی مدیران کیفیت آزمایشگاه ها و یاری‌رسانی آزمایشگاه‌ها در استاندارد سازی یکدیگر و همچنین افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی، کارگاه آموزش تخصصی آشنایی با الزامات فنی مدیریت کیفیت آزمایشگاه را برگزار کرد؛ در این کارگاه‌های آموزشی بیش از 120 نفر از مدیران کیفیت آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از سراسر کشور حضور داشتند.

 

ارتقای دانش و توانمندی مدیران آزمایشگاه‌های عضو

شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی 2 روزه، با مفاهیمی چون استاندارد، ممیزی و ارزیابی سازمان‌ های گواهی کننده، اعتباردهنده، آگاهی دهنده و بازرس انواع استانداردهای مدیریت کیفیت، ایمنی در آزمایشگاه، تضمین کیفیت و آزمایشگاه همکار آشنا شدند. در این کارگاه، سرفصل‌های گوناگون آموزشی مانند تعاریف مربوط به آزمایشگاه در استانداردهای مرتبط، الزامات و شرایط محیطی، اهمیت مقایسه‌های بین آزمایشگاهی و نیز اهمیت مواد مرجع و لزوم استفاده از آن ارائه شد.


آشنایی با استاندارد ISO/IEC 17025 و نیز الزامات اولیه و شرایط استقرار آن در آزمایشگاه، یکی دیگر از عناوین آموزشی کارگاه «آشنایی با الزامات فنی مدیریت کیفیت آزمایشگاه‌ها» بود.

 

گفتنی است این کارگاه آموزشی سال گذشته برای مدیران کیفیت استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان و در پایان آذرماه برای استان تهران و مناطق غربی کشور برگزار شد و مورد استقبال درخور توجه قرار گرفت.

 

با برگزاری این سلسله کارگاه ها، تمامی آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی با مفاهیم اولیه استانداردسازی آزمایشگاه و بخش‌های گوناگون ویرایش سال 2017 استاندارد ISO/IEC 17025 آشنا شدند تا در گام بعدی نسبت به پیاده سازی این الزامات در آزمایشگاه‌های خود اقدام کنند. اقدامی که در آینده‌ای نزدیک، زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی با کیفیت بالا و توسعه پژوهش‌ها را به همراه خواهد داشت.

 

 گفتنی است شبکه آزمایشگاهی از استقرار استانداردهای آزمایشگاهی از جمله استاندارد ISO/IEC 17025 که از الزامات فنی و مدیریتی آزمایشگاه ها را در بر می گیرد، حمایت می‌کند.