صفحه اصلی

با راه‌اندازی و فعال شدن دستگاه طیف ‌سنجی فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان، زمینه برای توسعه پژوهش‌های کاربردی و بنیادی و ارائه خدمات فناورانه فراهم شد.

دکتر محمد علی اسد اللهی مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان، با اشاره به نصب و راه اندازی دستگاه طیف‌ سنج فوتوالکترون پرتو ایکس (XPS) در دانشگاه اصفهان عنوان کرد: این دستگاه دارای سه بخش است و از بخش کاهش خلاء، تولید اشعه ایکس و آشکارساز تشکیل شده است.

 

وی با اشاره به توانمندی ارائه خدمات آزمایشگاهی به میزان بیش از یک هزار نمونه در سال، گفت: خدمات آزمایشگاهی قابل ارائه با این دستگاه، با پیگیری‌های مستمر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اکنون در دسترس است و متقاضیان می‌توانند این خدمات را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی دریافت کنند.

 

دستگاه طیف ‌سنج فوتوالکترون پرتو ایکس دارای فناوری بسیار پیشرفته است و با راه‌اندازی این دستگاه علاوه بر توسعه پژوهش‌های کاربردی و بنیادی و ارائه خدمات فناورانه به جامعه علمی، تحقیقاتی و صنعتی، سالانه از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

 

 

این دستگاه کاربردهای فراوانی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به  شناسایی و تعیین مقدار عناصر روی سطح (فاصله ۱۰ نانومتر) برای تمامی سطوح به جز هیدروژن و هلیم، شناسایی فرمول تجربی، شناسایی حالت شیمیایی و الکترونی هر عنصر روی سطح، شناسایی ناخالصی‌های روی سطح، پروفایل‌های ترکیبی توزیع عنصری در فیلم‌های (لایه‌های) نازک و آنالیز ترکیب نمونه‌ها، هنگامی که باید از تأثیرات مخرب تکنیک های اشعه الکترونی، پرهیز شود، اشاره کرد.